Auto

Mercedes renunţă să mai dea date la APIA. Şi alţi importatori vor să facă la fel. Ce se ascunde în spatele deciziei?

Mercedes renunţă să mai dea date la APIA. Şi alţi importatori vor să facă la fel

Autor: Bogdan Alecu

02.07.2011, 16:50 5186

Marca Mercedes-Benz, care are vânzări medii lunare de 200 deautovehicule, nu mai apare în nicio secţiune a buletinuluistatistic al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor deAutomobile (APIA) începând din luna mai, decizie pe care oanalizează şi alţi importatori, potrivit unor surse din piaţaauto.

Decizia mărcii germane este prima de acest gen de la înfiinţareaAPIA la începutul anilor '90. Mai mult, Mercedes, prin intermediulAutorom - companie deţinută de Ion Ţiriac - a fost printre primelemărci care au stat la baza înfiinţării APIA.

"Începând cu luna mai, nu mai raportăm rezultatele către APIA,ci respectăm «EU Competition Law in the Automotive Industry», adeclarat Gabriel Crăciun, directorul de comunicare al Mercedes-BenzRomânia.

Oficialii Mercedes-Benz au subliniat că decizia este luată lanivel european şi nu are legătură cu veridicitatea cifrelor dinbuletinul APIA, compania urmând să folosească doar statistici de lapoliţie, privind înmatriculările, statistici care nu sunt însă lafel de detaliate precum cele ale asociaţiei. În buletinul APIA dinluna mai în locul mărcii germane apare acum precizarea "altemărci", pentru a păstra acura teţea buletinului statistic şi apăstra date com parabile. Atât BMW Group, cât şi Porsche Româniaprin Audi sunt direct afectate de ieşirea Mercedes-Benz dinstatisticile APIA în condiţiile în care rezultatele detaliate alemărcii nu vor mai fi publice, în timp ce rezultatele BMW şi Audivor putea fi accesate de către "rivalii" de la Mercedes.Reprezentanţii BMW Group România au subliniat că sunt în discuţiicu APIA şi nu doresc să comenteze pe baza acestui subiect.

Care este poziţia APIA?

"După cum este bine cunoscut, Buletinul Statistic APIA are labază raportarea voluntară a operatorilor din piaţă. Ca urmare, elva fi publicat şi în continuare în forma deja consacrată", asubliniat Marius Tudor, secre tarul general al asociaţiei.

Cel de-al doilea subiect readus în discuţie atunci când vinevorba de exactitatea statisticilor APIA legat de vânzări este celal reexporturilor care ar intra astfel în al treilea an de laînceputul crizei.

"Este regretabil că încă regăsim cifre crescute artificialdeclarate în APIA de către distribuitorii locali de vehicule. Amreclamat oficial această situaţie la APIA, dar nu am văzut încănicio schimbare. Din păcate, sin gurele informaţii despresegmentarea pieţei se regăsesc în rapoartele APIA şi de aceea nevedem nevoiţi să continuăm să folosim aceste rapoarte în analizelenoastre", a spus George Kyriazis, director general al ToyotaRomânia.

În 2009, pentru a lichida stocurile foarte mari de maşini,adaptate unei pieţe de peste 300.000 de autoturisme anual şi nuuneia în scădere cu 50%, mai mulţi dealeri şi importatori au vândutdirect sau indirect în afara ţării. În 2009 peste 10% din totalulvânzărilor nu s-au regăsit în statisticile Direcţiei Regim Permisede Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRCPIV), iar douămărci s-au "remarcat" la acea vreme la diferenţele dintreînmatriculări şi vânzări - Kia cu peste 70% şi Hyundai cu mai binede 50%.

Date artificiale în buletinele APIA

"Când analizăm piaţa totală, ne bazăm previziunile pe datelefurnizate de către DRCPIV care, în opinia noastră, reflectărealitatea cererii de pe piaţă şi a vânzărilor.

Vom continua să furnizăm datele noastre reale către APIA,deoarece avem nevoie de situaţia pieţei pe segmente, chiar dacăştim că cifrele sunt crescute artificial", a subliniatKyriazis.

Aceeaşi proporţie de 10% s-a menţinut şi în 2010, statisticilede vânzări indicând 104.600 de maşini, în timp ce efectiv au fostînmatriculate numai 94.500 de automobile. În primele cinci luni aleanului decalajul între vânzări şi înmatriculări a crescut până la30%, vânzările indicând o piaţă de 32.800 de autoturisme, în timpce poliţia a înmatriculat numai 23.200 dintre acestea.

Oficialii APIA nu au oferit niciun comentariu pe baza acestuisubiect. Chestionaţi de ZF, importatorii care au răspuns ausubliniat faptul că vor comunica în continuare date către APIA, darcă iau în calcul tot mai mult statisticile DRCPIV. "Mazdacolaborează în condiţii foarte bune cu APIA. Cu toate acestea,pentru o analiză cât mai completă şi mai eficientă a situaţieipieţei auto în România, la un moment dat folosim atât datelestatistice furnizate de APIA, cât şi pe cele publicate de DRCPIV",a declarat Dragoş Grapinoiu, marketing manager al Mazda pentruRomânia.

Un răspuns similar a oferit şi Renault.

"Vom continua raportarea rezultatelor de vânzări către APIA înfiecare lună, ca de obicei. Noi luăm în calcul atât statisticaAPIA, cât şi pe cea de la DRCPIV", a spus Dora Pasăre, brandmanager la Renault.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO