Bănci și Asigurări

Bancherii asteapta avizul BNR pentru noile norme

07.10.2008, 18:09 24

Cele 16 banci care utilizeaza norme proprii validate de BNR pentru creditarea populatiei au trimis, cu o singura exceptie, variante revizuite pentru obtinerea unui nou aviz.

Termenul limita oferit acestor banci pentru a prezenta normele modificate potrivit noului Regulament pentru creditarea populatiei emis de BNR in august a expirat la inceputul acestei saptamani. O singura banca de mici dimensiuni nu a prezentat normele revizuite pana la expirarea termenului. Oficialii BNR afirma ca aceasta banca urmeaza sa reduca gradul de indatorare acceptat pentru clientii individuali pana la 35% din venit, pana cand va prezenta normele revizuite spre validare.
Celelalte banci care au depus normele spre avizare acorda credite potrivit reglementarilor deja in vigoare, pana la obtinerea avizului BNR. Potrivit Regulamentului BNR, acestea au avut un ragaz de 45 de zile pentru a prezenta variante revizuite. Bancile care utilizau norme de creditare nevalidate de BNR (aplicand un grad maxim de indatorare de 40% din venit) au fost nevoite sa isi adapteze reglementarile in termen de 30 de zile. De asemenea, acestea vor aplica un grad de indatorare de 35%.
Regulamentul de creditare publicat de BNR in august prevede ca bancile trebuie sa calculeze gradul de indatorare la creditele acordate populatiei pe baza unor venituri cu cel mult 20% peste cele declarate la Fisc, in anul anterior, si nu doar in functie de adeverinta de salariu sau alte documente, ca in prezent. Dovedirea veniturilor declarate la Fisc se poate face si cu fisa fiscala eliberata de angajator, nefiind obligatorie prezentarea adeverintei eliberate de Administratia Fiscala.
De asemenea, fundamentarea nivelurilor maxime admise pentru gradul total de indatorare se face diferentiat pe categorii de clientela, pe destinatia creditului (credit de consum sau ipotecar), pe tipul creditului (defalcat in functie de moneda de exprimare sau de indexare), de tipul de dobanda, respectiv fixa sau variabila si comportamentul clientului in legatura cu onorarea serviciului datoriei determinat de calitatea garantiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO