Auto

Test auto ZF: Mazda MX-5, constanta japoneză

Test auto ZF: Mazda MX-5, constanta japoneză
19.08.2010, 11:19 61

În lumea automobilelor sportive în ultimii 20 de ani putem spunecă există o singură constantă. La fiecare câteva luni este anunţatăîncă o editie limitată, un nou tuning de fabrică sau o nouămotorizare, vorbind de principalii producatori de automobile şi desegmentele sport, coupe sau cabriolet. În acest peisaj Mazda MX-5pare să rămână un punct de referinţă. Multe reviste auto siemisiuni auto europene şi nord americane au evocat-o ani la rânddrept cel mai ieftin automobil pentru drift, şi în acelaşi timp şicel mai manevrabil.

Chiar dacă nu este în competiţie directă cu modele Porsche, Lotus,Nissan sau chiar VW Eos, pentru ca este mult mai ieftină, MX-5 aevoluat treptat şi s-a menţinut drept una din principalele optiuniatunci când un consumator considera achiziţia unui roadster. Cums-a nascut însă aceasta maşină? În urma cu aproape 25 de ani unjurnalist american a propus producatorului Mazda ideea unei maşinicare sa încorporeze cat mai mult posibil o stare de spirit, un modde viaţă, "la dolce vita". Proiectul a reuşit, iar anul trecutMazda a scos în piaţă ediţia 20th Anniversary pentru MX-5.

Chiar dacă este un automobil deja foarte bine cunoscut, poreclit înfel şi chip de conducătorii auto autohtoni, respectul şiadminiraţia nu dispar din discurs atunci când se comentează asupramaşinii. Am observat acest lucru în timpul testului modelului deediţie aniversară. Pentru modelul care marchează 20 de ani de lalansare Mazda a lucrat uşor la partea frontală, putând fi observatemodificări la nivelul blocurilor optice, în timp ce liniacaroseriei laterale şi posterioare a rămas aceeaşi. Diferenţa omarchează logoul 20th Anniversary, instalat pe pragurile maşini, pecovoraşe dar şi pe flancurile laterale.
Înainte de a începe testul am luat în considerare mai multeaspecte: are un motor de 1,8 litri ce generează 126 CP pe puntespate, are 1.150 kg, e aproape spartană ca şi dotări, are acelaşidesign de ceva vreme şi nu are cine ştie ce tehnică de ultimă orăîncorporată în ceea ce se ascunde sub capotă. În plus sedecapotează şi se capotează manual. Însă în această simplitate amregasit deliciul unui automobil distractiv.

În primul rând, este prima maşină, cu un preţ rezonabil deaproximativ 21.000 de euro şi nu de peste 70.000 de euro precumunele modele Nissan, Porsche sau BMW, în care trebuie să coboricând vrei sa ajungi la volan şi nu să urci, cum se întâmplă lamajoritatea automobilelor. În mod similar, când părăseşti postul deconducere, urci în loc să te dai jos din scaun.

Am descoperit apoi că 126 CP, şi urcarea la peste 4.000 de ture,sunt suficienţi pentru a te distra în această maşină. Automobiluleste foarte manevrabil, ascultă rapid fiecare manevră şi poate fidus spre limita de derapaj foarte uşor, fară a apela la artificiide pilotaj. În acelaşi timp maşina rămâne controlabilă, chiar dacăefectuează un glisaj lateral uşor. Nu degeaba realizatorii celeimai vizionate emisiuni de pe glob au recomandat-o drept cea maiieftină şi cea mai potrivită maşină pentru drift, pentru orice felde şofer.
Am "pilotat" roadsterul japonez şi cu capota lasată cât şi cu"pălăria pusă" pe timp de ploaie. În mod decapotat, daca pasageriiau sub 1,80 m înălţime totul rămâne în limite rezonabile. Dacădepăşim însă viteza de 100 km/h zgomotul de rulare devinederanjant, ca să nu mai vorbim de consum, care urcă rapid pestelimita de 10 l/100 km. Pe o portiune de rulare precum este ParâulRece recomandăm decapotarea automobilului, astfel încât să puteţiauzi si simtiţi toate indiciile date de maşină. Zgomotul turaţiei,scarţâitul uşor al pneurilor, înclinaţia laterală, toate vă vor fide ajutor pe un asemenea parcurs. Dar MX-5 este distractiv însă şipe ploaie, mai ales pe o rută precum este cea din Râşnov cătrePoiana Braşov, un drum cu o calitate ridicată a asfaltului şi cu ungrad mediu de dificultate al virajelor. Soft topul se instaleazărapid, prin acţionare manuală, ceea ce reduce timpul de capotare,şi se cuplează rapid printr-un mecanism simplu de prindere. Dacaţinuta de drum nu este foarte mult influenţată, vizibilitatea sereduce însă odată cu tragerea capotei. Luneta spate este zgârcităîn ceea ce priveste perspectiva, aşa că în acest caz doar oglinzilelatereale vă pot ajuta, dacaă sunt poziţionate corect.
Interiorul acestui automobil ar trebui sa intereseze foarte puţin.Este destul că furnizează atâtea emoţii pe care le poţi comparadoar cu acelea întâlnite în copilărie, când primeam o jucărie nouă.Şi la acest lucru s-au gândit şi japonezii de la Mazda. Au instalatun volan (cam mare pentru dimensiunea maşinii) şi un schimbător deviteze îmbrăcat în piele, obişnuitele scaune sport cu o susţinerelaterală decentă...şi cam atât. Nu veţi întâlni artificii de designsau o consolă centrală complicată. Nu. Doar strictul necesar. Unradio-cd cu conexiune USB, câteva butoane pentru comenzile de bazăşi multe spaţii de depozitare. Acestea compensează portbagajul, de150 de litri, în care însă încap lejer bagaje pentru o ieşire de2-3 zile la munte. Spaţiile de depozitare din habitaclu au fostpoziţionate destul de ingenios. Pe lângă torpedou şi spaţiile dinuşi mai avem câteva locaşuri în tunelul median ce desparte celedouă locuri. În plus, am identificat în spatele celor două scaunedouă spaţii suplimentare de depozitare, plus un spaţiu central,exact în lacaşul unde se ascunde şi comanda de deschidere abuşonului de alimentare. Pentru ca am ajuns şi la subiectul legatde alimentare, MX-5 este în acest caz foarte capricioasă. Dacădepăşeşti viteza de 70 km/h şi capota este lasată în compartimentulde pe portbagaj, atunci consumul urcă rapid. Cu un parcurs normalînsă, cu capota instalată şi o conduită la volan responsabilă faţăde mediu (fară accelerări bruşte şi manevre de pilot WRC) se poatetotuşi atinge media de consum indicată de producător: 7l/100km.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO