Analiză

Schimbari de legislatie fiscala in trei transe: la 1 aprilie, 1 mai si 1 iunie

05.04.2005, 18:00 17

A ramas mai putin de o luna pana la momentul in care companiile va trebui sa-si ia adio de la o serie de facilitati importante la calculul profitului impozabil, in schimbul aplicarii cotei reduse de 16%.
Facand abstractie de posibilitatea ca Parlamentul sa se dovedeasca mai generos decat guvernul la discutarea ordonantei de urgenta pentru modificarea Codului fiscal, data de 30 aprilie va insemna pierderea deducerii speciale de 20% pentru investitiile in mijloace fixe amortizabile.
Degeaba s-au straduit reprezentantii oamenilor de afaceri sa arate ca aceasta facilitate a fost unul dintre factorii care au contribuit la cresterea considerabila a investitiilor in capacitati de productie. Degeaba au sustinut ca deductibilitatea nu implica decat o amanare a platii impozitului pe profit si nu o reducere a acestuia. Ministerul Finantelor cere acum pretul introducerii cotei de impozit pe profit de 16%, invocand faptul ca aceasta lasa destui bani pentru investitii.
In plus, firmele care au apucat sa deduca cheltuieli de 20% conform Codului fiscal, sunt obligate sa pastreze in patrimoniu mijloacele fixe in cauza pentru o perioada cel putin egala cu jumatate din durata normala de utilizare a acestora.
30 aprilie 2005 reprezinta si data limita pana la care Fiscul mai accepta ca firmele care obtin venituri din vanzarea de marfuri cu plata in rate sa incheie astfel de contracte bazandu-se pe facilitatea care le permitea sa ia in calcul veniturile aferente la determinarea profitului impozabil numai pe masura ce ratele devin scadente.
Adica sa plateasca impozit numai pe masura ce-si incaseaza veniturile contractuale si nu anticipat. Comunitatile de afaceri s-au luptat mult pentru introducerea acestei prevederi in varianta de Cod fiscal care a functionat in 2004.
In goana dupa ultimul leu care ar putea fi socotit de FMI drept plus de venituri bugetare, Ministerul Finantelor a fost surd la argumentele oamenilor de afaceri care sustin ca se revine la impozitarea unor venituri inregistrate contabil, nu a unor venituri realizate efectiv prin incasare. Pretinzand ca astfel inchide o portita de evitare a platii impozitului, Fiscul isi asuma o masura cu efect negativ asupra fluxurilor de lichiditati ale companiilor care vand produse in rate.
Incepand cu 1 mai 2005 dispare si facilitatea constand in aplicarea unei cote reduse de impozit, de 10%, asupra profiturilor obtinute in urma vanzarii de proprietati imobiliare si titluri de participare detinute pe termen lung. Adica din luna mai aceasta categorie de profituri vor fi taxate tot cu 16%.
In fine, guvernul a eliminat posibilitatea deducerii in limita echivalentului a 2.000 de euro anual a unor cheltuieli cu cotizatiile catre organizatii neguvernamentale sau asociatii profesionale, exceptandu-le pe cele pentru camere de comert, organizatii sindicale sau patronale.

Notarul, omul Fiscului
De fiecare data cand transferul dreptului de proprietate asupra unui imobil apartinand unei persoane fizice si care cade sub incidenta impozitului de 10% (16% de la 1 ianuarie 2006) se va face prin intermediul unui notar, acesta va avea si sarcina de a calcula, retine si plati impozitul cuvenit. Asa a stabilit Ministerul Finantelor, gandindu-se ca la fel cum retin taxele de timbru, notarii pot incasa si impozitul in locul Fiscului.
Regulile pe baza carora va fi determinat impozitul pe castigurile din tranzactii cu proprietati imobiliare nu sunt inca prea clare, asa ca lamuririle necesare raman pe seama normelor metodologice de aplicare a ordonantei de urgenta.
Important de stiut ca nu vor fi impozitate veniturile obtinute din vanzarea imobilelor cu destinatia de locuinta detinute cu titlu de proprietate pe o perioada mai lunga de 3 ani, nici pentru imobile dobandite prin mostenire sau donatie intre rude, ori in urma reconstituirii dreptului de proprietate. Neimpozabil va fi si venitul obtinut din operatiunile de schimb sau aport in natura la capitalul social al unei companii.
De asemenea, este de notat faptul ca pierderea inregistrata in urma vanzarii unei proprietati imobiliare nu va putea fi recuperata prin compensare cu eventuale castiguri obtinute din alte tranzactii.

Adio scutiri de TVA
Diferitele categorii de agenti economici care beneficiaza de scutiri de TVA mai au timp pana la 1 iunie sa se impace cu ideea ca nu vor mai avea parte de acestea. Astfel, ministrul finantelor considera ca industria televiziunii prin cablu este suficient de consolidata si profitabila pentru a plati TVA. Taxa va fi aplicabila de la 1 iunie si realizarii, difuzarii si/sau retransmiterii de programe de radio si/sau televiziune.
Fac exceptie in continuare activitatile posturilor nationale de radio si televiziune, mai putin cele de publicitate sau de alta natura comerciala.
Va deveni obligatorie plata TVA si la vanzarea de licente de filme sau de programe, drepturi de difuzare, precum si la importul de suporturi materiale pentru activitatile radio-TV.
De la 1 iunie vor fi supuse TVA si activitatile din zona spectacolelor, fie ca este vorba de institutii publice sau de organizatii culturale non-profit.
Finantele au descoperit ca erau scutite de TVA si livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate de unitatile din sistemul penitenciarelor folosind munca detinutilor. Incepand cu 1 iunie nu vor mai fi.

Atentie, se impoziteaza!
Pe langa introducerea unui impozit de 10% (16% de anul viitor) pe veniturile din vanzarea imobilelor din patrimoniul personal, de la 1 mai vor fi impozitate la acelasi nivel castigurile din operatiunile de vanzare-cumparare de valuta la termen si din alte operatiuni similare.
In acelasi timp, vor fi taxate cu 10% castigurile din dobanzile aferente depunerilor la vedere sau in conturi curente deschise la banci sau alte institutii de credit locale, in cazul in care dobanzile respective depasesc nivelul ratei medii a dobanzii pe piata interbancara - BUBID la o luna (in prezent 6,3% dobanda la depozitele atrase), valabil in prima zi lucratoare a lunii pentru care se face calculul. Fiscul a uitat insa de introducerea in paralel a unor posibilitati de deducere a cheltuielilor cu dobanda, cel putin la creditele ipotecare sau pentru studii.
Cat despre majorarea de la 1% la 10% a cotei de impozit pe castigurile obtinute incepand de la 1 mai din vanzarea de titluri de valoare detinute pe o perioada mai scurta de 365 de zile, ramane ca normele metodologice sa explice in detaliu modalitatea de impunere.
Acum, companiile asteapta normele de aplicare pentru a vedea ce surpriza le mai rezerva Ministerul Finantelor.
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO