Business Hi-Tech

ANCOM: Investiţii în creştere cu aproape 30% în sectorul poştal din România în 2022

ANCOM: Investiţii în creştere cu aproape 30% în...

Autor: Mediafax

19.10.2023, 11:12 350

Firmele din piaţa serviciilor poştale au investit, în 2022, 360 milioane lei, adică 8% din veniturile anuale, în creştere cu aproape 30%, arată datele publicate joi de ANCOM.

Potrivit unui comunicat al ANCOM; susţinerea traficului de colete a fost principalul determinant al investiţiilor, materializate de altfel prin creşterea cu aproape 80% a numărului de sisteme automate, până la aproape 4.500. Veniturile totale din servicii poştale au depăşit 4,6 miliarde lei (+11%), 81% provenind din traficul de colete.

Traficul de colete şi pachete mici a crescut în 2022 cu 6%, până la 232 milioane trimiteri, adică 12 colete/locuitor. Creşterea mai mică a traficului comparativ cu anii precedenţi a fost compensată de accelerarea creşterii veniturilor din colete (+13%), până la 3,8 miliarde lei.

Venitul mediu per colet a fost de peste 16 lei (13 lei in cazul coletelor interne).

Numărul de furnizori care fac livrări prin sisteme automate (easybox, pachetomat etc.) a ajuns la 10, astfel că 1 din 7 colete interne a fost livrat prin intermediul acestora.

Aproape 9 din 10 colete interne au fost livrate în o zi de la intrarea în reţeaua poştală, media fiind de 1,2 zile.

Coletele internationale au generat venituri de 1 miliard de lei.

În funcţie de numărul de colete, primii 3 furnizori sunt Delivery Solutions – Sameday (28%), Fan Courier (26%) şi Cargus (13%).

În ceea ce priveşte corespondenţa şi imprimatele, veniturile au crescut cu 7% (ajungând la aproape 0,8 miliarde lei), deşi traficul a scăzut cu 9% (303 milioane trimiteri), venitul mediu per trimitere a crescut la 2,6 lei (+17%).

În medie, trimiterile interne de corespondenţă şi imprimate au fost livrate în 2,7 zile.

În funcţie de numărul de trimiteri, cei mai importanţi furnizori sunt CN Poşta Româna (52%) şi Pink Post (41%).

ANCOM arată că au fost înregistrate 15 reclamaţii la fiecare 10.000 de trimiteri, în 2022. Numărul reclamaţiilor întemeiate a crescut cu 12% în 2022 (aproape 130 mii), pentru două treimi din acestea fiind acordate despăgubiri. Valoarea medie a unei despăgubiri a scăzut cu 8%, până la 202 lei.

Numărul de angajaţi a fost în scădere cu 4% în ansamblul sectorului, în condiţiile reducerii cu peste 1.000 de angajaţi a personalului CN Poşta Română. În medie, un angajat din domeniul poştal a generat venituri poştale anuale de 127 mii lei, în creştere cu 12% faţă de 2021.