Analiză

Duel intre generatii pe piata auto din Romania

Duel intre generatii pe piata auto din Romania

Click pentru imaginea marita

01.03.2007, 19:02 55

Opel Astra Classic, sau noul Opel Astra, Fiat Punto Classico, sau Fiat Grande Punto, Skoda Octavia Tour, sau Skoda Octavia II? Acestea sunt intrebarile cu care s-au confruntat majoritatea celor care si-au dorit un automobil de import, pentru ca acum schimbarea de generatie se pare ca nu mai implica scoaterea din fabricatie a modelului precedent.
Dilema si punctul de vedere ale consumatorului nu sunt insa impartasite si de constructor si implicit de importator. Noua generatie se pare ca este privita ca un model cu totul nou, nu ca "o noua generatie", iar asta nu o spun doar dealerii, ci si cifrele de vanzari. La multe modele vanzarile generatiei anterioare nu au fost influentate de aparitia unui nou model, motivele fiind conservatorismul clientului, succesul generatiei anterioare, sau poate calitatea fabricatiei mai buna (un model care se afla in fabricatie de mai mult de 5 ani va inregistra mai putine defecte de fabricatie decat unul proaspat lansat). Daca Punto Classico in prezent nu mai este oferit, Octavia Tour si Astra Classic inca domina topurile modelelor de import.
In 2006 Opel Astra Classic s-a comercializat in 6.103 unitati, in timp ce noul Astra in 2.326 unitati. Aceste valori l-au clasat pe Astra Classic pe locul trei la categoria compacta la importatori, in timp ce noul Astra a ajuns doar pe locul noua. Ambele au totalizat 8.429 unitati, inregistrand o cota de 16,6% in segmentul C.
In ianuarie 2007, Astra Classic s-a clasat pe locul patru in segmentul compact, cu o cifra a vanzarilor de 330 de unitati - cu 102,5% mai mult decat in ianuarie 2006. Noul Astra, in schimb, a inregistrat o scadere a vanzarilor cu 58,5% fata de decembrie 2006 si cu 40% fata de ianuarie 2006.
Dar in spatele succesului lui Astra Classic nu s-a aflat doar renumele constructorului. Ci si ofertele promotionale derulate de dealeri. "Pentru Astra Classic am creat inca de anul trecut din ianuarie un model promotional numit Optima. Acest model, fata de modelul standard, din a carui echipare fac parte ABS si airbagurile frontale, aer conditionat, contine in plus, printre altele, geamuri electrice fata, inchidere centralizata, oglinzi electrice incalzite, dotari care sunt oferite gratuit, la un pret incepand de la 11.160 euro, cu TVA inclusa", a declarat Cristian Oltean, Marketing&PR Manager la General Motors Romania.
Vanzarile noului Astra, chiar daca au avut o cerere mai slaba, nu au fost influentate de Astra Classic. Vanzarile ambelor modele au continuat in 2006, cu un trend mai accentuat in cazul modelului Classic, respectiv o apreciere de 214% si de 85% pentru noul Astra. "Odata cu faceliftul noului model din februarie 2007 si cu aparitia lui Opel Astra Sedan din toamna acestui an, ne asteptam ca ritmul de crestere al vanzarilor noului model sa continue cu un ritm mai sustinut decat in anii precedenti", a adaugat Oltean. Desi ambele modele fac parte din segmentul compact, se pare ca nu exista o concurenta directa intre ele. Acest lucru se datoreaza diferentei de pret, dar si segmentului de clienti caruia i se adreseaza. "Astra Classic se adreseaza unui client care doreste o masina fiabila si bine echipata la un pret excelent. Noul Astra este adresat unui client mai dinamic, care pe langa fiabilitate apreciaza si designul dinamic al masinii, precum si tehnologiile de ultima ora care sunt incorporate in ea" subliniaza Cristian Oltean.
Opel Astra Classic este disponibil in trei variante de caroserie (cu patru usi, cinci usi si break) si trei motorizari, dintre care doua pe benzina si un diesel si un singur nivel de echipare. Astfel se observa ca reducerea costurilor de fabricatie a reprezentat un factor major in obtinerea unui pret cat mai mic. Spre deosebire de Classic, noul Astra poate fi echipat la alegere cu una dintre cele sapte motorizari pe benzina, sau, daca se doreste un propulsor mai economic, unul dintre cele sase dieseluri. Iar cand vine vorba de echipare, sunt disponibile trei niveluri si o lunga lista de optionale. Dar "mai vechi" este sinonim cu "mai bun"? Nu neaparat, conform lui Cristian Oltean. "Ambele modele respecta standardele de calitate Opel. Studiul J.D. Power privind calitatea autovehiculelor germane a acordat modelului Opel Signum locul intai", a declarat Oltean.
Criza lui General Motors de peste Atlantic se pare ca a avut urmari si in Europa. Daca in America de Nord GM a trecut printr-o perioada de criza, divizia europeana nu si-a permis sa inregistreze scaderi ale vanzarilor. Dar intrebarea esentiala este cand va fi stopata fabricatia lui Astra Classic? Conform General Motors, nu prea curand. Cel putin nu inainte de 2008, datorita cererii ridicate, in special pe pietele emergente din Europa de Est.
In prezent, cele mai cautate modele pe piata romaneasca sunt cele din clasa compacta, insa nici cele din segmentul mic nu sunt prea departe, daca ne luam dupa cifrele vanzarilor. In 2006 s-au inregistrat trei premiere in segmentul B al pietei auto din Romania. Toyota a lansat noua Yaris, Opel a prezentat Corsa iar Fiat, Grande Punto. Daca primii doi au decis ca generatia precedenta sa fie scoasa din fabricatie, Fiat a decis sa o continue, sub denumirea de Punto Classico.
La fel ca si in cazul celor doua compacte de la Opel, piata a tratat Grande Punto si Punto Classico ca doua modele complet separate. Dar daca Astra Classic s-a vandut mai bine decat noua generatie, Grande Punto, cu 814 unitati clasat pe locul 11 in topul vanzarilor din segmentul B, a depasit modelul Punto Classico, care s-a comercializat in 558 de unitati, cifra care i-a asigurat locul 13 in top.
In ianuarie, ambele modele au inregistrat un declin al vanzarilor. Grande Punto s-a comercializat in 55 de exemplare, cu 40,9% mai putin decat in decembrie 2006, in timp ce din Punto Classico s-au comercializat 8 unitati. Scaderea a fost de 60% in comparatie cu decembrie 2006, si de 89,6% fata de ianuarie anul trecut. "Cele doua modele sunt complet diferite si fac parte din "Familia Punto". Grande Punto completeaza parctic oferta Fiat din segmentul B, oferind noi tehnologii, un design diferit si un confort sporit, in timp ce Punto Classico s-a vandut in peste sase milioane de exemplare. Fiecare model se adreseaza unui anumit public tinta", a declarat Valeriu Tones, director de comunicare la Autoitalia, importator Fiat in Romania.
Vanzarile lui Punto Classico nu au scazut atunci cand pe piata a aparut Grande Punto. Vanzarile din 2006 (558 unitati) sunt cu 35% mai mari decat cele din 2005 (412 unitati). Asadar ideea ca cele doua modele desi fac parte din acelasi segment si sunt produse de acelasi constructor nu se concureaza reciproc. Si asta datorita delimitarii caracteristicilor, dotarilor si in special a pretului. Din pacate Autoitalia nu detine o statistica asupra defectelor de fabricatie ale celor doua modele. "Momentan nu avem o astfel de statistica. Este insa adevarat ca dupa atatia ani de viata Punto Classico si-a demonstrat calitatile. Grande Punto face un an abia in mai-iunie, asa ca este greu sa le comparam din acest punct de vedere", a declarat Iulia Paun, PR Specialist la Autoitalia. In momentul redactarii acestui articol, in stoc se mai afla un singur exemplar de Punto Classico, comercializarea acestuia pe piata romaneasca fiind stopata. Vechea generatie a Skodei Octavia a fost mentinuta in productie sub denumirea de Octavia Tour, ca o alternativa mai ieftina la actuala Octavia II. Si exact in acest mod este promovata de catre importator.
La sfarsitul anului trecut, Skoda Octavia Tour era amplasata pe locul trei in topul vanzarilor pe 2006 in clasa compacta, cu 6.666 de modele comercializate, in crestere cu 33,8% fata de 2005. In cazul Octaviei II, vanzarile pe 2006 au situat-o pe locul patru, exact sub Octavia Tour, cu 5.432 de unitati vandute. Cresterea fata de 2005 a fost mai mica decat in cazul generatiei anterioare, de numai 6,4%. In 2005, Octavia II s-a vandut mai bine decat Tour, dar situatia s-a schimbat in 2006. In ianuarie 2007, conform statisticilor APIA, Skoda Octavia Tour s-a plasat pe locul 1 in segmentul compact, cu o cifra de 466 de unitati comerciale. Dar spre deosebire de ianuarie 2006, vanzarile acestui model s-au depreciat cu 19,1%. Octavia II, cu 335 de modele comercializate (cu 15% mai putin decat in 2005), s-a plasat pe locul trei din punctul de vedere al vanzarilor in clasa compacta.
"Skoda Octavia Tour a fost mentinuta in productie datorita potentialului prezent inca pe anumite piete, printre care se face remarcata Romania, cu o contributie majora in acest sens", a declarat Vlad Rusu, brand manager Skoda. "Aceasta implicare si dezvoltarea retelei nationale de distributie au adus Romaniei premiul pentru cel mai bun importator Skoda in 2005, si a fost pentru prima oara cand piata autohtona a determinat semnificativ programul de productie al unei fabrici europene. "In consecinta, Skoda Octavia Tour va fi mentinuta in productie atat timp cat cererea pentru acest model se va mentine la un nivel ridicat", a adaugat Rusu.
Faptul ca ambele modele au inregistrat pozitii de top pe piata romaneasca confirma ca modelele se adreseaza unor segmente relativ diferite. Conform cifrelor vanzarilor, Octavia II a avut influente minime asupra primei generatii, si doar in primele luni de la lansare.
"Politica noastra este de a construi o oferta potrivita pentru piata romaneasca. Sunt doua categorii de pret diferite carora ne adresam cu Octavia Tour si Octavia II, si fiecare inregistreaza rezultate foarte bune", a subliniat Rusu.
Asemenea celor doua prime exemple, politica ofertelor speciale se regaseste atat la Skoda Octavia Tour, cat si la Octavia II. Sunt oferite cu titlu gratuit pachete de dotari, pentru a le face mai atractive in segment. Versiunea Octavia Tour Sport cu pachet exterior dinamic care include printre altele spoiler fata sport, eleron, jante din aliaj de 16 inch si scaune sport, are un pret incepand de la 11.688 fara TVA, cu motorul pe benzina de 1,6 litri si 102 CP. Pentru Octavia II, este oferita versiunea Trend cu un pret de 11.163 euro pentru motorizarea pe benzina de 1,4 litri si
80 CP. Echiparea contine printre altele climatizare automata, airbaguri frontale si laterale si radio CD cu MP3.
"Noua generatie Octavia este un automobil care se adreseaza unui segment diferit de clienti, neexistand o competitie interna intre cele doua modele. Astfel, la vanzarile de Octavia Tour s-au adaugat cele de Octavia II, astfel, Skoda a obtinut o cota de piata suplimentara", a declarat Vlad Rusu.
Piata auto din Romania, in care predomina automobilele cu o varsta de peste 13 ani, si rata de motorizare la 1000 de locuitori este printre cele mai scazute din Europa, este in schimbare. Iar schimbarile sunt cele mai vizibile la nivelul automobilelor cu preturi de sub 20.000 de euro. Categorie in care se incadreaza si modelele de mai sus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO