Auto

Bulgaria, poarta prin care maşinile chinezeşti care fac concurenţă Loganului vor intra în Europa

Bulgaria, poarta prin care maşinile chinezeşti care fac concurenţă Loganului vor intra în Europa

Autor: Corina Pirva

16.01.2011, 23:55 364

Locul ales pentru construirea fabricii - un mic sat de lapoalele munţilor - pare la prima vedere nepotrivit, dar se aşteaptăca noua uzină să creeze locuri de muncă în regiune. În plus,compania chinezească doreşte să asigure o platformă de producţie cucosturi cât mai reduse pentru a livra maşini pe cea mai mare piaţădin lume, Uniunea Europeană.

Grisa Gancev, fost luptător bulgar care a făcut o avere întimpul tranziţiei din anii '90, se află în spatele acestui proiect,alături de Great Wall Motors, unul dintre cei mai mari producătoride automobile sport din China, care are statut de investitorminoritar.

Din suma iniţială de 97 de milioane de euro dedicată finalizăriiproiectului, Great Wall Motors furnizează aproximativ 10%, iarcompania Litex, deţinută de Gancev, restul.

Se aşteaptă ca fabrica de la Bahovitsa să creeze 1.220 de locuride muncă şi să producă 50.000 de unităţi pe an, deşi modelele şispecificaţiile tehnice nu au fost încă dezvăluite.

Chiar dacă producătorii de automobile din Europa şi SUA aupătruns în număr mare în China, analiştii spun că va mai dura cevatimp până când vor ajunge să se teamă de o competiţie serioasă dinpartea Chinei pe Bătrânul Continent.

Producătorii chinezi nu sunt nici măcar pe aproape de a contestabrandurile consacrate ale producătorilor europeni, a declarat DavidSedgwick, editor la Automotive News China.

Au existat câteva companii care au încercat să exporte maşinichinezeşti în Uniunea Europeană, dar nu au avut parte de prea multsucces. "Companiile chinezeşti vorbesc des despre planurile pe carele au pentru Europa, dar nu fac nicio mişcare încă".

Sedgwick a explicat că Bahovitsa va fi de fapt o fabrică deasamblare, întrucât "cei de acolo vor primi piesele corespunzătoarepentru reasamblare şi nu vor produce automobilele de la zero, nuvorbim de prea multă automatizare".

"Trebuie să fii foarte atent când e vorba de o uzină deasamblare pe scară largă. Acestea pot costa de la 500 de milioanede dolari până la un miliard de dolari. Când vezi că un producătorchinez se avântă la o asemenea investiţie, atunci să fii sigur căeste vorba despre ceva serios".

Printre investiţiile pe care le-a făcut China în Bulgaria senumără o fabrică de sticlă, o fermă solară, dar şi fabrici detelevizoare şi aparate de aer condiţionat. Companiile chinezeşti nuintenţionează să se oprească aici. Bulgarii sunt deja în negocieripentru construcţia unei zone industriale în apropiere de Sofia.

Great Wall Motors nu a venit însă cu intenţia de a investi,propunerea venind iniţial de la Gancev care voia să producă maşinichinezeşti în Bulgaria pentru a exploata piaţa low-cost deautomobile din Balcani şi Europa de Est, conform directorului LitexMotors Ilia Terziev. El l-a numit ulterior pe Gancev un "patriot",întrucât aceste investiţii creează noi locuri de muncă pentruconaţionalii săi. "Oamenii speră că această fabrică le va oferi noilocuri de muncă", a spus Plamen Likyov, managerul de producţie laLitex Motors. "Criza economică globală se resimte aici, ca şipretutindeni".

Andy Liu, director de marketing pentru Europa în cadrul GreatWall Motors, susţine că Bulgaria este o zonă cu multe oportunităţide investiţii şi de aceea obiectivul companiei este să se extindăşi să intre nu numai pe piaţa europeană, ci şi pe piaţa americană."Maşinile noastre vor fi foarte bune, iar preţurile vor fi extremde competitive. Acesta este un aspect specific producătorilorchinezi", a declarat Liu.

Noul sedan chinezesc se va vinde pentru aproximativ 5.000 deeuro, în timp ce pentru un Logan fără dotări, produs la uzinaRenault Dacia din România, cumpărătorii vor scoate din buzunar6.000 de euro. Cu toate acestea, autoturismele chinezeşti va trebuisă treacă peste un scepticism pronunţat nu numai din parteacumpărătorilor, dar şi a dealerilor.

Mitko Tonev, manager general al unui dealer Dacia Renault, seaşteaptă ca numărul autoturismelor produse de cei de la Great WallMotors să nu depăşească valoarea de 1.000- 1.500 pe an, într-o ţarăîn care în anul 2009 s-au vândut 26.813 maşini, iar în 2008, 57.927de autoturisme.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO