Analiză

Vorba dulce mult aduce pe Bursa

14.02.2006, 20:41 16

Prezentarea strategiei Renault la sfarsitul saptamanii a determinat o crestere importanta a actiunilor francezilor la Bursa, desi rezultatele financiare prezentate de Carlos Ghosn au aratat o scadere cu 37% a profitului operational. Si nici perspectivele pentru anul acesta nu sunt foarte imbucuratoare.

"Ceea ce ma intereseaza nu sunt evolutiile actiunilor pe termen scurt. Eu sunt interesat de evolutia companiei pe termen mediu si lung", a raspuns Carlos Ghosn intrebat cum comenteaza cresterea cu cateva procente a actiunilor Renault odata cu anuntarea noii strategii a francezilor.

"Oricum pot sa va spun ca actiunea Renault este subevaluata. Profitabilitatea noastra va creste in urmatorii ani, iar la orizontul anului 2009 estimam ca vom plati dividende de 4,5 euro pe actiune, fata de 1,8 euro in 2005", a spus Ghosn.

Strategia presedintelui Renault a dat roade imediat, in ultimele doua zile ale sedintei de saptamana trecuta actiunile grupului francez crescand cu mai mult de 8%.

Mai mult, actiunile Renault au mai castigat ieri alte patru procente, depasind pragul de 83 de euro, ceea ce reprezinta un record in istoria producatorului francez, capitalizarea sa bursiera depasind 23,7 de miliarde de euro.

Actiunile Renault manifesta in prezent aceeasi tendinta pe care au inregistrat-o in urma cu mai multi ani actiunile Nissan. Atunci, Ghosn a declansat un amplu plan de restructurare care a transformat producatorul nipon dintr-o companie aflata in pragul falimentului in producatorul cu cea mai mare marja operationala din domeniu (aproximativ 9%).

Renumele de "cost-killer", capatat de Ghosn pe parcursul carierei sale manageriale, a fost pe placul jucatorilor la bursa, acestia realizand beneficii importante de pe urma investitiilor. Aceeasi strategie de concentrare pe activitatile profitabile a fost anuntata de Carlos Ghosn si la Renault, unde doar activitatile cu rentabilitati ridicate vor fi pastrate in portofoliu.

Pana si prezenta in Campionatul Mondial de Formula 1 este in prezent sub semnul intrebarii.

"In 2006, vom fi in Formula 1. Daca va fi in interesul nostru sa participam la Formula 1, vom participa si in continuare. Poate in 2007, 2008, 2009, 2010 - vom vedea cum vor evolua lucrurile an cu an, campionat dupa campionat, atata timp cat va fi o investitie buna pentru Renault vom ramane in Formula 1. In ziua in care nu va mai fi o investitie buna pentru Renault, ne vom retrage. Pentru moment, este o investitie buna pentru Renault. (...) Ce este cel mai important, trebuie sa consideram costul participarii in Formula 1 ca o investitie", adauga Ghosn.

La sfarsitul anului trecut actionarii principali ai Renault erau statul francez, cu 15,33% din actiuni, Nissan, cu 15% din actiuni (Renault detine in schimb 44% din actiunile Nissan). Salariatii Renault detineau 3,6 din actiuni, alte 3,35% din actiuni fiind detinerile proprii ale Renault. Cu toate acestea, cea mai mare parte a actiunilor Renault (aproape 63%) sunt cotate la bursa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO