Analiză

Primele zece agentii de turism de pe piata locala ruleaza afaceri de 200 de milioane de euro

Primele zece agentii de turism de pe piata locala ruleaza afaceri de 200 de milioane de euro

Click pentru imaginea marita

07.05.2007, 15:07 121

Daca in 2005 era nevoie de cifra de afaceri cumulata a primelor sase angentii de turism pentru a atinge pragul de 100 de milioane de euro, in 2006 numai primii trei jucatori au derulat afaceri de circa 90 de milioane de euro.
Primele zece agentii de turism din Romania au ajuns la o cifra de afaceri cumulata de circa 200 de milioane de euro in 2006, in timp ce cu un an in urma cifrele de afaceri cumulate ale celor zece nu depaseau 152 de milioane de euro. Acest lucru indica o crestere medie de 31% la nivelul afacerilor celor care dicteaza trendurile pe piata ofertelor turistice.
"Aceasta crestere nu provine doar de pe urma cererii. Companiile s-au consolidat, si-au extins numarul de sedii, au investit in dezvoltare si acest lucru s-a reflectat si in cifra de afaceri si in profituri", spune Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.
Cea mai mare crestere in 2006 a realizat-o agentia Paralela 45, care si-a majorat afacerile cu 50%, de la 16 milioane de euro in 2005 pana la 24 de milioane de euro in 2006, potrivit datelor oferite de companie. Pe de alta parte, cele mai mici cresteri au fost raportate de agentiile Happy Tour si Visit Romania, care si-au majorat fiecare afacerile cu 22%, potrivit datelor fiecarei companii.
Principalii jucatori de pe piata spun ca aceste majorari au fost determinate de numerosi factori, dintre care trei importanti: cresterea nivelului de trai, intrarea pe piata a numeroase companii aeriene low-cost si posibiliatea agentiilor de a inchiria curse charter la preturi din ce in ce mai mici. La toate acestea se adauga si cresterea de circa 20% pe care a consemnat-o turismul de business.
"Aparitia zborurilor low-cost si a charterelor au produs o modificare pe piata transporturilor turistice. Pentru majoritatea destinatiilor, autocarul a fost inlocuit cu zboruri charter sau low-cost asemanatoare ca pret. De altfel, stim deja ca vor intra si alte companii low cost pe piata, ceea ce va face preturile sa scada in continuare", spune Aurel Pavel, directorul general al agentiei J'Info Tours, una dintre primele zece agentii de turism care activeaza pe piata locala.
Numarul de zboruri charter pe care agentiile le-au pus la dispozitie turistilor romani a inregistrat un trend ascendent in ultimii ani, trend care va continua si in anii care urmeaza, spun principalii jucatori. Printre destinatiile favorite se numara Turcia, Tunisia, Grcia sau Spania, dar operatorii vin si cu destinatii charter noi, care sa starneasca curiozitatea, precum Madeira, Sardinia sau Venetia.
"Trendul in 2006 a fost pentru destinatiile care pot sa ofere atat sejur, cat si turism cultural. Lumea cauta ceva nou si este tentata de destinatiile de care nu a mai auzit", este de parere Pavel.
Dovada ca romanii isi doresc sa calatoreasca este cresterea cu 24,2% a numarului de vizitatori care au plecat in strainatate in 2006. Suma medie pe care acestia sunt dispusi sa o cheltuiasca pe o vacanta in strainatate s-a majorat si ea, ajungand pana la circa 400 - 500 de euro pentru un sejur, fara a include aici banii de buzunar.
Apogeul a fost atins in luna ianuarie a acestui an, potrivit datelor BNR, cand turistii romani care au plecat in vacanta in strainatate si au cheltuit 76 mil. euro, cu 46% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut.
"O vacanta in bazinul marii Mediterane pleaca de la 200-300 de euro pentru o destinatie ca Grecia si poate ajunge pana la 900 de euro. Vacantele care costa de la 1000 - 1500 de euro in sus intra deja in categoria turismului de lux", explica Badulescu.
Pe de alta parte, cheltuielile strainilor care viziteaza Romania inregistreaza de cativa ani un trend ascendent, cu cresteri medii de 15-20% de la an la an. In 2006 de exemplu, desi numarul turistilor straini a crescut cu doar 2%, incasarile romanesti din turism au crescut cu 17%.
In ciuda turoperatorilor, care vin cu oferte care de care mai tentante atat pe segmentul de turism intern, cat si pe segmentul extern, cea mai mare parte a veniturilor agentiilor de turism le aduce segmentul turismului de business, care a crescut anul trecut cu o medie de 30% potrivit jucatorilor de pe piata, in stransa legatura cu cresterea inregistrata de transportul aerian.
"Cert este ca piata a crescut per total, cu o tendinta accentuata de majorare pe segmentul de business travel, ceea ce poate fi demonstrat si prin numarul mare de zboruri noi introduse de companiile aeriene de linie. Lufthansa si Air France, de exemplu, au ajuns la cinci zboruri pe zi in 2006", spune Pavel.
Previziunile pentru anul in curs vorbesc de asemenea despre cresteri. La nivelul intregii piete de operatori de turism, cresterea estimata pentru anul 2007 se situeaza in jurul aceleiasi valori din 2006, 15-20%.
In ceea ce priveste diferitele segmente turistice, se asteapta cresteri ceva mai moderate pentru turismul de afaceri, de circa 20%, o majorare de 10-15% a interesului pentru circuitele turistice si o crestere moderata, de 5% pana la 8% in cazul litoralului. De asemenea, majoritatea jucatorilor vad proiectul Sibiu - Capitala Culturala Europeana ca un factor de declansare a interesului strainilor pentru Romania turistica.
Pe termen mediu insa, am putea asista la o consolidare a pietei, spune reprezentantul ANAT.
De la numarul de 2.300 de agentii licentiate care activeaza pe piata locala in prezent, doar 1500 desfasoara o activitate sustinuta in domeniu, restul fiind agentii "de cartier" sau companii pentru care activitatea de tur-operator este o parte adiacenta a domeniului principal de activitate.
In 2-3 ani am putea asista la intrarea pe piata a unor jucatori internationali, poate prin intermediul unor oferte de cumparare, sau direct, spune reprezentantul ANAT. Momentan insa, marile agentii turistice din strainatate ca TUI, Neckerman, Carlson Wagonlit sau Lufthansa City Center sunt deja prezente pe piata prin parteneri locali.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO