Bănci și Asigurări

Boaje, Cetelem: Ne asteptam la o crestere de 10% a creditului in magazin in decembrie

Boaje, Cetelem: Ne asteptam la o crestere de 10% a creditului in magazin in decembrie

Daniel Boaje, directorul general al Cetelem: Pe piata romaneasca lichiditatea este foarte proasta. In acest moment nu avem acces la linii de finantare de la institutii din Romania. Nu pentru ca nu am vrea, ci pentru ca oferta de lei este foarte limitata.

29.11.2009, 23:28 116

Cetelem, cea mai mare companie de credite de consum de pe piatalocala, controlata de francezii de la BNP Paribas, se asteapta la ocrestere de 10% a volumului de credite acordate in magazine in lunadecembrie, comparativ cu celelalte luni ale anului.

Imprumuturile acordate in magazine pentru bunuri de folosintaindelungata (electrocasnice, mobila etc.) si cardurile de creditsunt principalele linii de business ale companiei. Pentruretaileri, deci si pentru finantatori, decembrie este cea mai bunaluna, chiar daca vanzarile nu vor mai fi nici pe departe la nivelulcelor din anii de boom economic.

"In decembrie sigur vom vedea o crestere a creditului inmagazin, de circa 10%. Vom avea si promotii, nu ne-am opritniciodata din promotii. In continuare 20-25% din creditele noiacordate sunt pentru produse promotionale", afirma Daniel Boaje,directorul general al Cetelem.

In perioada sarbatorilor companiile de credite lanseaza, deobicei, produse promotionale, cum ar fi imprumuturile cu "dobandazero" sau cu mai multe "rate cadou".

"Pentru creditele in magazin perioada septembrie-decembrie eracea mai buna din an, atunci se realiza cea mai mare parte avanzarilor. De vreo doi ani, insa, acest lucru a inceput sa seschimbe. In 2008 in noiembrie-decembrie am avut cele mai mariscaderi, pentru ca atunci a inceput sa se simta puternic criza, daranul acesta trebuie sa existe o crestere", spune seful Cetelem.

Numarul creditelor a scazut cu 37%

Compania a inchis de la inceputul anului 30 de puncte de lucru,adica 15% din numarul total, in mare parte din cauza inchideriimagazinelor unor retaileri. Numarul creditelor acordate de Cetelemanul acesta s-a redus cu 37% fata de 2008. "Nu am fost agresivicomercial, mai degraba ne-am orientat spre eficientizareaproceselor interne. Numarul de credite noi s-a redus cu 37%.Totusi, cardul a avut o evolutie net mai buna decat alte linii decredit. Este un produs mai flexibil, se adreseaza unei alte nevoi,poti imprumuta o suma mica pe termen foarte scurt. Am observat anulacesta o crestere a numarului de plati in magazine si o scadere aretragerilor de numerar de la ATM, ceea ce arata ca oamenii incepsa inteleaga ce inseamna perioada de gratie si care este mecanismulde functionare a cardurilor."

Cetelem are in prezent un portofoliu de 400.000 de carduri, dincare peste 70.000 au fost emise anul acesta.

"Au fost unii clienti care au renuntat la carduri, pentru ca nuil mai foloseau, dar nu multi. Atat timp cat oamenii nu ausiguranta zilei de maine, cat nu stiu daca veniturile vor avea oevolutie constanta, finantarile se opresc pe toate liniile debusiness. Creditul de nevoi personale, de exemplu, s-a redus lajumatate fata de anul trecut."

Soldul creditelor, minus 10-11%

Compania a incheiat anul trecut cu un sold al crediteloracordate de circa 274 de milioane de euro, iar pentru 2009 seasteapta la o scadere a soldului.

"Ne-am propus sa facem anul acesta totul pentru a ramane cuacelasi volum al creditelor in sold ca in 2008, lucru care nu se vaintampla insa, vom avea o scadere de 10-11%."

Rata restantelor s-a stabilizat la 10%

Daniel Boaje spune ca rata restantelor s-a stabilizat la nivelulde 10%, dublu fata de 2008, ceea ce a dus si la o dublare aprovizioanelor.

"Situatia de acum reprezinta un exercitiu de flexibilitateaspectaculos: de la coordonarea unei activitati in crestereputernica am trecut la administrarea riscului de neplata. Din punctde vedere financiar, de la administrarea veniturilor am trecut laadministrarea costurilor cu provizioanele."

In ceea ce priveste dobanzile practicate, seful Cetelem afirmaca in ultima perioada compania a redus nivelul acestora. Companiase finanteaza de la banca-mama, BNP Paribas.

"Pe piata romaneasca lichiditatea este foarte proasta. In acestmoment nu avem acces la linii de finantare de la institutii dinRomania. Nu pentru ca nu am vrea, ci pentru ca oferta de lei estefoarte limitata."

Directorul general al Cetelem estimeaza ca in a doua jumatate aanului viitor vom vedea o relansare usoara a economiei, care vadetermina si o crestere pe piata de creditare.

"Aceasta asteptare este reflectata in bugetul pe care l-ampropus actionarilor pentru anul viitor."

Principalii competitori ai Cetelem sunt BRD Finance si Ralfi(care functioneaza sub brandul GE Money). Cetelem vinde credite inmagazine, de nevoi personale, carduri de credit si imprumuturipentru achizitia de autovehicule.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO