Auto

Cum cumperi o maşină second-hand? Merită achiziţia unui autoturism la mâna a doua?

Cum cumperi o maşină second-hand? Ghidul de suprafaţă

Autor: Bogdan Alecu

30.10.2011, 13:51 6363

În timp ce vânzările de maşini noi continuă să scadă, piaţa maşinilor la mâna a doua se menţine cel puţin constantă, semn că cerere pentru mobilitate există în continuare în piaţă.

Atunci când se ia în discuţie achiziţia unei maşini noi, nu sunt foarte multe criterii de selecţie. Întâi se ia în calcul preţul, după care brandul, costurile de întreţinere şi tipul maşinii, pentru a se încadra cât mai bine în ce are nevoie clientul.

Dar când se ia în calcul achiziţia unei maşini second-hand, lucrurile sunt ceva mai complicate. Spre exemplu cu 10-15.000 de euro, se poate achiziţiona de la un model Dacia Logan MCV diesel bine echipat, la un BMW Seria 5, sau chiar o generaţie precedentă a unui BMW Seria 7 - preţul fiind puternic influenţat atât de model, de vechime, dar şi de potenţialele costuri de întreţinere. Mai mult, cu 5.000 de euro, cam cu cât s-ar achiziţiona prin "Rabla" un Logan nou dar cu o echipare care nu include mai nimic, se poate achiziţiona un SUV premium din 2001-2002, dar în acest caz "reversul medaliei" reprezintă impozitul anual care se apropie de 5.000 de lei.

Cum trebuie să se facă inspecţia automobilului

Primul detaliu la care trebuie să fiţi atenţi este vopseaua maşinii. Dacă pare proaspătă şi neuniformă înseamnă că maşina a fost de curând vopsită, cel mai probabil ca urmare a unui accident. Dacă este uniform mătuită şi prezintă mici zgârieturi sau lovituri de pietre înseamnă că este vopseaua originală.

Analiza tablei - trebuie privită maşina în lumină pentru a se observa intervenţii asupra tablei - nici cel mai bun atelier nu poate îndrepta tabla la perfecţie după ce aceasta a fost îndoită. Un semn de "intervenţie" asupra maşinii reprezintă şi modul în care se închid uşile şi hayonul - dacă acestea trebuie trântite, fie au fost îndreptate, fie înlocuite - niciuna dintre alternative nu este viabilă.

Pentru a fi siguri, este de recomandat să se verifice şi vopseaua din compartimentul motorului pentru a se observa diferenţele de nuanţă, sau eventuali stropi de vopsea de pe plastice.

Un alt indiciu îl reprezintă seriile parbrizului, farurilor şi diferitelor componente ale motorului - acestea au inscripţionat anul de fabricaţie şi luna.

Pe lângă aceste elemente mai puteţi obseva spaţiile dintre piesele de caroserie. Dacă acestea nu sunt uniforme pe întreaga lungime a caroseriei este posibil să se fi utilizat componente "piratate".

Dacă dealerul respectiv este de acord, în plus ar fi foarte recomandată inspectarea maşinii pe partea inferioară, aceasta fiind urcată pe un elevator. Astfel se poate verifica jocurile din suspensii, eventualele puncte de rugină, lovituri pe dedesubt, discuri de frână şi plăcuţe sau orice alte elemente "ciudate".

Dacă se găsesc defecte, poţi cere ca acestea să fie remediate sau un discount - cu toate acestea este de recomandat să puneţi accent pe siguranţă şi să nu achiziţionaţi o maşină cu prea multe defecte care ar putea să vă pună viaţa în pericol la întoarcere - mai ales că o veţi conduce câteva mii de kilometri "dintr-o bucată".

Pasul doi - test-drive cu maşina. Se pune contactul şi observă dacă se sting toate indicatoarele. Se repetă operaţiunea şi se urmăreşte dacă indicatorul pentru airbag se stinge separate faţă de celelalte. În caz de accident soldat cu deschiderea airbagurilor calculatorul va aprinde permanent indicatorul din bord şi acsta nu va putea fi anulat decât prin decuplare sau dacă I se schimbă contactul pe alt circuit. Dacă maşina a fost reparată, cei cee se ocupă de "aranjare" îl va muta pe acelaşi circuit cu un alt indicator - cu care se va stinge simultan.

Testarea ambreiajului - cu motorul pornit acesta nu ar trebui să fie nici prea tare nici prea moale. La plecarea de pe loc când se merge cu ambreiajul acţionat se poate auzi un ţăcănit - ceea ce ar putea sesiza un defect la volantă.

În linie dreaptă trebuie testate frânele şi intervenţia ABS-ului - dacă maşina se abate de la traiectoria dreaptă (impusă de volan desigur) sau se blochează roţile fără ca ABS-ul să intervină există probleme grave la sistemul de frânare. Sau - atunci când se accelerează, maşina trebuie să urce constant şi liniar (atenţie la motoarele supraalimentate - când intră turbina) şi nu sr trebui să prezinte sunete suspecte, care ar putea determina probleme la turbină.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO