Bănci și Asigurări

Popa, BRD: Marea problema a bancilor au devenit fraudele, nu creditele neperformante

Popa, BRD: Marea problema a bancilor au devenit fraudele, nu creditele neperformante

Sorin Popa

12.05.2008, 18:33 153

Fraudele bancare au crescut peste asteptari in ultima vreme si ajung sa coste bancile chiar mai mult decat creditele neperformante, in timp ce Politia nu reuseste sa controleze fenomenul, afirma Sorin Popa, vicepresedinte al BRD-SocGen, a doua mare banca de pe piata.
Este primul bancher care vorbeste public despre amploarea la care au ajuns fraudele care afecteaza industria bancara.
"S-au dezvoltat adevarate retele care ataca bancile sub diferite forme, prin internet sau prin folosirea de documente false. Este nevoie de o interventie forte din partea Politiei pentru ca altfel fenomenul va deveni complet incontrolabil. Politia ar trebui sa fie mai implicata in controlul criminalitatii financiare", afirma bancherul. El acuza autoritatile competente ca in loc sa-i caute pe infractori se intorc tot impotriva bancilor afectate, invocand nerespectarea unor proceduri de lucru de catre angajati. "Avem volume foarte mari de tranzactii, iar erorile sunt inerente, asa incat consider ca abordarea este gresita."
Vineri, clientii BRD posesori de carduri au fost tinta unui nou atac de phishing printr-un mesaj electronic in care li se solicitau in numele bancii numarul cardului si codul PIN. Tentativa de frauda a fost detectata de sistemul de monitorizare al BRD, iar site-ul care genera mesajele a fost inchis, fara ca vreun client sa inregistreze pagube.
Popa remarca inmultirea acestui tip de tentative. El spune ca din luna iulie BRD va incepe sa emita carduri cu cip sub sigla MasterCard pentru a intari siguranta folosirii cardurilor. "Gradual vom extinde tehnologia cu cip si ii vom incuraja si pe comercianti sa o adopte." Seful retailului BRD sustine ca industria bancara locala nu a ramas in urma la capitolul tehonologiei informatice si al securitatii fata de alte banci europene, insa infractorii incearca sa fie cu un pas inainte.
Bancpost, una dintre cele mai mari banci de pe piata de retail, s-a confruntat in aceasta perioada cu cea mai mare frauda din Romania care i-a vizat pe clientii cu carduri. Banca este nevoita sa inlocuiasca zeci de mii de carduri asupra carora planeaza suspiciunea ca ar fi fost clonate.
Popa afirma ca bandele de infractori ajung sa se infiltreze si printre angajatii bancilor, fara a caror colaborare nu ar fi posibile fraude de mare amploare. "In general, industria bancara a ajuns sa se confrunte si cu o problema de oameni pentru ca presiunile pietei imping in fata pe pozitii de conducere tineri care nu au experienta si intelepciunea necesare."
La nivelul lui februarie, creditele restante si indoielnice din sistem inregistrau o crestere de 71,4% fata de aceeasi perioada din 2007, insumand circa 131 mil. euro. Se adauga insa credite scoase din bilant si urmarite in continuare de 860 mil. euro.
Popa sustine ca la BRD cresterea creditelor neperformante a fost "minimala" in trimestrul I. "Cresterile de dobanda la credite nu sunt exagerate, iar clientii le pot absorbi si platesc, chiar daca mai si intarzie. Problema sunt fraudele."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO