Analiză

Visul liberalizarii pietei benzinariilor a costat 700 de milioane de euro companiile petroliere

25.01.2005, 00:00 24

Epoca in care compania de stat Petrom facea regulile dupa cum credea pe piata distributiei carburantilor, fara sa-i pese de concurenti sau de evolutia preturilor pe pietele internationale s-a incheiat zilele trecute, cand noua achizitie a OMV - Austria a anuntat o noua politica de preturi, bazata pe practicile europene.
Companiile straine au crezut la inceputul anilor '90 in Romania si au venit pe aceasta piata cu gandul ca businessul de vanzare a benzinei este profitabil sau va deveni profitabil.
Gigantul anglo - olandez Shell, a treia companie petroliera din lume, a deschis in 1992 "pionieratul" strainilor pe piata romaneasca a benzinariilor, care s-a dovedit extrem de costisitor: cele 6 companii private de pe piata au investit aproximativ 700 milioane euro in perioada 1992 - 2004, conform unor estimari realizate pe baza datelor din piata.
Nota de plata totala depaseste aceasta suma, daca luam in calcul ca operatorii de pe piata au acumulat pierderi ani la rand, datorita in special politicii de preturi a liderului de piata, patronata de catre stat din ratiuni false de protectie sociala.
Shell, OMV, MOL (Ungaria), LUKOil (Rusia), Agip (Italia) si grupul Rompetrol au dezvoltat retele proprii de benzinarii pe piata de retail si s-au orientat spre a-si limita pierderile produse de climatul nefavorabil existent pe piata.
Companiile private au sperat ca vor face profit si sa se dezvolte, insa sansa reala a aparut abia in 2005, o data ce privatizarea Petrom isi produce efectele pe piata.
Primul investitor care si-a pierdut rabdarea a fost pe ultima suta de metri chiar primul venit - Shell. Compania a investit aproximativ 100 milioane euro pe piata distributiei de carburanti prin intermediul Shell Romania SRL, insa strategia de extindere rapida pe piata romaneasca s-a dovedit a fi gresita.
Ani la rand, in coasta Petrom, compania a ingrosat pierderile, iar in vara anului 2003 a vandut in prima transa un lot de 23 de statii catre compania ungara MOL, interesata de o expansiune regionala.
La finalul lui 2003, Shell a facut profit dupa multi ani in Romania cu ambele companii - Shell Romania SRL (pe piata benzinariilor) si Shell Gas Romania (joint venture cu Petrom pe piata de GPL). Insa decizia strategica de a iesi din Romania fusese luata, dupa cum o indica evolutiile de pe piata.
In noiembrie 2004, Shell a vandut si restul retelei de 59 de statii catre MOL, iar din investitia si pierderile acumulate a recuperat din vanzarea retelei aproximativ 73 - 75 milioane euro. Iesire din scena romaneasca in pierdere pentrui marele Shell, care a oprit motoarele cu o luna si jumatate mai devreme de liberalizarea pietei, pe care a asteptat-o indelung.



Puterea de cumparare limiteaza profiturile



Anuntul Petrom de a trece la o politica de preturi calculate in raport cu fluctuatiile de pe piata internationala a produselor petroliere, in special cotatia din zona mediteraneana, este vazut ca pasul decisiv catre piata libera spre care toti operatorii au visat-o. Dar mai este vreun obstacol in calea companiilor spre profit?
"Un singur element nu este pe termen scurt controlabil, si anume puterea de cumparare. Scaderea preturilor la carburanti restrange acum marja de profit foarte mult, ceea ce reduce fondurile pentru dezvoltare. Va depinde de acum de fiecare cum isi controleaza costurile. Dar este adevarat ca prin variatia preturilor la pompa in functie de cotatiile internationale ale produselor se mareste predictibilitatea rezultatelor si am trecut din anormalitate la normalitatea pietei", spune Gheorghe Constantinescu, director general executiv la Petrom.
Liberalizarea pretului la carburanti in Romania nu inseamna insa ca romanii "vor plati de acum pentru un litru de benzina cat un consumator din Vest", explica Tamas Mayer, responsabil de politica de comercializare din cadrul Petrom.
Conducerea Petrom, aflata sub ochiul atent al OMV, nu se aventureaza sa faca predictii cand litrul de benzina din Romania va costa la fel ca in restul Europei.
Celebra benzina de 1 euro pe litru, medie inregistrata la nivelul Europei, nu este inca asa de aproape pentru ca se va izbi de aceeasi putere de cumparare a romanilor, lucru care nu poate fi trecut asa repede cu vederea de retaileri.
Miscarea de reducere a preturilor facuta de Petrom va fi urmata, probabil, de ceilalti operatori.
Pe de alta parte, statul are inca un rol foarte important in rentabilitatea afacerilor cu carburanti, produse care au devenit din ce in ce mai fiscalizate.
Din vanzarea unui litru de benzina, circa 40 - 50% din bani reprezinta taxele,TVA si accize, din restul fondurilor compania urmand sa extraga fondurile de dezvoltare necesare si profitul.



Veste buna numai pe jumatate pentru unii



Nu toti operatorii de pe piata de retail se asteapta la o imbunatatire considerabila a businessului cu benzina.
Petrom, Rompetrol si LUKOil sunt companii care au in portofoliu nu numai retele mari de benzinarii, ci si rafinarii mari. Cheia competitiei locale este data tocmai de jucatorii de pe piata de retail care au rafinarii in Romania si cei care nu au, ramanand astfel captivi fata de primii.
Reprezentantii operatorului italian Agip privesc cu grija la preturile carburantilor din depozitele angro si la pretul de rafinarie al produselor petroliere, neavand posibilitatea asigurarii livrarilor din importuri curente.
Dupa repornirea rafinariei Petrotel Ploiesti, grupul rus LUKOil isi ghideaza propriul business in Romania aproape independent daca liberalizarea pietei de carburanti se produce sau nu.
Rusii si-au permis luxul de a reduce preturile la rafinarie si la pompa cu peste o saptamana inaintea Petrom, in functie de cotatiile internationale.
"Independenta" LUKOil fata de piata romaneasca este asigurata nu numai de cuplul rafinariei Petrotel cu reteaua de peste 250 de statii si depozite. In strategia rusilor, care se numara printre cei mai importanti producatori de titei la nivel mondial, rafinariile de la Burgas (Bulgaria) si Odessa (Ucraina) joaca un rol important pentru alimentarea la nevoie cu carburanti a pietei romanesti.
Petrom, detinut acum de OMV, mizeaza pe o crestere a consumului de produse petroliere, urmarind o scadere a importurilor si o crestere a productiei proprii pentru a-si optimiza rezultatele.
Grupul Rompetrol a anuntat ca va trece din februarie la o politica saptamanala de schimbare a preturilor in functie de cotatiile internationale, ceea ce pare logic avand in vedere ca rafinaria Petromidia proceseaza numai titei din import.
MOL Romania estima profit pentru anul trecut la finele lunii noiembrie, compania avand si ea de multe ori o pozitie de captiv fata de rafinariile Petrom si Rompetrol, cand nu apeleaza la importuri de la rafinaria sa din Ungaria.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO