Auto

Industria auto germană, cea mai mare din Europa, cu aproximativ 800.000 de angajaţi, se luptă pentru supravieţuire: Pe măsură ce companii precum BMW, Mercedes-Benz şi Volkswagen se străduiesc să accelereze vânzările de vehicule electrice, furnizorii de componente pentru maşinile clasice dau faliment pe capete, fiind forţaţi să concedieze zeci de mii de persoane

Industria auto germană, cea mai mare din Europa, cu...

Autor: Ştefan Stan

21.01.2024, 10:30 21851

Cu doar cinci ani în urmă, Andreas Wolf se străduia să convingă investitorii de planurile sale de a transforma furnizorul bavarez de automobile Vitesco Technologies într-un specialist în piese şi sisteme pentru vehicule electrice, scrie FT. 

"Nimeni nu a crezut în el", a declarat directorul general al Vitesco, subliniind cât de târziu a realizat industria auto tradiţională că maşinile cu motoare cu combustie vor fi în curând relegate la o tehnologie a trecutului.

"Existau mii de argumente pentru care [era vehiculelor electrice] nu va veni niciodată", a spus Wolf. "S-a schimbat abia acum doi ani".

Au fost câţiva ani brutali pentru industria auto germană, cea mai mare din Europa, care are aproximativ 800.000 de angajaţi. Companii precum BMW, Mercedes-Benz şi Volkswagen se străduiesc să accelereze vânzările de vehicule electrice, în timp ce un număr tot mai mare de start-up-uri chinezeşti anunţă lansarea de modele electrice în Europa.

Tranziţia la maşinile alimentate cu baterii s-a adăugat la provocările pentru reţeaua tentaculară de furnizori auto din Germania, deja presată de recesiunea economică, inflaţie şi creşterea ratelor dobânzilor.

Din 2020 până în 2023, numărul furnizorilor germani de nivel 1 cu mai mult de 20 de angajaţi a scăzut de la puţin sub 700 la aproximativ 615, iar în aceeaşi perioadă s-au pierdut peste 30.000 de locuri de muncă, potrivit statisticilor oficiale.

Între timp, pariul timpuriu al Vitesco pe vehiculele electrice nu numai că a făcut din Vitesco un furnizor de automobile excepţional, ci şi o ţintă atractivă pentru rivali. Wolf urmează să părăsească compania în acest an, înainte de finalizarea unei preluări de 3,8 miliarde de euro de către un alt furnizor de automobile, Schaeffler.

Unele dintre cele mai mari companii germane din acest domeniu, precum Schaeffler şi Continental, au avertizat în ultimii ani cu privire la reducerea a peste zeci de mii de locuri de muncă, în timp ce încearcă să intensifice investiţiile în tehnologiile viitoare.

Bosch a anunţat săptămâna trecută pierderea a 1.200 de locuri de muncă, în timp ce ZF Friedrichshafen, care este controlată în mare parte de oraşul din sudul Germaniei al cărui nume îl poartă, a declarat că îşi revizuieşte operaţiunile şi că, în cel mai pesimist scenariu, ar putea reduce până la 12.000 de posturi în următorii şase ani.

O mare parte din presiunea asupra costurilor cu care se confruntă în prezent furnizorii provine din necesitatea de a investi în vehiculele electrice, în acelaşi timp cu menţinerea cotei pe piaţa veche a motoarelor cu combustie. În 2022, furnizorii germani au cheltuit 16 miliarde de euro pentru cercetare şi dezvoltare - o sumă record, potrivit unui raport realizat de compania de consultanţă Strategy&, deţinută de PwC.

Furnizorii "cheltuiesc dublu pe platforme duble - totul este dublu, cu excepţia creşterii sau a profitului", a declarat Christian Kames, codirector al departamentului de consultanţă financiară al Lazard pentru Germania, Elveţia şi Austria.

Chiar şi Vitesco a menţinut o afacere mare cu motoare cu combustie care conduce la profitabilitate, în timp ce divizia sa de tehnologii de electrificare rămâne în pierdere. Dar Wolf a declarat că se aşteaptă la marje de profit de 7-9% în următorii ani.

"În 18 luni, lansăm 75 de produse noi - trebuie să dezvoltăm toate aceste lucruri", a spus el, adăugând că, deşi doar 11% din vânzările de 9 miliarde de euro ale companiei în 2022 au fost pentru piese pentru vehicule electrice, cifra echivalentă a fost de aproape trei sferturi atunci când a venit vorba de comenzi noi.

Marjele furnizorilor auto tradiţionali la nivel global, un segment pe care companiile germane îl domină, s-au redus în medie cu trei procente în cei cinci ani până în 2022, potrivit unui raport realizat de Lazard şi compania de consultanţă Roland Berger.

Furnizorii germani deţin în continuare 25% din cota de piaţă globală, dar cifra a scăzut cu trei puncte procentuale din 2019, potrivit raportului realizat de Strategy&, care a precizat că cea mai mare parte a fost pierdută în favoarea rivalilor asiatici.