Business Hi-Tech

Ce-i lipseşte online-ului mobil românesc?

Ce-i lipseşte online-ului mobil românesc?

Autor: Anca Arsene-Barbulescu

28.11.2010, 23:05 33

Pe internetul mobil există în prezent în toată lumea peste treimilioane de site-uri adaptate special ecranelor de mici dimensiuniale telefoanelor mobile. În România însă, numărul paginilordedicate ajunge cu greu la 100, din lipsă de conţinut şi de interesdin partea companiilor pentru acest mediu ca formă de promovare,scrie Business Magazin.

Ajung să consum mai mult de jumătate din traficul de internet pemobil, pentru că accesez site-urile în versiunea obişnuită, aşa cumapar şi pe calculator", se plânge Cristina Toma, o tânără arhitectăîn vârstă de 27 de ani care are internet pe telefonul mobil deaproape doi ani. Plăteşte aproximativ patru euro pe lună pentru 250MB de trafic şi, deşi e-mailul şi socializarea sunt destul de suspe lista activităţilor online pe mobil, internetul pe telefon estepentru Cristina esenţial mai ales în activitatea ei, atunci cândeste pe teren şi are nevoie de varii informaţii ajutătoare pentruproiectele de care se ocupă. "Şi n-ar fi doar atât, dar dacă amnevoie de o adresă sau pur şi simplu caut o cafenea unde să ies cuprietenele, dau aproape invariabil peste site-uri aglomerate, cumulte poze, care se încarcă greu şi care consumă."

Principala problemă pentru Cristina şi, asemenea ei, pentrumajoritatea utilizatorilor de internet mobil este lipsa site-urilorspecial adaptate pentru ecranul de mici dimensiuni al telefonuluimobil, care să afişeze informaţia într-un mod mai compact şi mailesne de citit, dincolo de optimizarea pe care o fac anumitebrowsere de acces la internet, precum Opera Mini. Dacă în lumenumărul paginilor de internet optimizate pentru internetul mobil adepăşit anul acesta trei milioane, "în România n-am reuşit săidentificăm nici măcar 100, majoritatea de divertisment sau deştiri", spune Dan Vîrtopeanu, directorul general al VoxlineCommunications, companie ce lucrează în prezent la un director undesă fie înregistrate toate site-urile româneşti importante care auşi o versiune pentru mobil.

Practic, online-ul pe mobil este astăzi cam în acelaşi stadiu încare era internetul tradiţional la sfârşitul anilor '90, când afost nevoie de doi ani ca numărul paginilor web să sară de la150.000 la peste două milioane, potrivit unui studiu realizatrecent de dotMobi, compania din spatele iniţiativei de popularizarea domeniilor de internet .mobi, speciale pentru telefoane. În zonamobilă, în doi ani a fost făcut un pas chiar mai mare, de la150.000 de versiuni mobile în 2008 la cifra actuală de treimilioane, semn că potenţialul de creştere este totuşi mai ridicatdecât în cazul internetului tradiţional.

Degeaba însă, dacă în România acest progres se întâmplă greoi,iar discrepanţa dintre tendinţele internaţionale şi cele localecontinuă să fie foarte mare. Din punct de vedere tehnic, lucrurileau fost deja puse la punct; operatorii de telefonie mobilă pun ladispoziţia utilizatorilor de mai multă vreme serviciile necesare,la preţuri care în ultimii ani n-au făcut decât să se reducă. Maimult, prin strategia şi ofertele din piaţă se vede cu ochiul libercă internetul mobil este unul dintre elementele-cheie pe careoperatorii mizează pentru a creşte în următorii ani pe o piaţă detelecom ce s-a contractat de la 4,6 miliarde de euro în 2008 la 4miliarde de euro anul trecut. Cel mai afectat a fost tocmaisegmentul comunicaţiilor mobile, pe fondul reducerilor decheltuieli de aproape jumătate de miliard de euro făcute deconsumatori în perioada de criză.

Fiecare dintre furnizorii de servicii de telefonie şi internetmobil contribuie la promovarea versiunilor mobile ale site-urilorromâneşti, prin intermediul portalurilor proprii, de genul celui alOrange, Vodafone Live sau al web'n'walk lansat de Cosmote."Aplicaţiile personalizabile din web'n'walk oferă informaţii pescurt din principalele site-uri mobile din Romănia şiredirecţionează apoi consumatorii direct către acestea", dă unexemplu Gabriel Ioniţă, senior managerul responsabil cu dezvoltareaproduselor şi serviciilor la Cosmote. Vodafone România a dezvoltatchiar un serviciu în vederea publicităţii pe mobil, AdPlus, princare site-urile de mobil să poată afişa mesaje comerciale, util înspecial publicaţiilor cu versiuni speciale pentru telefoane.

"Site-urile de ştiri stau cel mai bine la capitolul prezenţă pemobil", apreciază Orlando Nicoară, directorul executiv al ApropoMedia, divizia de online a grupului Mediafax. În rest, "site-uriadaptate pentru ecranul telefonului mobil sunt în continuare foartepuţine, iar eforturile făcute pentru dezvoltarea nişei nu prea auavut rezultat", adaugă şi Vîrtopeanu, fără a lua în calcul şiversiunile mobile mai numeroase ale blogurilor. Banca Transilvaniaeste unul dintre puţinele exemple de companii cu site adaptattelefoanelor mobile, la începutul anului. Decizia a urmăritcomunicarea mai prietenoasă şi mai rapidă cu consumatorii, pem.btrl.ro fiind disponibile detalii despre ofertele băncii, despredobânzi şi comisioane, dar şi cotaţii ale fondurilor de investiţiiale BT Asset Management. "Prin formula de site dedicatătelefoanelor mobile venim cu o premieră pe piaţa bancară îndomeniul promovării şi al comunicării", spunea la acel momentRobert Rekkers, directorul general al Băncii Transilvania.

Din perspectiva companiilor care s-ar putea orienta către mediulonline pe telefon, principala problemă ar fi faptul că deocamdatănu există o bază suficient de mare de utilizatori ai acestui tip deservicii şi, prin urmare, o investiţie într-o versiune dedicată asite-ului nu se justifică atâta vreme cât publicul potenţial rămânerestrâns. La sfârşitul anului trecut existau în România aproximativ4,5 milioane de telefoane mobile capabile să acceseze internetul pebaza unor abonamente sau servicii preplătite corespunzătoare.

Nu toţi posesorii de mobil îl folosesc însă ca să intre peinternet. Un studiu recent realizat de compania britanică decercetare Loudhouse Research arată că posesorii de telefon mobilcapabil de navigare pe internet îl folosesc cu precădere tot pentruserviciile de voce, SMS şi multimedia, accesul online fiind mai jospe lista de activităţi, la acelaşi nivel cu funcţia de GPS atelefonului. Iar pe piaţa de la noi, nici vânzările desmartphone-uri nu au ajuns la o masă critică - ele reprezintă10-12% din numărul total de telefoane vândute şi 17% din sumelecheltuite pentru astfel de achiziţii, după calculele recente alelui Karsten Wildberger, directorul comercial al Vodafone România.Anul trecut au fost vândute în jur de 400.000 de bucăţi, cifră carear putea fi în scădere anul acesta, iar în total în România existăcirca două milioane de smartphone-uri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO