Companii

Supliment Retail. Analiză. Cele trei tranzacţii majore din retailul alimentar, parafate în 2023, încep să îşi facă simţit efectul

Retailerul Zabka din Polonia, cu afaceri de 3,4 mld. euro în 2022, cu o reţea de 10.000 de magazine de proximitate şi cu 3 milioane de clienţi pe zi, intră pe piaţa din România. Este primul nume mare nou intrat în mai bine de un deceniu. Aproape în acelaşi timp, Cora a ieşit de pe plan local după două decenii de prezenţă.

Retailerul Zabka din Polonia, cu afaceri de 3,4 mld. euro în 2022, cu o reţea de 10.000 de magazine de proximitate şi cu 3 milioane de clienţi pe zi, intră pe piaţa din România. Este primul nume mare nou intrat în mai bine de un deceniu. Aproape în acelaşi timp, Cora a ieşit de pe plan local după două decenii de prezenţă.

Autor: Cristina Roşca

07.05.2024, 00:48 717

♦ Proprietarul Mega Image a cumpărat Profi în cea mai mare tranzacţie a anului trecut ♦ Cora a ieşit de pe piaţa din România după ce Carrefour a preluat operaţiunile locale ale conaţionalilor ♦ Un nou jucător major – Zabka din Polonia – şi-a făcut intrarea în retailul autohton, fiind primul nume mare care a venit în România în ultimii 12 ani.

Cele trei tranzacţii importante din retailul alimentar din 2023 încep să îşi facă simţit efectul, astfel că re­gu­lile jocului pe o piaţă de 28-30 mld. euro anual par gata să se schimbe.

Cel mai recent, Consiliul Concurenţei a aprobat tranzacţia prin care retailerul polonez Zabka, cu afaceri de 3,4 mld. euro în 2022, cu o reţea de 10.000 de magazine de proximitate şi cu 3 milioane de cli­enţi pe zi, intră pe piaţa din România prin achiziţia pachetului majoritar de acţiuni în cadrul DRIM Daniel Distribuţie FMCG, o afacere antreprenorială românească, deţi­nută de familia Trandafir. DRIM Daniel, care are aproape 30 de ani de activitate, distribuie produse FMCG către circa 12.000 de ma­gazine comerciale tradiţionale, având propria logistică.

Valoarea deal-ului anunţat pe finalul anului trecut nu a fost făcută publică, dar este estimată de ZF la câteva zeci de milioane de euro.

„În urma operaţiunii, Zabka Polska sp. z o.o. va prelua un pachet de părţi sociale al DRIM Daniel Distribuţie FMCG S.R.L., prin intermediul Castle Romanian Holdco S.R.L., companie constituită pentru această operaţiune. În acelaşi timp, Radu Trandafir, Marcela Trandafir, Ioana Ioniţescu şi Zabka Polska sp. z o.o. vor înfiinţa o nouă companie, RetailCo, prin inter­me­diul căreia vor desfăşura activităţi pe piaţa bunurilor de larg consum“, au declarat oficialii Consiliului Concurenţei.

Firma RetailCo a fost deja înfiinţată şi reprezintă primul pas pentru ca Zabka să intre în retail împreună cu familia Trandafir.

De altfel, încă din momentul în care a fost anunţat acordul privind pachetul minoritar din cadrul DRIM Daniel Distribuţie, jucătorii din comerţul alimentar local spuneau că această mutare a polonezilor îi ajută pe aceştia să îşi cunoască partenerii viitori de afaceri şi să înţeleagă mai bine piaţa autohtonă. Astfel, ei vor avea o bază de pornire şi o centrală de achiziţii, care îi va susţine în ceea ce priveşte expansiunea viitoare în zona de retail.

Iar această expansiune pare gata să înceapă.

Compania Zabka e activă pe acelaşi segment cu Shop & GO (concept al Mega Image), Profi, My Auchan sau Carrefour Express, adică pe segmentul de proximitate modernă. Retailerul va merge în spaţii închiriate, fapt ce îi va permite să se extindă rapid.

În timp ce Zabka a intrat pe piaţa locală, Cora a ieşit. Grupul francez Carrefour a preluat în primăvara lui 2023 operaţiunile Cora în România, e vorba de zece hipermarketuri şi nouă magazine de proximitate Cora Urban. Dealul a primit acordul Consiliului Concurenţei în toamna lui 2023, iar francezii au început atunci integrarea acestor unităţi în reţeaua proprie. Între timp, brandul Cora a dispărut definitiv din România după ce francezii de la Carrefour şi-au pus sigla pe magazinele locale.

Carrefour a închis însă patru unităţi de proximitate dintre cele nouă, iar restul reţelei a fost integrată, fapt ce înseamnă dispariţia brandului Cora de pe plan local.

Compania a intrat pe piaţa autohtonă în 2003 şi s-a extins prudent iniţial, însă în plină criză financiară (2009-2010), când celelalte lanţuri frânau expansiunea, Cora anunţa planuri ambiţioase pe piaţa de hipermarketuri. Acest lucru nu s-a întâmplat însă conform planului, fapt ce a făcut ca retailerul să rămână în toţi aceşti ani care au urmat cel mai mic ca cifră de afaceri şi cel mai puţin extins.

Cora a închis anul 2022 cu afaceri de 1,51 mld. lei (300 mil. euro), cu 2,5% mai mici decât în 2021, fiind singurul retailer modern pe minus. Spre comparaţie, Carrefour România a avut un business total de peste 14,7 mld. lei (circa trei mld. euro), cu 12,6% mai mare decât în 2021.

Aceasta nu a fost prima încercare de vânzare a companiei Cora, de-a lungul anilor ZF a scris în mai multe rânduri că acţionarii nu sunt mulţumiţi de rezultatele locale şi caută cumpărător. Deşi au mai fost discuţii, chiar şi cu Carrefour, până în 2023 ele nu s-au concretizat. Anul trecut însă, francezii au plătit 70-90 mil. euro pentru a-şi prelua co-naţionalii.

Cea mai mare tranzacţie din retailul autohton şi de altfel din toată piaţa de M&A din România în 2023 a fost însă cea prin proprietarul Mega Image a cumpărat Profi. Acordul a avut o valoare a întreprinderii (enterprise value) de 1,3 mld. euro pre-IFRS16 şi 1,8 mld. euro post-IFRS16.

Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a anunţat în toamna lui 2023 că a decis să cumpere Profi, jucătorul nou creat ajungând la 2.500 de magazine şi la afaceri de 20 mld. lei în 2022.

Tot comerţul modern are circa 4.500 de magazine şi afaceri de aproape 100 mld. lei în  2022. Astfel, retailerul rezultat din alipirea Mega Image şi Profi ar avea mai bine de jumătate din universul de comerţ modern şi o cincime din vânzări.

Acordul trebuie să primească acordul Consiliului Concurenţei, care se va uita atât la cota de piaţă cumulată, cât şi la cea regională şi chiar locală a celor două reţele.

În unele zone sau localităţi, cei doi retaileri se află în imediată proximitate, aşa că există şansa ca la analiză, Concurenţa să ceară vânzarea unor magazine, cum s-a întâmplat şi în alte cazuri. Există şi şansa unei aprobări cu condiţii referitoare la preţuri.

Până acum, în România, Concurenţa nu a blocat nicio tranzacţie, ci doar a condiţionat anumite acorduri, unele chiar în retail. Pe alte pieţe însă, s-a pus această problemă. Este chiar cazul SUA, unde autorităţile afirmă că un deal de 20 mld. euro - prin care Kroger preia Albertsons - reduce concurenţa în segmentul de supermarketuri. Este analizată astfel situaţia nu la nivel de întreagă piaţă de comerţ alimentar, ci la nivel de canal - supermarket.

De altfel, şi în România, Profi şi Mega Image activează tot pe acest canal al magazinelor mici (supermarketuri şi magazine de proximitate modernă). În acest segment, mai sunt activi şi Carrefour şi Auchan, dar prezenţa lor e net inferioară. Zabka se pregăteşte să intre şi el în luptă. Totuşi, un jucător nou creat din alipirea Profi şi Mega Image ar fi cu adevărat dominant. Iar asta s-ar traduce într-o mai mare forţă în negocierile cu furnizorii. Şi într-o forţă mai mare în relaţia cu consumatorii.

Tranzacţia este acum în analiză la Concurenţă, autoritatea care trebuie să îşi dea acordul pentru ca acordul să poată fi finalizat. Acesta este singurul dintre cele trei dealuri anunţate în 2023 care încă nu a fost finalizat, iar momentan nu există detalii privind planurile cumpărătorului pentru România.