Auto

Test Auto ZF: Renault Scenic XMOD, crossover cu accent pe familie

Renault Scenic XMOD

Renault Scenic XMOD

Autor: Bogdan Alecu

10.03.2014, 15:03 1693

Vest-europenii pun tot mai mult accent pe crossovere cu un consum redus, motiv pentru care, francezii de la Renault propun Scenic XMOD – un monovolum compact, pe platformă de Megane, spaţios şi confortabil, cu un „look” de offroader şi un sistem de tracţiune ce permite abordarea unui traseu mai dificil cu toate că maşina dispune numai de tracţiune faţă.

În a doua parte a anilor 90, când a fost lansat modelul Megane Scenic, era disponibilă şi o variantă 4x4 – RX4 pentru a-i permite şi atragerea de clienţi din segmentul SUV-urilor compacte. Dar, o versiune cu tracţiune integrală nu şi-ar mai avea rostul acum în cazul lui Scenic, în condiţiile în care există de aproape şase ani şi SUV-ul Koleos.

Având în vedere că pe piaţa locală Renault vinde în primul rând maşini de clasă mică şi compactă, în special din segmentul inferior de preţ, Scenic vine schimbe acest lucru şi propune o alternativă pentru modele premium. Din acest motiv, singura versiune disponibilă pe piaţa locală este XMOD cu pachet de off-road şi echiparea de top Privilege. Modelul deja nu se mai încadrează în segmentul „de volum”, ci urcă foarte aproape de segmentul superior. De ce? Datorită echipării foarte bogate. Cu toate că teoretic Scenic este un model compact „de familie”, modelul testat dispunea de o gamă largă de echipamente: acces keyless entry (care blochează automat portierele atunci când te îndepărtezi de maşină), tapiţerie din piele, trapă plus plafon panoramic din sticlă, scaune reglabile electric şi încălzite, display de bord digital cu sistem de navigaţie plus sistem multimedia cu touchscreen similar celor din segmentul premium precum iDrive sau MMI şi desigur un sistem audio Bose. Mai mult, maşina testată dispunea şi de o cameră pentru marşarier cu o foarte bună rezoluţie dar şi senzori de parcare ce afişau pe display perimetrul, exact cum se întâmplă şi în cazul automobilelor din segmentul superior. Cel puţin în cazul bordului şi sistemului de infotainment, totul arată „high-tech”. De această dată, francezii au nimerit foarte bine atât designul cât şi funcţionalitatea.

Unde dezamăgeşte? Spre exemplu butonul pentru încălzirea scaunelor este amplasat în partea dinspre portieră a acestora, similar cu scaunele de pe o Dacia Duster. Desigur, reglajul de face în trei trepte, dar nu este cea mai ergonomică poziţie. De asemenea, tot în ceea ce priveşte interiorul, cu toate că vorbim de o maşină de familie nu prea dispune de spaţii de depozitare. Avem desigur cotiera, portiera şi un mic spaţiu pentru o sticlă de 0,5l în care însă nu încape un telefon cu un display de peste 5 inchi. Dar, Renault a mai găsit o soluţie – mici spaţii (pentru telefon) exact lângă displayul de bord  - este şi la îndemână, şi ergonomic, iar telefonul stă bine, chiar şi pe viraje. Tot la capitolul minusuri se încadrează şi pedalierul – atunci când este apăsată pedala de acceleraţie, sunt şanse ca talpa piciorului să atingă şi braţul pedalei de frână. Cel puţin la început acest „detaliu” este deranjant, mai ales că dă impresia unui pedalier îngust, dar în timp cel de la volan se poate obişnui.

Cel mai important atu al lui Scenic XMOD nu este însă sistemul electronic de control al tracţiunii, ci motorul – dieselul 1,6 dCi de 130 CP. Acesta oferă un „echilibru” foarte bun între consum şi performanţe dinamice. Spre exemplu, în traficul din Capitală în condiţii de temperaturi în jurul a 0-10 grade Celsius, cu anvelope de iarnă computerul de bord indica un consum mediu de 7,5 litri/100 km, dar cu un „punctaj” aproape de maxim în Eco Driving. În afară, consumul scade spre 5 litri/100 km. În ceea ce priveşte comportamentul la drum, suspensia filtrează bine denivelările din drum, iar dacă se doreşte un şofat mai dinamic maşina se comportă precum un hatchback compact, cu toate că are o gardă la sol mai mare.

În concluzie Scenic XMOD poate fi considerat fără probleme o foarte bună alternativă la un break sau un sedan de clasă medie, sau la un crossover 4x2. Scenic plusează cu un interior foarte spaţios, cu toate că exteriorul se menţine în parametrii clasei compacte şi o serie de echipamente preluate direct din clasa premium. Toate acestea în condiţiile unui preţ „Renault” – modelul porneşte de la 22.061 de euro cu TVA, iar cu toate opţionalele urcă spre 24.000 de euro, preţ mai mult decât corect pentru un automobil atât de bine echipat. Spre comparaţie, un Volkwagen CrossTouran tot cu un diesel de 1,6 litri costă aproape 28.000 de euro cu TVA, iar lista de dotări nu este la fel de bogată. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO