Auto

Cum au complotat clanurile din spatele Volkswagen să-l dea afară pe de la conducerea gigantului german pe Herbert Diess. Sprijinul iniţial din partea clanului care deţine majoritatea VW l-a ajutat să supravieţuiască ciocnirilor frecvente cu puternicii reprezentanţi ai muncitorilor, dar nu a fost suficient şi familia a decis că acesta trebuie să plece

Cum au complotat clanurile din spatele Volkswagen să-l...
24.07.2022, 11:00 3935

În urmă cu o săptămână, a fost pusă în mişcare mişcarea dramatică a Volkswagen de a-şi demite directorul general, când susţinerea acestuia de către miliardarul Porsche şi familia Piech a început să se clatine.

Sprijinul neclintit din partea clanului care deţine majoritatea VW l-a ajutat pe Herbert Diess să supravieţuiască ciocnirilor frecvente cu puternicii reprezentanţi ai muncitorilor. Dar, pe măsură ce eşecurile unor proiecte cheie s-au combinat cu nemulţumirea muncitorilor, familia a ajuns la concluzia că acesta trebuie să plece.

Consiliul de administraţie al VW, format din reprezentanţi ai familiei, oficiali germani şi lideri sindicali, a decis că timpul lui Diess a expirat.

Dorinţa lui Diess de a aduce VW în noua eră digitală şi a moderniza fabricile este unul dintre motivele din spatele prăbuşirii de răsunet a lui Diess. Jumătate din locurile din consiliile de administraţie VW sunt ocupate de reprezentanţi ai muncitorilor, care sunt reticenţi la schimbările care vor compromite locuri de muncă.

Venit în 2015, de la BMW, Diess a stabilit o direcţie strategică pentru VW, însă nu reuşit să strângă suficienţi aliaţi şi s-a izolat. Şi-a pierdut poziţia din cauza ameninţărilor cu reduceri de costuri şi întârzieri. Compania a avut mai multe crize, inclusiv la sfârşitul anului trecut, când Diess a avertizat cu privire la reduceri majore de personal. 

 Directorul general al Volkswagen, Herbert Diess, arhitectul propulsării constructorului auto german de miliarde de euro către vehiculele electrice, va părăsi compania în câteva săptămâni, după ce a fost forţat să plece de către liderii sindicali şi acţionari.

În vârstă de 63 de ani, care a preluat conducerea în anii care au urmat scandalului emisiilor VW, va fi înlocuit de Oliver Blume, director executiv al Porsche şi fost manager VW, de la începutul lunii septembrie. Plecarea sa este rezultatul unui vot al consiliului de supraveghere al VW, care este controlat de o alianţă slabă de reprezentanţi ai lucrătorilor şi de landul Saxonia Inferioară, al doilea mare acţionar al companiei.

Consiliul de 20 de locuri, care include reprezentanţi ai acţionarilor ancoră ai VW, familia Porsche-Piëch, a votat în unanimitate pentru înlocuirea lui Diess, potrivit a două persoane care au cunoştinţă directă despre acest subiect.

Diess îşi propusese ca misiune să ajungă din urmă Tesla şi să devină cel mai mare producător de maşini electrice din lume până la mijlocul deceniului. El a supervizat lansarea primelor maşini electrice construite special pentru VW şi s-a angajat să cheltuiască 52 de miliarde de euro pentru dezvoltarea de modele cu baterii, impunând în acelaşi timp reduceri mari de costuri.

Însă mandatul său a fost marcat de conflicte repetate cu puternicul comitet de întreprindere german al VW, care reprezintă majoritatea celor 300.000 de lucrători din ţară şi care ocupă 10 din cele 20 de locuri în consiliul de supraveghere al companiei. Diess a provocat indignarea sindicatelor anul trecut, după ce a sugerat în privat că VW are 30.000 de angajaţi în plus în Germania.

Liderul comitetului de întreprindere al VW, Daniela Cavallo, a declarat că grupul a dorit să se asigure că "securitatea locurilor de muncă şi profitabilitatea rămân obiective corporative la fel de importante în anii următori".

"Obiectivul nostru ca organizaţie a angajaţilor este clar: toţi colegii noştri trebuie să fie implicaţi. Deciziile de astăzi aduc un omagiu în acest sens."

Anunţul făcut de VW vine la doar câteva ore după ce Diess a postat un mesaj de vacanţă pentru lucrători, în timp ce aceştia îşi încep vacanţa de vară.

"Sunt foarte mulţumit de performanţa noastră... . Nu am nicio îndoială că vom câştiga şi mai mult avânt în următoarele luni", a scris el, adăugând că vânzările au fost afectate de lipsa semiconductorilor şi de alte blocaje.

Cu toate acestea, stilul său de management şi înclinaţia sa de a compara VW în mod nefavorabil cu liderul pieţei electrice Tesla, care a construit o fabrică în apropiere de Brandenburg, au fost criticate în mod constant de către reprezentanţii lucrătorilor.

Într-un interviu acordat în noiembrie anul trecut, Cavallo l-a criticat pe Diess şi pentru problemele legate de programul de dezvoltare de software al VW, precum şi pentru performanţele slabe înregistrate recent în China, cea mai mare şi mai profitabilă piaţă a companiei.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO