Bănci și Asigurări

Olandezii s-au hotarat. Serviciile de retail pot fi o afacere si in Romania

26.04.2004, 00:00 17



Dupa mai multi ani in care s-au multumit sa faca bani din afaceri cu companiile de pe piata romaneasca, inclusiv de stat, marile banci straine nu puteau ramane insensibile la explozia cererii de servicii de retail.



Asa se face ca ABN si ING, doi dintre cei mai importanti jucatori, ocupanti ai locurilor 5-6, s-au hotarat ca de la jumatatea acestui an sa atace in forta piata persoanelor fizice cu venituri medii.



ING a facut un prim pas anul trecut, prin lansarea ofertei de credite ipotecare. ABN a luat decizia strategica de a se dezvolta pe segmentul de retail de-abia spre sfarsitul anului trecut, pregatindu-si intens, prin proiecte pilot, noua oferta de produse si servicii. Nici una din banci nu promit lansari spectaculoase, sustinand ca vor sa se pregateasca cat mai bine, optiunea fiind pentru o extindere graduala a serviciilor. Cert este ca orientarea spre retail le va costa sume considerabile, atat pentru investitii in infrastructura electronica, cat si in resurse umane.



Lansate in luna aprilie a anului trecut, creditele ipotecare ale ING au adus bancii contracte de 10 milioane de euro. Pentru acest an, ING si-a propus sa se mentina la o cota de aproximativ 2% din piata creditului ipotecar si sa puna accent pe promovarea contractelor in lei. ING si-a dublat anul trecut volumul creditelor in lei.



Dezvoltarea serviciilor pentru persoane fizice reprezinta unul din principalele obiective ale ING Bank pe anul in curs, una dintre noutatile in pregatire fiind lansarea serviciului de mobile banking.



ING Bank a intrat pe piata serviciilor de retail in urma cu un an, o data cu lansarea creditului ipotecar. Gama de servici disponibile in prezent pentru clientii persoane fizice mai include conturi curente, depozite, linii de credit, dar si carduri.



ING Bank are o retea de 13 agentii, care acopera majoritatea oraselor importante.



Grupul bancar olandez ABN AMRO a luat decizia in a doua parte a anului trecut decizia strategica de extindere a operatiunilor de pe piata romaneasca de la o banca specializata in servicii destinate clientilor companii, spre anumite segmente ale pietei de retail.



Noua strategie va presupune continuarea extinderii retelei de sucursale, evitand insa o crestere importanta a costurilor fixe, care vor incepe sa faca diferenta in concurenta de pe piata.



Atacarea segmentului de consum ar putea fi singura varianta de mentinere a bancii in topul pietei, avand in vedere asaltul jucatorilor dedicati retailului. ABN are in prezent o retea de 15 sucursale.



Atat ING cat si ABN se bazeaza pe faptul ca piata produselor bancare de consum este inca putin dezvoltata, asa incat nu este tarziu pentru a putea profita de expansiunea acesteia.



Intensificarea concurentei in 2003 motiveza suficient orientarea ambelor banci olandeze spre piata romaneasca de retail.



Lansarea produselor de consum este pregatita cu experti straini din cele doua grupuri. Nici una din banci nu se arata interesata in a-si grabi expansiunea printr-o eventuala achizitie a unui alt jucator de pe piata.



Oricum, timpul este insa pretios, avand in vedere ca piata de retail este intr-o expansiune rapida, iar bancile cu operatiuni importante in domeniu profita din plin. Raiffeisen Bank isi continua cea mai rapida crestere de pe piata, BRD are planuri agresive de extindere si restucturare, in timp ce si banci precum UniCredit se pozitioneaza pentru a apuca o felie cat mai consistenta din retail. Nici HVB Bank nu sta pe loc. Banca are ca obiective pe termen mediu extinderea retelei teritoriale pana la 20 de sucursale, adjudecarea unui portofoliu de 40.000 de clienti si a unei cote de peste 5% in sistemul bancar autohton. Anul trecut, retailul a contribuit cu 15%- 20% din veniturile HVB, peste 50% din incasari au venit din zona companiilor, iar restul a fost acoperit de operatiunile de trezorerie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO