Auto

Ritmul de crestere a pietei auto va incetini la 7% in acest an, conform estimarilor APIA

24.01.2007, 19:24 20

Ritmul de crestere a pietei auto estimat de APIA va fi de 7%, in scadere fata de 2006, cand s-a inregistrat un ritm de 19%, iar factorii ce vor contrabalansa efectele scaderii populatiei active si migratiei vor fi cresterea veniturilor populatiei si accesul mai usor la credite.
Nivelul inregistrat in 2006 de piata auto a fost potrivit consideratiilor oficialilor APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor) un an record pentru industria auto romaneasca, pentru ca a fost primul an in care, importurile de automobile noi au depasit vanzarile constructorilor autohtoni.
Brent Valmar, presedintele APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile), a estimat ca piata auto va inregistra in acest an un nivel de 7% comparativ cu nivelul inregistrat in 2006.
"Cresterea veniturilor populatiei, accesul facil la diferite modalitati de creditare, gradul redus de motorizare in randul populatiei si nevoia de mobilitate sunt motivele ce vor aduce cresterea in 2007", a declarat Valmar.
Dupa modalitatea de achizitionare, potrivit statisticilor, 51% din autoturismele comercializate au fost achizitionate in sistem de credit sau achitate integral si 49% in sistem leasing.
Numarul autovehiculelor comerciale achizitionate in sistem leasing a scazut in 2006 cu 9%, fata de 2005, iar in prima jumatate a lunii ianuarie a fost inregistrata o scadere usoara a volumului vanzarilor, scadere pusa pe seama noii taxe de prima inmatriculare. Cresterea a fost sustinuta anul trecut de avansul economic general, aprecierea leului in raport cu moneda unica europeana si de programul de acordare a primei de casare. In perioada iulie-septembrie s-au comercializat 16.500 de unitati prin acest program. Promotiile desfasurate de dealerii auto precum si cresterea productiei la uzina de la Pitesti au fost alti factori importanti ce au sustinut cresterea de 19% inregistrata in 2006.
Reprezentantii APIA au estimat vanzarile automobilelor de ocazie la peste 90.000 de unitati. Cifrele exacte indica o valoare de 72.429 de autovehicule second-hand in primele 9 luni ale lui 2006. Potrivit APIA, vanzarile de automobile noi au depasit in Romania cererea de pe piata din Ungaria si Polonia.
Parcul auto din Romania cuprinde in prezent peste patru milioane de autovehicule cu o varsta medie de 13,5 ani, dintre care 760.000 au o vechime mai mare de 20 ani iar 2,4 milioane au varsta de peste 10 ani, si un nivel de poluare non-euro.
Cifra de afaceri a constructorilor si dealerilor auto pe piata romaneasca, potrivit APIA, a atins 3,5 miliarde euro, iar numarul angajatilor din industra auto a ajuns la 40.000.
Vanzarile de autoturisme noi de pe piata romaneasca au crescut anul trecut cu 18,9%, fata de 2005, pana la 256.364 unitati, iar cele ale automobilelor de import au reprezentat 53,5% din total, 2006 fiind primul an in care acestea au depasit productia autohtona. Vanzarile masinilor de import au crescut cu 34,5%, la 137.252, in timp ce automobilele din productia interna au inregistrat o crestere de 10,5% fata de 2005. Exporturile de automobile au crescut anul trecut cu 36,4%, la 80.032 unitati.
Automobile Dacia, principalul constructor autohton a detinut in 2006 o cota de 37,5%, cu 9,3% mai putin decat in 2005. Daewoo Romania a vandut 23.075 autoturisme fata de 20.380 in 2005.
In segmentul automobilelor de import, Renault s-a clasat pe primul loc cu 21.395 unitati vandute, in timp ce pe locul doi s-a aflat Skoda, cu 20.541 unitati.
Vanzarile autovehiculelor comerciale s-au redus in 2006, cu 2,4% mai putin, la 38.285 unitati, scadere datorata in principal scoaterii din productie a modelului Dacia pick-up.
Piata totala a ajuns in 2006 la 297.162 unitati, in crestere cu 15,9% fata de anul 2005.
Brent Valmar a criticat argumentele impotriva taxei de inmatriculare, afirmand ca automobilele sunt cumparate de "cine are nevoie si de cine poate".
"Importatorii nu vor sa subscrie la demersul iresponsabil de a importa rable. Desi se bazeaza pe cele mai mari retele de distributie la nivel european, stiu de unde sa ia masini second-hand la cele mai mici preturi si au logistica necesara pentru distributia pe piata romaneasca. Vanzarea de masini de ocazie aduce marje de profit mai mari decat comertul cu masini noi", a mai spus Valmar.
Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia si membru APIA, a declarat ca "probabil la unele clase taxa este neconvenabila, insa aceasta masura nu aduce decat conformarea fata de normele europene in materie de mediu, care sunt foarte drastice". APIA sustine introducerea taxei de prima inmatriculare, similara cu cele aplicate in 16 state europene, decat impunerea unei taxe de poluare, care ar afecta intregul parc auto.
"Daca ar fi introdusa o taxa de poluare, de 1.000-1.500 euro ca in Germania, ar declansa o noua revolutie, pentru ca cei 2,4 milioane de posesori de masini non-Euro, mai vechi de zece ani, nu ar putea achita aceasta suma. Legiuitorul a dorit prin aceasta masura ca parcul vechi din Romania sa moara pe cale naturala," a adaugat Stroe.
Taxa de prima inmatriculare a fost introdusa la inceputul acestui an de catre autoritatile de la Bucuresti, care au afirmat ca vor sa limiteze importul de masini poluante, dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. Comisia Europeana a criticat insa aceasta taxa, considerand ca nivelul ridicat pentru automobilele vechi reprezinta o discriminare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO