Analiză

Cu un singur magazin deschis, IKEA nu aduce nicio schimbare in afacerile furnizorilor locali

Cu un singur magazin deschis, IKEA nu aduce nicio schimbare in afacerile furnizorilor locali

O eventuala deschidere a celui de-al doilea magazin IKEA pe piata locala ar majora business-urile furnizorilor locali

11.06.2007, 22:07 280

Din cele 7.000 de articole expuse in magazinul IKEA, doar 10% provin de la producatori autohtoni si prea putin din vanzarile de milioane ale retailerului se regasesc in bilanturile furnizorilor locali ai IKEA. In unele cazuri, un singur produs dintr-o mie fabricate ajunge la Bucuresti.
Singurul lucru care ar influenta semnificativ afacerile furnizorilor locali ar fi majorarea numarului de magazine operate sub brandul IKEA pe piata autohtona.
Pentru acest an IKEA Romania si-a bugetat vanzari de aproximativ 40-50 mil. euro, iar unul dintre proiectele companiei pentru perioada urmatoare prevede dezvoltarea numarului de furnizori locali. Pana cand acest lucru se va intampla, companiile care livreaza deja produse pentru magazinul din Bucuresti spun ca activitatile lor nu sunt influentate in niciun fel in acest moment.
Compania Plimob, unul dintre primii cinci furnizori IKEA de pe piata romaneasca, a livrat pana in acest moment doar sapte produse pentru magazinul din Bucuresti, in timp ce la nivel mondial livrarile catre concernul suedez se cifreaza la aproximativ 15 mil. euro.
"Colaborarea cu magazinul din Capitala este de ordinul zecilor de mii de euro, in concluzie nu contribuie semnificativ nici la evolutia indicatorilor financiari, nici la cresterea productiei", a declarat Vasile Godja, manager general al Plimob.
Compania produce scaune clasice simple si tapitate, precum si scaune pliante, 99% din capacitatea de productie fiind destinata exportului. Cel mai important client al companiei pe piata externa ramane grupul suedez IKEA, care detine 90% din totalul exporturilor, si compania Anttila, din Finlanda. Anul trecut compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 20 de milioane de euro (70 de milioane de lei), fata de 15,7 in 2005. "Pentru ca afacerile noastre sa fie propulsate de faptul ca IKEA a adus si divizia de retail pe piata locala, numarul de magazine trebuie sa fie totusi mai mare. Daca ne gandim ca IKEA are peste 200 de magazine in intreaga lume, un magazin pe piata locala chiar nu face diferenta", a declarat Marcel Puscasu, director general Ecolor, producator de mobilier, exclusiv pentru concernul suedez IKEA.
In prezent, singura unitate de productie detinuta in totalitate de IKEA este Swedwood, situata in orasul Siret, judetul Suceava.
"Am livrat aproximativ 20-30 de bucati de comode pentru magazin, in conditiile in care producem lunar 20.000 de comode care sunt livrate celorlalte magazine ale concernului suedez, de la nivel international", mai spune Puscasu.
O situatie similara este inregistrata si de compania Sortilemn din Gherla, un alt furnizor IKEA.
"Pentru primul magazin din Romania am livrat pana in prezent patru produse si anume fotolii, tabureti, scaune de copii si scaune de office, in cantitate totala de 2.643 de bucati. Aceasta cantitate este putin semnificativa in conditiile in care pentru anul financiar curent avem estimat un total de produse pentru IKEA de aproximativ 1,5 milioane de bucati", a declarat Eugenia Hedesiu, director de marketing Sortilemn. In prezent, compania din judetul Cluj livreaza produse pentru IKEA in Suedia, Germania, Belgia, Marea Britanie, Franta, Austria, Polonia, Rusia, Turcia, Grecia, Cipru, Arabia Saudita, Emiratele Arabe, Kuweit, Taiwan, Japonia, Statele Unite, Canada si Spania. "De asemenea, in acest moment, livram si diverse componente din lemn, pentru alti furnizori ai IKEA din Romania, cum ar fi Gammet Lugoj si Vladeasa Huedin, valoarea anuala fiind de aproximativ 500.000 de piese", a mai declarat Eugenia Hedesiu.
Potrivit acesteia, chiar daca deschiderea magazinului IKEA din Romania nu a generat modificari ale capacitatilor de productie, in cadrul Sotilemn au aparut totusi schimbari la nivelul livrarii de produse pentru piata interna. "Dupa deschiderea magazinului am fost obligati sa renuntam la comercializarea produselor cu design IKEA pe piata romaneasca si lucram integral cu noul magazin. In aceste conditii, ne vom axa mai mult pe exporturi si ne vom orienta inspre cresterea productivitatii prin adaugarea de noi capacitati si contractarea de produse cu valoare adaugata mai mare", a mai spus directorul de marketing al Sortilemn.
Hedesiu a precizat ca pana in momentul in care IKEA a deschis magazinul din capitala, aproximativ 2% din vanzarile Sortilemn erau pe piata interna, acestea realizandu-se prin intermediul distribuitorilor din toate zonele tarii, restul vanzarilor fiind realizate la export.
In ciuda faptului ca IKEA nu a avut efectul sontat, furnizorii nu renunta totusi la investitii in capacitatea de productie. Astfel, Ecolor va investi totusi anul acesta aproximativ 3 milioane de euro pentru extinderea fabricii si achizitia de noi utilaje. Compania va extinde capacitatile de productie cu inca 10.000 de metri patrati, deoarece cererea de mobilier este in crestere pe piata externa. Ca urmare a acestei dezvoltari, anul acesta Ecolor va ajunge la 200 de angajati, cu 50 mai multi decat in prezent. Actionarul majoritar al companiei Ecolor este firma Gyllensvaans Mobler din Suedia, producator de mobilier din 1946 si furnizor IKEA din 1952. Proiectul din Romania a fost demarat in 2003, productia de mobilier incepand in 2005.
La sfarsitul acestui an, compania suedeza va detine in Romania capacitati de productie pe o suprafata de peste 20.000 de metri patrati, dublu fata de capacitatile actuale.
La nivel de indicatori financiari, compania clujeana Ecolor estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproximativ 16 milioane de euro, valoare reprezentand o dublare fata de anul trecut, cand acest indicator s-a cifrat la aproximativ 8 milioane de euro. Ecolor produce pentru IKEA trei modele de mobilier, iar in 2007 firma va produce aceleasi repere, doar ca in cantitati mai mari.
Sortilemn a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 27 de milioane de euro, in crestere cu 7% fata de 2005, in timp ce investitiile au fost de aproximativ 1,5 milioane de euro si au fost orientate in special, inspre retehnologizare, modernizare, reparatii si infrastructura, dar si pentru achizitionarea unei noi linii de valorificare a deseurilor lemnoase.
Compania produce in special mobilier din elemente mulate de lemn (fag si mesteacan), combinate cu elemente din lemn masiv, metal si textil, gama de produse fiind alcatuita din fotolii, scaune de birou, scaune de sufragerie si bucatarie si mobilier pentru copii. Pe langa IKEA, compania mai colaboreaza cu Stokke din Norvegia si compania Brio din Suedia. Firma din Gherla a fost privatizata in noiembrie 1999, actionarul majoritar fiind omul de afaceri Michael Brandhuber din Austria, cu o participatie de 65%.
Grupul suedez IKEA activeaza de mai multi ani pe piata romaneasca la nivel de reprezentanta si achizitioneaza mobila in valoare de peste 200 mil. euro. In Romania, IKEA lucreaza cu aproximativ 40 de furnizori si achizitioneaza in principal mobila din lemn masiv si PAL.
Unitatea se intinde pe o suprafata de 26.000 de metri patrati, desfasurata pe doua etaje, iar investitiile totale pentru constructia si amenajarea unitatii s-au ridicat la 25 mil. euro. Compania suedeza ar putea lua in considerare, de asemenea, varianta deschiderii unui al doilea magazin pe piata locala in urmatorii doi ani. Pe plan mondial, IKEA activeaza in 34 de tari de pe 4 continente.

IKEA in Romania

Reprezentanta este deschisa inca din 1992
Achizitioneaza mobila de pe piata locala inca din anii '80.
Pe 21 martie 2007 a deschis prima unitate din Romania
In primele trei saptamani de la deschidere a incasat 5 mil. euro
Pana la sfarsitul anului estimeaza afaceri de 50 mil. euro.
Are aproximativ 400 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO