Business Hi-Tech

Cat costa convorbirile cu biroul din Singapore? Aproape nimic!

08.09.2004, 00:00 22



Companii din lumea intreaga incep sa foloseasca telefonia prin Internet, ca un mijloc de a eficientiza afacerea si de a avea acces la cele mai noi tehnologii, scrie Financial Times.



In ultimele 12 luni, ziarele au titrat in continuu despre lansarea serviciilor de convorbiri telefonice care folosesc tehnologia de comunicatie Internet Protocol (voice-over-IP, sau VoIP), in Europa, Asia si America de Nord. Cu alte cuvinte, convorbirile telefonice sunt realizate prin cablurile care de obicei erau folosite numai la comunicatiile dintre calculatoare.



Insa in spatele acestei tendinte, ceea ce se dezvolta cel mai rapid pare a fi asa-numitul "enterprise VoIP", sau "LAN (n.r. local area network, retea locala de calculatoare) telephony". Este vorba de serviciile de telefonie prin Internet dezvoltate special pentru companii, aceasta fiind probabil cea mai mare oportunitate pentru marile firme care opereaza in domeniul design-ului si instalarii de retele, precum si al echipamentelor de retea, cum sunt Cisco Systems, Nortel Networks, Avaya sau Mitel Networks, comenteaza Financial Times.



Piata mondiala a serviciilor VoIP, in valoare de peste 30 de miliarde de dolari de-a lungul urmatorilor patru ani, conform Cisco, va fi campul de batalie atat pentru marile companii care vor avea nevoie de asemenea servicii, cat si pentru jucatorii din sectorul de telecomunicatii.





Exemplul Boeing



Tendinta de a trece la telefonia IP este condusa de companiile de servicii financiare, de cele care activeaza in domeniul sanatatii precum si de altele care, indiferent de domeniul de activitate, tin capul de afis al adoptarii cat mai rapide a noilor tehnologii, asa cum este Boeing. Compania aeriana a realizat recent probabil cea mai mare afacere de telefonie IP a tuturor timpurilor, semnand un contract-mamut cu Cisco, scrie Financial Times.



In luna iulie, Boeing a anuntat ca, la finalizarea unui program-pilot de trei ani care a presupus instalarea a 4.500 de telefoane IP de la Cisco (telefoane care au, pe langa functiile de baza, capabilitati sporite date de conexiunea la reteaua de date), a hotarat sa schimbe total infrastructura de comunicatii a companiei, migrand retelele paralele de voce, video si date catre o retea unica, bazata pe Internet Protocol. Scopul declarat al operatiunii: micsorarea costurilor de operare si sporirea eficientei.



Boeing va instala telefoane IP in sediile sale din toata lumea. 150.000 de persoane lucreaza pentru compania aeriana, in 48 de state din SUA si in alte 70 de tari. Valoarea contractului dintre Boeing si Cisco nu a fost dezvaluita, insa oficiali ai Boeing au declarat pentru Financial Times ca se asteapta sa fie instalate 180.000 de telefoane IP Cisco si 125 de switch-uri IP (echipamente de interconectare pe Internet), de-a lungul urmatorilor 5-7 ani, ceea ce inseamna ca intelegerea dintre cele doua companii va duce la cea mai ampla instalare de tehnologie VoIP din istorie.





VoIP, o tehnologie tanara pentru batranul continent



Si in Europa tehnologia VoIP incepe sa prinda viteza, dupa cativa ani de "starturi ratate". Niel Ransom, directorul de tehnologie de la Alcatel, este de parere ca noua tehnologie se va impune in viitorul apropiat. El spune ca rata de penetrare a serviciilor VoIP se va dubla anul viitor, ceea ce inseamna ca 20% din totalul companiilor europene vor folosi, sub o forma sau alta, servicii de telefonie prin retelele de date. Cresterea aceasta rapida este favorizata mai ales de eforturile marilor companii, cele cu sedii in diverse regiuni, care prefera telefonia IP pentru ca le reduce semnificativ costurile in comparatie cu telefonia clasica.



Telefonia IP reprezinta viitorul in comunicatii, lucru valabil si pentru Romania, afirma Bogdan Constantinescu, director Cisco pentru Romania si Republica Moldova. "Vocea va fi pe IP intr-un viitor foarte apropiat", spune el. "Nimeni nu-si mai pune intrebarea 'daca', ci 'cand'". Asemenea aplicatii sunt deja implementate de catre Cisco pentru clienti precum Metro, BCR, Bancpost, a mai spus Constantinescu.



"Exista un bun potential de a reduce costurile de operare, pe masura ce unesti reteaua de telefonie cu cea de date", explica John Senior, manager la compania de consultanta Mercer Management Consulting. "In acest fel pot intra in scena si convorbirile gratuite. Daca o companie isi uneste toate sediile prin retele IP, atunci toate convorbirile intre aceste locatii pot deveni gratuite", spune el.



Insa avantajele nu se opresc aici. In momentul in care o companie a reusit sa uneasca reteaua telefonica cu cea de date, ea poate negocia contracte cu un singur operator de servicii de telecomunicatii, in loc de doi. In plus, managementul va descoperi ca atunci cand compania opereaza o singura retea, cele doua echipe separate de service pot fi unite intr-una singura, economisind astfel si mai multi bani.



Totusi, banii nu sunt totul in ecuatia cu multe necunoscute a migrarii spre telefonia IP. Multe dintre serviciile cu valoare adaugata despre care pana acum doar se vorbea vor avea infrastructura necesara pentru a deveni realitate. Fie ca e vorba de redirectionarea automata a apelurilor, sisteme de mesagerie vocala centralizate, sau un numar de telefon unic care trimite apelurile exact la aparatul care trebuie, serviciile noi si inovatoare vor putea sa fie usor implementate pe noile retele IP. Chiar si companiile care au trecut deja la telefonia IP abia acum incep sa descopere din avantajele acesteia, sunt de parere cei de la Financial Times.



O facilitate foarte interesanta care apare odata cu implementarea retelelor IP este televiziunea digitala, incluzand aici si conceptul de video-on-demand (filme la cerere, contra cost). Compania chineza nou-venita in Romania, Huawei Technologies, a realizat o solutie de tipul "Triple Play" care permite instalarea unui dispozitiv in casele clientilor individuali astfel incat acestia primesc, pe un singur cablu telefonic, televiziune digitala, Internet si telefonie. Compania a implementat si o tehnologie pentru video-on-demand, care este deja functionala, spre exemplu in Franta. Reprezentantii Huawei spun ca din punct de vedere tehnic video-on-demand este posibil si in Romania, chiar din acest moment, insa este nevoie ca firmele ce activeaza in domeniu sa isi arate interesul pentru achizitionarea unor astfel de echipamente.





Cealalta fata a monedei



Insa lasand putin la o parte seria nesfarsita de avantaje, trecerea la IP aduce si unele probleme pe capul managerilor. Mai exact, este vorba de riscul imens asumat de o companie atunci cand este prima care testeaza o tehnologie noua pe un domeniu esential pentru buna desfasurare a afacerii, asa cum sunt convorbirile telefonice.



"Principalul lucru pentru care directorii de tehnologie isi faceau griji era sa nu cumva sa fie sunati de sefii lor pentru ca au picat liniile de telefonie fixa", explica Tom Russel, partener de afaceri al companiei Mercer. "Insa acum tehnologia este de incredere, acceptata si normala".



Al doilea motiv de indoiala pentru companii ar fi faptul ca sunt puse in fata unei dileme. Sa investim in vechile retele telefonice pentru a le face mai performante, sau sa le lasam balta si sa construim retele IP nou-noute?





O investitie profitabila



De-a lungul timpului, retelele de telefonie si cele pentru date s-au dezvoltat in mod diferit. Studiile arata ca in ultimii ani costurile de intretinere a retelelor de telefonie au ramas constante, in timp ce acelea pentru comunicatiile de date sunt in scadere continua. Sa continui sa investesti in retele separate ar fi "o risipa gigantica de bani", spune polonezul Igor Sikorski, Cisco Business Development Manager pentru zona Europei Centrale si de Est, pentru ca reteaua IP aduce mari economii datorita usurintei cu care este administrata.



Pe masura ce voice-over-IP devine tot mai raspandit, multe companii incep sa-si dea seama ca investitia merita. Costurile mai mari pe termen scurt necesare pentru instalarea retelei IP par sa se amortizeze intr-un timp destul de scurt, sunt de parere specialistii.



Economiile directe se masoara in principal in functie de ponderea convorbirilor in interiorul companiei, explica Bogdan Constantinescu, director Cisco pentru Romania si Republica Moldova. Cu cat o companie are nevoie de mai multe convorbiri in interiorul sediului (dar si intre mai multe sedii proprii), cu atat va economisi mai multi bani, spune el.



"Telefonia IP a incetat sa mai fie doar un experiment", afirma si Dariusz Chwiejczak, manager general al Cisco Polonia. Tot mai multe proiecte pilot, care au succes, au inceput sa fie introduse de catre companii, a adaugat el. Spre exemplu, producatorul de masini Toyota a adoptat telefonia IP in cadrul filialei sale poloneze, fiind vorba de primul program de acest gen incercat de Toyota la nivel global, a mai spus managerul general al Cisco Polonia.



Folosind echipamente Cisco, compania NextiraOne a instalat o retea IP la noul hotel Sheraton din Cracovia. Din experienta Cisco, un astfel de proiect este usor de implementat mai ales in hotelurile noi, care nu au retele de comunicatii pre-existente. Hotelurile mai vechi au deja retele separate pentru telefonie si Internet, fiecare cu cablurile sale, iar inlocuirea acestora ar reprezenta o solutie ineficienta din punct de vedere financiar, este de parere Igor Sikorski, reprezentant Cisco.



Insa investitia facuta de noul hotel Sheraton din Cracovia va deveni profitabila in mai putin de doi ani, crede Warwick Gunning, directorul general al hotelului.



Cisco Systems acorda o mare atentie investitiilor in cercetare si dezvoltare. Spre exemplu, in anul fiscal 2003 Cisco a investit 3,1 miliarde dolari in aceste domenii, adica aproximativ 16% din totalul veniturilor, ceea ce reprezinta mai mult decat toti competitorii la un loc, spune Chwiejczak. "Aceasta demonstreaza tipul de strategie al companiei", a mai spus el.





Crestere spectaculoasa



In ceea ce priveste cercetarea strict pe domeniul telefoniei IP, "Cisco este cu un an, un an si jumatate inaintea competitorilor", este de parere directorul general al filialei poloneze. Cisco a intrat pe aceasta piata in anul 1999.



Pana in prezent, Cisco a instalat mai mult de 3 milioane de telefoane IP in toata lumea, pentru aproximativ 14.000 de companii, intre acestea aflandu-se 60% dintre cele mai mari 500 de companii americane. Un lucru semnificativ pentru analiza pietei globale este insa faptul ca vanzarile cresc in continuare. Cisco a avut nevoie de trei ani si jumatate pana cand a trecut bariera primului milion de telefoane IP vandute. Al doilea milion s-a vandut in doar 12 luni, iar al treilea milion in 8 luni, perioada in care Cisco trimitea catre clienti cam 6.000 de telefoane in fiecare zi.



Insa cresterea vanzarilor globale a coincis si cu inasprirea competitiei pe aceasta piata. Acest lucru s-a vazut imediat in reducerile de preturi. Compania de cercetare Forrester Research estimeaza ieftinirea cu 20-30% pe an, in urmatorii doi ani, a preturilor pentru echipamentele din sfera VoIP.



"Aceasta va atrage dupa sine si micsorarea costurilor operationale ale clientilor", se arata intr-un raport al Forrester Research. "Un angajat care se muta in diferite birouri poate pur si simplu sa se autentifice pe telefonul IP folosind un username si o parola, aceleasi ca pe computerul sau. Companiile cu care am stat de vorba ne-au spus ca numai aceasta facilitate a dus la scaderea cu 40% a numarului de cereri din partea personalului cu privire la mutarea de aparate telefonice".



Totusi, cei de la Forrester avertizeaza ca trecerea la VoIP nu aduce intotdeauna economii spectaculoase. Spre exemplu, un studiu recent care urmareste costurile tipice ale migrarii spre IP si ale intretinerii unei astfel de retele, realizat de Forrester, a aratat ca pentru o companie tipica de dimensiuni mai mari, cu aproximativ 11.000 de angajati, economiile obtinute ca urmare a trecerii la VoIP nu sunt mai mari de 11%.



Insa seria de avantaje se refera la mai mult decat doar la economiile directe obtinute din implementarea retelei IP. Este vorba de avantaje mai greu cuantificabile in bani, precum posibilitatea de a utiliza aplicatii avansate de comunicare, noi oportunitati tehnologice care atrag noi clienti, a conchis Bogdan Constantinescu, director Cisco pentru Romania si Republica Moldova.





Cum arata un telefon IP?



Telefonul IP este un telefon obisnuit, care isi face treaba asa cum il stim. Insa numai pana la un punct, de unde incep sa apara diferentele. Cablul care intra in el nu este un cablu telefonic obisnuit (cu 4 fire), ci unul de date, ca acelea folosite de computere pentru a se conecta la Internet (cu 8 fire). Telefonul IP poate sa aiba un display (color sau alb-negru) care, combinat cu serviciile de date, il transforma practic intr-un laptop. Software-ul aparatului suporta de obicei o aplicatie de tip browser care afiseaza pe ecran, dupa transferul de la serverul central, informatiile solicitate de cel care apasa tastele telefonului. mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO