Business Construct

Speranţe de creştere, cu ochii pe termometru şi facturi

Speranţe de creştere, cu ochii pe termometru şi facturi

Autor: Ioan Dornescu - Mediafax

26.04.2012, 00:08 211

Estimările de creştere a pieţei de centrale termice pe parcursul anului trecut au fost anulate atât de anunţul tardiv al Guvernului privind eliminarea subven­ţiilor la încălzire, cât şi de prelungirea crizei, resimţită în portofel şi pe card de potenţialii cumpărători.

Pentru acest an unele prognoze au devenit mai rezervate, jucătorii fiind atenţi în această perioadă în special la listele de la întreţinere, cu decontul iernii prelungite.

"În 2012 mizăm pe o creştere a cererii, acest lucru fiind determinat şi de impactul pe care facturile mărite la întreţinere din lunile de iarnă îl va avea asupra populaţiei la nivel naţional. Conform ultimelor date publicate, facturile la întreţinere pentru luna ianuarie a anului în curs au crescut în medie cu 25-30%", afirmă Cătălin Drăguleanu, director de vânzări al Ariston Thermo România, dând exemplu oraşele Botoşani, Arad sau Galaţi, cu majorări de facturi de cel puţin 25%. Sistemul centralizat de încălzire a fost proiectat cu foarte mulţi ani în urmă şi, dacă la ultimul recen­sământ deservea peste trei milioane de apartamente, în acest moment mai are doar circa 1,5 milioane de clienţi, a arătat el.

"Este clar că vorbim despre un sistem învechit în care nu s-a mai investit deloc pentru modernizare şi retehnologizare, iar interesul românilor pentru un sistem individual prin care fiecare poate avea autonomie în funcţionare este perfect justificat", a mai spus Drăguleanu.

Pe de altă parte, Sever Scarlat, directorul general al Baxi România, estimează o creştere de până la 20% a pieţei în 2012, pe fondul acutizării problemelor financiare ale CET-urilor şi al incapacităţii primăriilor de a mai susţine subvenţiile la gigacaloria produsă în sistemul centralizat.

"Efectele acestei ierni, traduse prin creşterea facturilor la încălzire pentru cele peste 1,5 milioane de familii se vor resimţi cu siguranţă în al doilea trimestru, când ne aşteptăm la un val mai mare de debranşări. În acelaşi timp, în România sunt peste un milion de centrale termice cu o vechime de peste 10 ani de zile, necesitând înlocuire", a completat Scarlat.


Viitorul e în condensare.
Structura actuală a pieţei de centrale termice de apartament pe gaz se compune din circa 90% unităţi convenţionale, în timp ce restul reprezintă centralele în condensare. Ponderea celor din urmă, mai scumpe dar care permit economisirea a până la 35% din consumul de gaze, va fi în continuă creştere, tendinţă care urmează cursul observat în ţările vestice, unde centralele în condensare deţin ponderea majoritară, arată reprezentantul Ariston. El a adăugat că acestea sunt mult mai eficiente şi cu impact minim asupra mediului.

"Pe plan internaţional, tendinţa generală a industriei termotehnice este de schimbare a direcţiei de la tehnologia standard către centralele termice cu condensare, ce beneficiază în principal de următoarele avantaje majore: consum de gaz redus cu până la 35% şi protejarea mediului înconjurător prin reducerea emisiilor poluante cu până la 80% faţă de centralele convenţionale", a declarat la rândul său reprezentantul Baxi.

El a adăugat că pe termen lung investiţia într-o centrală cu condensare devine una profitabilă, întrucât economia lunară făcută la consumul de gaz va conduce la amortizarea costului mai mare plătit iniţial, în doar câţiva ani.

Afacerile Baxi România, companie controlată de grupul BDR Thermea, înregistrat în Olanda, s-au plasat în 2011 la un nivel similar celui din anul precedent, când rulajul a totalizat aproximativ 4,6 milioane de euro. Pe de altă parte, subsidiara locală a producătorului italian Ariston Thermo Group a stagnat anul trecut la aproximativ 30 milioane euro.

Pe piaţa locală de profil, disputată în principal de importatori, mai activează companii precum Robert Bosch, Köber, Immergas, Vaillant sau Viessmann.

Cum cumpără românii

Preţul Cel mai important criteriu care stă la baza achiziţiei de centrale termice este preţul, în 37% dintre cazuri, urmat de eficienţă şi consum.

Brandul De asemenea, un criteriu important pentru achiziţie este marca produsului, alături de garanţie, cu un procent de 7%.

Informaţiile În procesul decizional de achiziţie a unei centrale termice românii solicită informaţii mai întâi în cercul de cunoscuţi, apoi prietenilor, familiei, instalatorilor şi consultanţilor din magazine, conform studiilor Ariston. În acelaşi timp, cele mai de încredere informaţii sunt conside­rate cele venite din partea cunoscătorilor în domeniu, a instalatorilor şi a prietenilor care au deja experienţă în utilizarea unei centrale termice.

Însoţitorul Aproximativ jumătate dintre români cumpără o centrală termică împreună cu un alt membru al familiei, în timp ce 22% merg în magazin însoţiţi de instalator.

Magazinul Cercetarea mai arată că peste jumătate dintre clienţii de centrale termice fac achiziţia din magazinele dealerilor specializaţi, firme capabile să ofere întreg pachetul aferent de la consiliere ante-vânzare la servicii de vânzare, montaj şi service. Există în acelaşi timp şi un segment de cumpărători care îşi aleg produsele din magazine de tip Do-It-Yourself sau din cele tehnico-sanitare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO