Auto

Care a fost primul SUV produs vreodată. O istorie fascinantă a unui model care face ravagii în prezent

Care a fost primul SUV produs vreodată. O istorie...

Autor: Bogdan Angheluţă

28.05.2016, 14:08 6152

Astfel, pentru cei cu vârste de maximum 30 de ani, 73% au indicat că se gândesc la o astfel de maşină pentru următoarea achiziţie; pentru segmentul de vârstă 30-49 procentajul a fost de 55%, iar în cazul celor de 50 de ani sau peste, acesta scade la 40%. Per total, 48% dintre respondenţi au declarat că se gândesc să cumpere un SUV.

Consumatorul de SUV este bărbat (63%), căsătorit (77%) şi cu o vârstă medie de 45 de ani. Un astfel de consumator va conduce, în medie, 23.000 de kilometri pe an; 40% dintre aceşti potenţiali clienţi au mai deţinut un SUV, iar preţul vehiculului şi cel al combustibilului nu reprezintă motive suficiente pentru a schimba maşina pe care o conduc.
Ca dovadă, vânzările de SUV-uri şi crossovere de mărime medie au crescut în Europa cu o viteză dublă faţă de restul pieţei auto în primul trimestru din 2016, cu 17%. Iar această creştere va continua, pe măsură ce tot mai multe companii aleg să intre în zona SUV cu modele dedicate; în următoarele 18 luni vor ajunge în showroomuri modele precum Seat Ateca, Peugeot 3008 şi 5008 sau Renault Koleos.

Până acum, nimeni nu a reuşit să ia locului Nissan Qashqai, liderul de piaţă al ultimilor 8 ani. Vânzările de Qashqai au o rată anuală de creştere stabilă, de 2%, chiar dacă tot mai mulţi concurenţi aduc îmbunătăţiri modelelor proprii.

Numărul de maşini noi înregistrate în Europa a crescut cu 9,3% în 2015, unul dintre principalele motive fiind vânzarea unui număr record de maşini de teren. Astfel, pentru prima dată, numărul de SUV-uri vândute l-a depăşit pe cel al segmentelor tradiţionale, subcompact şi compact. Segmentul de piaţă ocupat de SUV-uri a crescut de la 19,8% în 2014 la 22,5% în 2015, în vreme ce subcompactele au ocupat doar 22% din cota de piaţă iar compactele 20,6%.

Succesul s-a datorat, în mare măsură, rezultatelor excepţionale obţinute de SUV-urile mici – acestea au înregistrat o creştere de 38% a vânzărilor, trecând pentru prima oară de un milion de unităţi comercializate. SUV-urile compacte au rămas în topul preferinţelor, reprezentând 40% din totalul segmentului (1,28 milioane unităţi); 470.000 de clienţi au preferat SUV-urile de talie medie, iar 243.000 SUV-urile mari. Numărul SUV-urilor înregistrate a crescut în toată Europa, Marea Britanie fiind lider în acest clasament (de la 500.000 de maşini înregistrate în 2014 la 630.000 în 2015). Portugalia, Spania, Danemarca, Croaţia şi Grecia au avut, de asemenea, creşteri de peste 40%.

Vânzările de sute de mii de SUV-uri se datorează unor pariuri curajoase, dar câştigătoare ale producătorilor, deşi unii au agreat că plusurile spectaculoase s-au alimentat şi prin canibalizarea cu modele deja disponibile pe piaţă şi nu doar prin cucerirea de noi clienţi. Segmentul maşinilor subcompacte, dominat de Ford Fiesta, Renault Clio şi Volkswagen Polo, cel mai reprezentativ pe piaţa europeană, a scăzut în materie de vânzări cu aproape 3% în 2014, de la 2,7 la 2,6 milioane, tocmai pe seama alimentării cererii pentru SUV-uri de talie mică, potrivit companiei de consultanţă IHS Automotive. Per total, cota de piaţă a maşinilor subcompacte a coborât de la 28% în 2003 la 22% în 2015.

„Similar cu modul în care cei din Statele Unite se îndreaptă tot mai mult către SUV-uri, şi cei din Europa par să aleagă aceste maşini. În 2015, segmentul SUV a adus cea mai mare creştere, pe măsură ce consumatorii au trecut de la modelele clasice la SUV şi crossovere“, explică Felipe Munoz, analist la JATO Dynamics. „Factori economici şi sociali, precum scăderea preţului la combustibil, au avut o influenţă importantă asupra deciziei de cumpărare.“

În Europa, cererea pentru SUV‑urile compacte va continua să crească pe măsură ce modele noi sau îmbunătăţite vor continua să intre apară, cred analiştii de la IHS Automotive. Vânzările vor creşte cu aproximativ 200.000 de unităţi anul acesta şi vor trece de 2,2 milioane până în anul 2020.
„Acest segment s-a dovedit a fi mai robust decât ne-am fi aşteptat“, a declarat Paul Willcox, preşedinte al Nissan Europe, pentru Automotive News Europe. „Toată lumea vrea să aibă un model pe acest segment, aşa că piaţa va continua să crească.“

O caracteristică unică a acestui segment este că modelele premium nu par să aibă niciun avantaj în faţa celor de masă. „Vânzările de SUV‑uri compacte nu sunt afectate de brandurile de lux, pentru că este un segment cu o creştere masivă, iar asta înseamnă că e loc pentru toată lumea“, explică Tim Urquhart, analist la IHS. „De asemenea, clienţii acestui segment pun mai mare preţ pe design decât pe sigla de pe capotă.“

UN MODEL GLOBAL

Salonul Auto de la Beijing, din luna aprilie, a reprezentat mai mult o expoziţie de SUV-uri de lux: producători precum Honda, Ford, Volkswagen, General Motors şi chiar compania chinezească Chery au prezentat noi modele de teren, multe dintre ele neavând însă scopul de a ajunge, vreodată, pe trasee offroad. Elementele de atractivitate au fost scaunele încălzite, conectivitatea la internet sau sistemele multimedia, şi nu tracţiunea sau noi tipuri de suspensii.

Vânzările de SUV-uri au crescut anul trecut cu 52% în China, devenind cea mai populară opţiune pentru drumurile de proastă calitate din statul asiatic şi singurul segment auto ce a înregistrat o creştere. În contrast, vânzările de modele sedan au scăzut cu 5,3%, iar cele de camionete cu 17,5%. „Vedem o creştere extreordinară a interesului pentru SUV-uri în China“, a declarat Carlos Ghosn, CEO-ul Renault-Nissan, celor de la USA Today. „După părerea noastră, acesta este un trend care va continua.“

Boomul generat de această creştere reprezintă o gură de oxigen pentru industria locală, care încearcă să recupereze din cota de piaţă pierdută în faţa producătorilor străini. Chiar dacă oferă SUV-uri cu preţuri ce pornesc de la 7.000 de dolari, producători locali precum Great Wall Motor sau Changan Automobile Group au fost forţaţi să scadă preţul şi la modelele superioare.

Un obstacol pentru companiile auto din China este reprezentat şi de noile legi, valabile momentan doar în cazul Beijingului şi al altor mari oraşe, menite să limiteze înregistrările de noi maşini în condiţiile unui grad tot mai ridicat de poluare. Aceste legi îi determină pe producători să se îndrepte către oraşele mai mici, unde veniturile şi profitul vor fi de asemenea reduse.

SUV-urile au devenit populare în China în 2008 şi au continuat să atragă adepţi în fiecare an; în 2015, ele au reprezentat o treime din totalul vânzărilor de maşini, iar analiştii se aşteaptă să ajungă la jumătate în doar câţiva ani. Segmentul cu cea mai rapidă creştere este cel compact, predominant maşinile produse de companii locale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO