Business Construct

Infrastructura: Unde este rupta calea ferata

Infrastructura: Unde este rupta calea ferata

Gheorghe Popa, secretar de stat in Ministerul Transporturilor: Nu putem sa facem o strategie pentru repararea caii ferate si modernizarea infrastructurii feroviare cu acesti bani. Este vorba de o suma foarte mica, pe care o vom directiona catre eliminarea unor puncte periculoase din cele peste 1.000 existente in prezent.

23.03.2010, 15:09 262

Liniile directe Sibiu-Brasov, Bucuresti-Giurgiu,Marasesti-Focsani sau Turnu Severin-Filiasi sunt inchisecirculatiei sau sunt deviate pe alte rute mai lungi, dupa ce inultimii patru ani s-au rupt trei poduri importante la Arpasu de Jos(Sibiu) in 2009, Gradistea (jud. Giurgiu) in 2005 si Putna Seaca(jud. Vrancea) in 2005, iar in luna februarie a acestui an au avutloc alunecari de teren in localitatea Balota (jud. Mehedinti).

"Calea ferata a fost fortata sa devina neatractiva prin lipsainvestitiilor in infrastructura, care a dus la izolarea unorlocalitati precum Giurgiu, prin prabusirea in 2005 a podului de laGradistea, sau a orasului Galati, prin riscul crescut de prabusirea tunelurilor aflate la intrarea in localitate", afirma StefanRoseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare dinRomania (AIFR), care detine 20 de companii cu afaceri totale de 1mld. euro. Lucrarile de reparatie a tunelului CFR Galati (cu olungime de 1 km) au inceput in 1996 si nu au fost finalizate.

El afirma ca prabusirea podurilor de pe calea ferata dintreBrasov si Sibiu a provocat izolarea celor doua orase. In plus,legatura dintre Muntenia si Transilvania este intrerupta temporardin cauza faptului ca tunelurile de protectie impotriva caderilorde stanci de pe Valea Oltului nu sunt finantate. "Legaturaferoviara a Timisoarei de Bucuresti este o alta problema adeficientei infrastructurii feroviare, intrucat, pe langa izolareaunui important spatiu urban, este intrerupta si circulatia peCoridorul IV Paneuropean", afirma reprezentantii AIF.

Intarzierea investitiilor in reabilitarea si modernizarea caiiferate a facut din sistemul feroviar romanesc unul dintre cele maineatractive din regiune, desi trendul din Europa Centrala si deVest este invers, fiind realizate proiecte de investitii masivepentru a transforma acest sector intr-un motor de crestereeconomica.

Planurimari, bani putini. CFR SA, care detine in proprietate 90%din totalul liniei de cale ferata din Romania, ar trebui sainvesteasca in urmatorii ani in infrastructura feroviara 3,64miliarde de lei (860 mil. euro) pentru reparatii, intretinere sieliminarea punctelor periculoase pentru a asigura viteza standardeuropeana de 160 kilometri pe ora.

Suma a scazut fata de anul trecut, cand necesarul de finantareera estimat la 3,93 de miliarde de lei (930 mil. euro), potrivitunui proiect de hotarare de guvern privind aprobarea actuluiaditional pe anul 2010 la contractul de activitate a CFR SA pentruperioada 2008-2011, elaborat de Ministerul Transporturilor siInfrastructurii (MTI).

Defalcat, CFR ar avea nevoie de 1 miliard de lei (252 mil. euro)pentru repararea si intretinerea liniilor si instalatiilor, astfelincat sa le mentina la nivelul actual, de 911 milioane de lei (217mil. euro) pentru a ridica restrictiile de viteza si a eliminapunctele periculoase existente, prin lucrari la linii, tuneluri siinstalatii, si de 1,6 miliarde de lei (395 mil. euro) pentrucresterea vitezei de circulatie la standardul european.

Insa compania ar putea cheltui anul acesta doar un sfert dinnecesar, echivalentul a 1,2 mld. lei (296 mil. euro), potrivitproiectului de act normativ, nivel similar cu cel de anul trecut.Din totalul sumei, 981,75 milioane de lei (233,7 mil. euro) provinde la bugetul de stat, in crestere cu 68,5% fata de nivelul propusin 2009, de 582,04 milioane de lei (137,6 mil. euro).

10 mil. euro, reparatii capitale. Sumele pecare le va primi anul acesta CFR pentru reparatii capitale siintretinere sunt derizorii si in niciun caz nu poate fi facuta ostrategie pe termen mediu si lung cu acesti bani, potrivit luiGheorghe Popa, secretar de stat pe probleme feroviare din cadrulMTI.

"Nu putem sa facem o strategie pentru repararea caii ferate simodernizarea infrastructurii feroviare cu acesti bani. Este vorbade o suma foarte mica, pe care o vom directiona catre eliminareaunor puncte periculoase din cele peste 1.000 existente in prezent",afirma Popa. El a mai precizat ca este nevoie de atragerea altorsurse de finantare, fie prin realizarea unor parteneriate de tippublic-privat, fie prin accesarea de fonduri europene, care sasuplineasca banii de la bugetul de stat.

Pentru reparatii capitale CFR SA ar putea primi de la buget 56milioane de lei (13,3 mil. euro), iar pentru reparatiile deintretinere suma alocata ar putea fi de 50 de milioane de lei (12mil. euro) si alte 15,4 milioane de lei (3,7 mil. euro), din care80% din credite externe si restul de la bugetul de stat.

La capitolul reparatii capitale vor fi efectuate, printrealtele, lucrari pe o lungime de doar 63 kilometri de linii pentrucare vor fi alocate 27,4 milioane lei, patru poduri reparate cu 6milioane lei) si cinci tuneluri cu 14,8 milioane lei.

Pentru reparatii curente de intretinere fondurile sunt prevazutepentru 2.450 kilometri de linii si 90.000 de metri patrati derevopsire a podurilor. Cei 15,4 milioane de lei vor fi folositi inspecial pentru lucrari la echipamente si instalatii specificedomeniului feroviar.

Astfel, CFR va investi pentru reparatii in acest an 121,4milioane de lei, in conditiile in care necesarul pe 2010 este deaproape opt ori mai mare, respectiv 823 milioane de lei,reprezentand, printre altele, lucrari la 270 kilometri de caleferata, 28 de poduri, zece tuneluri, 45 de cladiri si tot atateavagoane.

Modernizari de gari. In prezent se afla inexecutie peste 20 de statii de cale ferata: Ploiesti Sud, Arad,Alba Iulia, Brasov, Bacau, Suceava, Buzau, Sighisoara,Drobeta-Turnu Severin, Fetesti, Sibiu, Oradea, Tulcea,Focsani, Galati - etapa I - cu fonduri de la buget, dar siConstanta, Craiova, Timisoara, Iasi si Cluj-Napoca - cu fonduri dela BERD - si modernizarea statiei Focsani la standarde europene -Corpul B. Investitiile se deruleaza insa greoi, cel mai bun exemplufiind gara de la Drobeta-Turnu Severin, unde lucrarile au inceputin 2004 si nu au fost finalizate nici pana in acum.

CFR SA ar putea cheltui anul acesta pentru proiectele finantatedin fonduri externe rambursabile 227,3 milioane de lei, din care178,4 milioane de lei din credite externe si 48,8 milioane de leide la bugetul de stat. Majoritatea fondurilor vor fi cheltuitepentru informatizarea garilor, modernizarea liniei Curtici-Simeriasi pentru eliminarea efectelor inundatiilor.

CFR SA ar putea primi fonduri nerambursabile PHARE si ISPA de245,5 milioane de lei, care vor fi folosite pentru modernizarealiniilor Baneasa-Fetesti (91 km), Campina-Predeal (47 km) siasistenta tehnica pentru pregatirea proiectelor feroviare.

Aproape 40% din reteaua de cale ferata si peste 60% din numarultotal de poduri si podete au depasit termenul limita la care ar fitrebuit reparate, situatie care sporeste riscul producerii deaccidente, potrivit datelor CFR SA. Lungimea retelei de cale ferataeste in prezent de 10.800 km, lungimea desfasurata a liniilor fiindde 20.210 km.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO