Analiză

Ultima reduta a comertului alimentar modern, Piatra Neamt, va avea doua malluri in 2008

Ultima reduta a comertului alimentar modern, Piatra Neamt, va avea doua malluri in 2008

Kaufland a fost prima retea internationala de retail care a investit in judetul Neamt

19.11.2007, 20:15 77

Orasul cu 120.000 de locuitori din nord-estul tarii, regiunea cea mai ocolita de retailerii straini din cauza emigrarii populatiei si a salariilor mici comparativ cu media la nivel national, va cumula investitii de circa 37 mil. euro in dezvoltarea comertului pana in 2009.
In plus, compania israeliana Aura Investments, partener al GTC, a anuntat un proiect rezidential de 18 mil. euro in Piatra Neamt. Dezvoltatorul a achizitionat la inceputul acestui an terenul pe care va construi 180 de apartamente, platind circa 1,4 mil. euro.
Kaufland a fost primul retailer international care a intrat in Neamt investind 7 mil. euro intr-un hipermarket de 5.000 mp, desi statisticile oficiale plasau judetul Neamt pe ultimul loc la nivel national, dupa salariul mediu al populatiei. Oficialii retailerului german au argumentat decizia de implantare in Piatra Neamt prin decalajele existente intre statisticile oficiale si veniturile reale ale populatiei, mizand mai mult pe inexistenta competitiei in zona si marimea pietei (ca numar de consumatori).
"Multi locuitori din Piatra Neamt se duc la Iasi sau Suceava pentru a-si face cumparaturi", spune Andrei Ciubotaru, arhitectul mallului construit de Primarie in Piatra Neamt, pentru a evidentia potentialul pietei. El estimeaza investitiile in acest proiect la peste 7 mil. euro, mallul urmand sa totalizeze o suprafata de 10.000 mp.
Al doilea mall din oras, Galleria Piatra Neamt, programat initial tot pentru anul viitor, este un proiect al dezvoltatorului GTC, controlat de compania israeliana de investitii Kardan. Investitiile in mallul Galleria din acest oras au fost estimate de reprezentantii GTC la 15-17 mil. euro, centrul fiind construit pe un teren de 1,8 hectare si urmand sa aiba o suprafata inchiriabila de circa 12.000 de metri patrati.
Dezvoltatorii de centre comerciale si retailerii isi adapteaza formatul in functie de oras. De exemplu, mallul Galleria din Arad, dezvoltat de GTC, va avea o suprafata inchiriabila de 30.000 de metri patrati, de peste doua ori mai mare decat in cazul proiectului din Piatra Neamt. In Bucuresti, compania a anuntat un centru comercial Galleria de 60.000 de metri patrati.
In Piatra Neamt va fi construit si un magazin de materiale de constructii si bricolaj apartinand retelei romanesti Dedeman. Investitia medie pe unitate a retailerului este de 5 mil. euro.
Recent, retailerul de electronice si electrocasnice Altex a finalizat o investitie de 1,5 mil. euro pentru deschiderea unui magazin de 1.400 de metri patrati in
Piatra Neamt, localitatea in care a fost fondata compania.
Pe masura ce orasele mari se aglomereaza, atentia retailerilor se va indrepta tot mai mult spre zonele mai putin dezvoltate economic, adaptandu-si formatul in functie de locatie.
De exemplu, retailerul de bricolaj Praktiker a deschis un magazin de 4.000 de metri patrati la Targoviste, dimensiunea medie a unei unitati a retelei fiind de
6.000 de metri patrati.
Si decizia Carrefour de a achizitiona lantul de supermarketuri Artima dovedeste interes pentru orasele mici ale tarii in care compania franceza nu ar fi putut intra cu formatul de hipermarket.
Daca hipermarketurile si retelele cash&carry mai asteapta inca dezvoltarea unor regiuni din estul si sudul tarii pentru a se implanta, datorita mizei pe volumele mari de vanzari, discounterii nu fac nicio exceptie in extinderea retelelor.
Ca numar de unitati, retelele de magazine discounter reprezinta mai mult de o treime din piata, insa cota lor valorica in sectorul FMCG (bunuri de larg consum) nu depaseste 5%.
La nivel national, retailul modern din sectorul FMCG (bunuri de larg consum)
s-a extins la peste 340 de unitati in ultimul an, cele mai dinamice fiind hipermarketurile si magazinele discounter care au investit in intervalul octombrie 2006-octombrie 2007 aproape o jumatate de miliard de euro.
Judetele Sibiu, Constanta si Mures au fost cele mai vizate de extinderea lanturilor de comert in perioada octombrie 2006-octombrie 2007, arata un studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services.
La polul opus se afla judete slab acoperite de retailul modern, in care doar retele de discountere au intrat pana in prezent si in care niciun jucator nou nu a investit in ultimul an. Acestea sunt Botosani, Tulcea, Teleorman si Buzau, zone dominate aproape integral de comertul traditional. Pe termen scurt, ele sunt tinte pentru magazinele cu discount.

Cine pariaza pe dezvoltarea judetului Neamt?
Dezvoltatorul GTC, controlat de compania israeliana de investitii Kardan, va investi intre 15-17 mil. euro in mallul Galleria Piatra Neamt
Aura Investments, partener al GTC, a anuntat un proiect rezidential de 18 mil. euro
Kaufland a fost primul retailer international care a intrat in Neamt investind 7 mil. euro intr-un hipermarket de 5.000 de metri patrati
Retailerul de electronice si electrocasnice Altex a finalizat o investitie de 1,5 mil. euro pentru deschiderea unui magazin de 1.400 de metri patrati
Dedeman va construi un magazin de materiale de constructii in urma unei investitii estimate la 5 mil. euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO