Business Construct

Bricolaj: Strategia celui mai expansiv retailer

Bricolaj: Strategia celui mai expansiv retailer

Dragos Paval, actionarul Dedeman: Noi putem suporta o scadere de pana la 10% a vanzarilor in acest an pentru ca in 2008 rata de majorare a vanzarilor a fost peste asteptari.

27.05.2009, 14:00 544

 
In plina criza imobiliara, cand majoritatea proiectelor de parcuri de retail sunt amanate sau anulate, atuul lui Paval este faptul ca a achizitionat din timp locatiile pe care va inaugura magazine in urmatorii ani.
De exemplu, in orasul Buzau, aflat pe lista inaugurarilor retelei din 2009, actionarii Dedeman - fratii Dragos si Adrian Paval - au achizitionat terenul pentru viitorul magazin in urma cu trei ani. In plus, prima locatie a retailerului din Bucuresti, inaugurata in urma cu mai putin de o luna, se afla si ea in portofoliul imobiliar al fratilor Paval de mai multi ani.
„In acest moment nu mai cautam terenuri, avem deja 11 achizitionate pentru expansiunea retelei dupa 2009", a afirmat Dragos Paval. Extinderea vizeaza toate regiunile tarii, pe lista fiind orase precum Bucuresti, Iasi si Buzau. Al doilea magazin din Capitala va fi inaugurat pe un teren care ar putea fi cea mai scumpa achizitie imobiliara a fratilor Paval, situat pe strada Valea Cascadelor. Surse din piata au declarat ca Dedeman a deschis anul acesta prima unitate din Capitala si pregateste a doua deschidere in Bucuresti pana la sfarsitul anuluiDedeman a achizitionat in aceasta locatie un teren de 8 ha impreuna cu un alt retailer, Selgros, pentru 40 mil. euro, tranzactie incheiata in trimestrul al patrulea din 2008.
Tot in 2008, fratii Paval au cumparat terenul de la Iasi pe care va fi deschis un magazin Dedeman in acest an, pe care au platit 100 de euro/mp, potrivit datelor comunicate de actionarul majoritar al companiei. Dedeman a mers inca de la inceput pe strategia de expansiune in locatii proprii.
Extindere pas cu pas. Fratii Paval, originari din judetul Bacau, au intrat in afaceri in comertul cu materiale de constructii si bricolaj la inceputul anilor ‘90, cand pe piata nu exista conceptul de „retail modern". Ei au dezvoltat pas cu pas o retea de 22 de magazine cu suprafete medii de 400-500 de metri patrati in cateva orase din regiunea Moldovei, la care au renuntat dupa anul 2002, pentru a investi in unitati mai mari, de 6.000-12.000 de metri patrati.
Prima unitate din reteaua actuala Dedeman a fost inaugurata la Suceava in 2002, avand o suprafata de 4.000 de metri patrati. Ulterior, fratii Paval au extins reteaua in Moldova pana la 10 magazine si au atacat din 2006 si zona de sud a tarii, iar in 2009 si-au facut intrarea si in Capitala. Familia Paval a mizat astfel pe o strategie de expansiune diferita decat cea a retailerilor internationali de bricolaj cu care lupta pe o piata estimata la 2-3 miliarde de euro. Majoritatea lanturilor straine au atacat intai Capitala, deoarece aceasta este cea mai dezvoltata piata pentru comert, iar dupa cativa ani s-au extins si in provincie.
In prezent, reteaua Dedeman numara 13 unitati cu o suprafata totala de circa 95.000 de metri patrati, iar anul trecut Dedeman a realizat o cifra de afaceri de 250 de milioane de euro. Din aceasta suma, circa 0,5 milioane de euro au reprezentat venituri din chirii, pentru fostele locatii ale retelei pe care fratii Paval
le-au inchiriat unor comercianti si unor banci, potrivit datelor comunicate de companie.
Odata cu cresterea suprafetei de vanzare a unitatilor s-a majorat semnificativ si numarul de produse listate in retea. Astfel, in 2001 Dedeman avea in oferta 12.000 de articole, in 2005 ajunsese la un numar de aproape 26.000 de produse, iar anul trecut un magazin al retailerului lista 40.500 de produse diferite, dupa cum se precizeaza intr-o prezentare a companiei. In plus, in anul 2000 Dedeman avea 115 angajati, iar in prezent retailerul are aproape 3.000 de persoane.
In acest an, expansiunea va permite retailerului sa-si mentina cifra de afaceri la nivelul inregistrat in 2008, de 250 mil. euro, iar tinta pentru 2015 este atingerea pragului de vanzari de jumatate de miliard de euro, potrivit estimarilor lui Paval. Pana in 2015, el mizeaza pe extinderea retelei pana la 30 de unitati, prin investitii medii de 8 mil. euro in fiecare locatie noua.
In primul trimestru al anului, vanzarile retailerului roman s-au diminuat in volum si in valoare cu cateva procente, sub 10%, din cauza declinului pietei.
„Noi putem suporta o scadere de pana la 10% a vanzarilor in acest an pentru ca in 2008 rata de majorare a vanzarilor a fost peste asteptari", a declarat Dragos Paval. El a adaugat ca un declin de peste 10% al afacerilor in acest an ar insemna renuntarea la profit, insa nu va crea probleme companiei in relatia cu bancile creditoare. Anul trecut, proprietarii Dedeman au luat un credit de 45 mil. euro de la bancile ABN Amro si UniCredit Tiriac Bank pentru extinderea retelei si constructia unui sediu nou al companiei in Bacau. ABN a creditat retailerul si in 2006, cand i-a acordat un credit de 15 mil. euro, potrivit datelor disponibile.  
Cine se extinde anul acesta. Dedeman si BauMax sunt retailerii de bricolaj care au anuntat ca sigure cele mai multe deschideri pentru 2009. Dedeman va avea patru inaugurari , iar austriecii de la BauMax au anuntat trei. Si celelalte retele mari de pe piata de profil, de talie internationala, Praktiker, Bricostore, Hornbach, Mr. Bricolage si Obi, investesc in extindere in acest an, in ciuda faptului ca 2009 se anunta a fi primul an de declin al retailului de bricolaj.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO