Analiză

Record al pietei auto pe trimestru I sau cum creste clasa mijlocie din Romania

16.04.2004, 00:00 24



Cu cele 143.000 de automobile vandute, anul 1998, cel mai bun din istoria de dupa1989 a pietei auto romanesti pare a fi deja istorie. Avand in vedere statisticile de vanzari dupa primul trimestru al acestui an, 2004 va fi si mai bun. Martie 2004 a fost, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto (APIA) de luna cu cele mai mari vanzari lunare inregistrate vreodata, ceea ce a permis si primului trimestru sa doboare recordul de vanzari din 1998.



"Conform ultimelor date, este de asteptat ca piata auto romaneasca sa creasca anul acesta cu 23-25% fata de anul trecut, pana la aproximativ 165-170.000 de automobile", a declarat Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).



Anterior, estimarile analistilor vizau o crestere a pietei auto de 18-20% fata de cele 135.000 de automobile vandute in anul 2003. Anul trecut a fost la randul sau unul dintre cei mai buni pentru piata auto romaneasca - valoarea vanzarilor a trecut de 1 miliard de euro, tot peste estimarile analistilor. Recordul de vanzari de pe primul trimestru se datoreaza in mare cererii mai mari pentru automobilele romanesti, mai accesibile ca pret. Pentru prima data, vanzarile de masini de lux au fost in scadere. Aceaste evolutii, coroborate cu faptul ca dintre masinile de import cele mai vandute sunt cele din clasa medie inferioara (Renault Clio, Skoda Fabia sau Peugeot 206), cele mai accesibile ca pret, arata un singur lucru: clasa medie se echipeaza cu autoturisme.





2004, un an atipic



In fiecare an, spun analistii APIA, piata auto romaneasca are o evolutie ciclica, deja previzibila: vanzarile decoleaza incet, ianuarie fiind o luna slaba. Apoi piata se invioreaza treptat, crescand luna de luna pana la maximul anual ce se inregistreaza in iulie. Dupa o noua scadere in august si septembrie, ultimile trei luni ale anului revin cu vanzari solide si constante. 2004 se anunta insa altfel.



"In acest an luna martie ne-a rezervat o surpriza neasteptata - vanzari record de peste 16.000 autovehicule, numar aproape egal cu suma vanzarilor din lunile ianuarie si februarie. Acesta este un record lunar absolut pentru piata auto romaneasca, care in plus se inregistreaza intr-o perioada a anului in care traditional nu se realizeaza vanzari foarte importante. Pe aceasta baza, trimestrul I 2004 reprezina cel mai performant prim trimestru al anului inregistrat vreodata, precedentul record fiind consemnat cu 6 ani in urma, in trimestrul I 1998", spun reprezentantii APIA.



Comparativ cu cele 23.500 de automobile vandute in primul trimestru al anului trecut, vanzarile de masini pe piata romaneasca au crescut cu aproape 48%. In interiorul acestei cresteri autoturismele au fost, la fel ca si in ultimii ani, principalul motor, vanzarile ajungand la 27.700 de unitati, ceea ce corespunde unei cresteri de peste 60%.





Masinile romanesti fac legea



Dar de unde provine aceasta crestere? In primul rand din increderea redobandita a cumparatorilor in autoturismele autohtone. Masinile romanesti au realizat o performanta fara precedent in ultimii ani, depasind ca performante pe cele straine. Astfel, daca masinile din import, au crescut cu "numai" 45%, cresterea masinilor romanesti a depasit in primul trimestru 71%.



Atat Dacia cat si Daewoo au avut rezultate peste asteptari: Dacia a vandut cu 62% mai multe autoturisme decat in trimestrul I 2003, iar Daewoo practic si-a dublat vanzarile.



In aceste conditii, cota de piata a autoturismelor din productia nationala, aflata in cadere accentuata dupa 1998, a inregistrat o revenire, depasind 61%.



"O mentiune speciala pentru modelul Daewoo Matiz, care a realizat o crestere a vanzarilor de peste 2,3 ori fata de trimestrul I 2003, ceea ce inseamna cele mai mari vanzari trimestriale de la lansarea sa, la mijlocul anului 1999", apreciaza reprezentantii APIA.



De altfel, Matiz acopera in prezent aproape 80% din vanzarile Daewoo, procentul fiind, potrivit analistilor, destul de ridicat ca sa fie sustinut pe termen lung.



In cazul Dacia, modelul Solenza este la randul sau in crestere, pe fondul reducerii cererii pentru Dacia clasic, un model ce va ajunge in luna octombrie la 35 de ani de existenta.



Situatia se va schimba insa din toamna acestui an, cand va aparea pe piata si modelul de 5.000 de euro, pentru care oficialii Dacia estimeaza vanzari de 11.000 de unitati.



Nu la fel de bine stau lucrurile si cu alti producatori locali. Aro, care a fost cumparat de firma americana Cross Lander, nu a vandut in primul trimestru al acestui an, potrivit statisticilor APIA, decat 23 de masini, adica mai putin de o zecime 10% comparativ cu primul trimestru al anului trecut, cand vanduse 292 de unitati.





Importurile, nimic nou



Daca evolutia masinilor romanesti a fost surprinzatoare in primul trimestru al acestui an, masinile din import au evoluat in nota obisnuita din ultimii ani. Renault pe locul intai, Skoda si Volkswagen, adica locul doi si trei, si-au pastrat pozitiile si in acest an, singura marca proaspat intrata in topul primelor zece de import fiind Chevrolet (marca a General Motors, care a preluat o parte din activele Daewoo, dar nu si fabrica de la Craiova), lansata oficial abia la salonul auto de la Bucuresti, care a avut loc in toamna anului trecut.



Intre modelele de import cele mai vandute, diferentele fata de anul trecut sunt insa mai mari decat in cazul marcilor. Skoda Octavia, care a avut locul doi in trimestrul I 2003, este acum lider, fiind urmat de locul unu de anul trecut, Renault Clio, intimp ce pe locul trei se afla un alt model Renault, noul Megane, care este si cel mai vandut model din acest an din Europa.



Pe locul patru se afla un alt model cu "state" vechi pe piata romaneasca, Skoda Fabia, locurile 5 si 6 fiind ocupate de Peugeot cu modelele 206 si 307.





Gata cu dieselul?



O evolutie surprinzatoare au avut-o, potrivit reprezentantilor APIA, autoturismele din import echipate cu motor diesel.



"Dupa mai multi ani in care ponderea acestora a crescut constant, ajungand in 2003 la 58% din piata, in primul trimestru al acestui an popularitatea a scazut in oarecare masura, acoperind 52% din total. De remarcat ca la nu mai putin de 4 modele ponderea motorizarilor Diesel depaseste 90% din vanzarile modelului - Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf si Mercedes clasa C" apreciaza reprezentantii APIA.



Dintre marcile de import, liderul motorizarilor diesel este producatorul german Mercedes (84% din vanzarile marcii), urmat de Peugeot si Volkswagen cu



cate 65%.



Pentru prima data in acest trimestru, reprezentantii APIA au furnizat si valoarea vanzarilor de autoturisme pe trimestrul I. Aceasta a fost de aproximativ 241 milioane euro, calculata la pretul de catalog (pret CIP, fara taxe), dintre care 155 milioane autoturisme din import si 86 milioane autoturisme din productia nationala.





S-a epuizat cererea de masini de lux?



Poate cea mai surprinzatoare evolutie in primul trimestru al acestui an a fost inregistrata de asa-numitul segment F, adica automobilele de lux. Segmentul in care sunt prezente modele precum Mercedes clasa S, BMW Seria 7 sau Audi A8 a fost singurul segment care a scazut, potrivit statisticilor APIA. Mai este insa destul de mult timp pana la sfarsitul anului si situatia se poate schimba, mai ales in a doua parte a anului, o perioada mult mai propice pentru vanzarea de masini de lux.



La polul celalalt se afla clasa A, adica segmentul automobilelor mini si segmentul monovolumelor, care au inregistrat cresteri peste medie fata de trimestrul I al anului 2003.



Cu toate acestea, clasele cu cele mai mari ponderi in vanzari raman B (supermini) si C (medie inferioara), adica cele in care sunt incadrate modele precum Renault Clio Symbol si Megane, Skoda Fabia si Octavia sau Peugeot 206 si 307.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO