Business Hi-Tech

CE solicită susţinerea facilitării educaţiei digitale şi furnizării de competenţe digitale

CE solicită susţinerea facilitării educaţiei digitale...

Autor: Mediafax

19.04.2023, 18:07 85

CE a adoptat 2 propuneri de recomandare a Consiliului în contextul Anului european al competenţelor pentru a sprijini eforturile statelor membre şi ale sectorului educaţiei şi formării de a furniza tuturor cetăţenilor europeni educaţie şi formare digitală de înaltă calitate, incluzivă şi accesibilă.

Potrivit Comisiei, propunerile abordează cele două provocări principale comune identificate atât de Comisie, cât şi de statele membre ale UE şi anume lipsa unei abordări la nivelul întregii administraţii în ceea ce priveşte educaţia şi formarea digitală şi dificultăţile legate de înzestrarea oamenilor cu competenţele digitale necesare.

În ceea ce priveşte consolidarea factorilor favorizanţi esenţiali, în pofida progreselor şi a unor exemple excelente în domeniul inovării, eforturile combinate nu au condus până în prezent la transformarea digitală sistemică în educaţie şi formare. Statele membre sunt încă nevoite să depună eforturi mari în vederea obţinerii unor niveluri suficiente de investiţii în infrastructura de educaţie şi formare digitală, în echipamente şi în conţinutul educaţional digital, în formarea digitală (perfecţionare) a cadrelor didactice şi a personalului, precum şi în monitorizarea şi evaluarea politicilor de educaţie şi formare digitală.

Propunerea de „Recomandare a Consiliului privind factorii favorizanţi esenţiali pentru succesul educaţiei şi formării digitale” invită toate statele membre să asigure accesul universal la educaţia şi formarea digitală incluzivă şi de înaltă calitate, pentru ca să se abordeze decalajul digital, care a devenit şi mai evident în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19. Acest lucru ar putea fi realizat prin crearea unui cadru coerent de investiţii, guvernanţă şi formare a cadrelor didactice pentru o educaţie digitală eficace şi favorabilă incluziunii. Ea propune orientări şi acţiuni pe care statele membre le pot urmări pentru a pune în aplicare o abordare la nivelul întregii administraţii şi cu mai multe părţi interesate, precum şi o cultură a inovării ascendente şi a digitalizării, condusă de personalul din domeniul educaţiei şi formării.

În privinţa îmbunătăţirii predării competenţelor digitale, cea de-a doua provocare identificată este legată de nivelurile diferite ale competenţelor digitale în cadrul diferitelor segmente ale populaţiei şi de capacitatea sistemelor naţionale de educaţie şi formare de a aborda aceste diferenţe. Propunerea de „Recomandare a Consiliului privind îmbunătăţirea ofertei de competenţe digitale în educaţie şi formare” abordează fiecare nivel de educaţie şi formare. Aceasta invită statele membre să înceapă din timp, prin furnizarea de competenţe digitale într-un mod coerent, la toate nivelurile de educaţie şi formare, lucru care poate fi asigurat prin stabilirea unor obiective progresive şi prin instituirea unor intervenţii specifice pentru „grupurile prioritare sau greu accesibile” specifice. Propunerea solicită statelor membre să sprijine informatica de înaltă calitate în şcoli, să integreze dezvoltarea competenţelor digitale pentru adulţi şi să abordeze deficitul de profesionişti TIC prin adoptarea unor strategii incluzive.

„Comisia este pregătită să sprijine punerea în aplicare a ambelor propuneri prin facilitarea învăţării reciproce şi a schimburilor între statele membre şi toate părţile interesate relevante prin intermediul instrumentelor UE, cum ar fi Instrumentul de sprijin tehnic. Comisia promovează în egală măsură educaţia şi competenţele digitale prin intermediul cooperării cu Centrul european pentru educaţia digitală şi al finanţării din partea UE, cum ar fi Erasmus+ şi programul „Europa digitală”, Fondul pentru o tranziţie justă, Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus şi Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi Orizont Europa şi IVCDCI – Europa globală.

Proiect-pilot pentru un certificat european de competenţe digitale este o acţiune esenţială a Comisiei va fi facilitarea recunoaşterii certificării competenţelor digitale. În acest scop, Comisia va desfăşura, împreună cu mai multe state membre, un proiect-pilot privind certificatul european de competenţe digitale. Certificatul urmăreşte să sporească încrederea în certificarea competenţelor digitale şi acceptarea acestora în întreaga UE. Astfel, oamenilor li se vor recunoaşte la scară largă, rapid şi uşor competenţele digitale de către angajatori, furnizorii de formare şi multe alte entităţi. Rezultatele proiectului-pilot vor fi prezentate în cadrul unui studiu de fezabilitate privind certificatul european de competenţe digitaleRO••• către sfârşitul anului. Certificatul final european de competenţe digitale va fi implementat în 2024, pe baza rezultatelor proiectului-pilot şi a constatărilor studiului.

Comisia invită statele membre să adopte rapid cele două propuneri de recomandare a Consiliului prezentate miercuri. Pornind de la dialogul structurat reuşit şi de la grupul de coordonatori naţionali, Comisia va înfiinţa un Grup la nivel înalt pentru educaţia şi competenţele digitale pentru a sprijini punerea în aplicare a celor două recomandări.

Cele două propuneri prezentate astăzi se bazează pe concluziile dialogului structurat privind educaţia şi competenţele digitale, în cursul căruia Comisia a colaborat cu statele membre ale UE pe tot parcursul anului 2022. Prin deceniul digital, UE urmăreşte să se asigure că, până în 2030, 80 % dintre adulţi vor deţine cel puţin competenţe digitale de bază, iar numărul specialiştilor TIC angajaţi în UE va atinge 20 de milioane. Obiectivul dialogului a fost de a spori angajamentul privind educaţia şi competenţele digitale şi de a contribui la accelerarea eforturilor la nivelul UE, astfel încât Europa să îşi poată îndeplini obiectivele pentru 2030 în acest domeniu. În plus, propunerile sunt în concordanţă cu pilonul esenţial al drepturilor şi principiilor digitale europene privind solidaritatea şi incluziunea, care prevede că toată lumea ar trebui să aibă acces la internet şi la competenţe digitale, fără ca nimeni să fie lăsat în urmă.

Propunerile pun în aplicare cele două priorităţi strategice ale Planului de acţiune pentru educaţia digitală: promovarea dezvoltării unui ecosistem de educaţie digitală de înaltă performanţă şi îmbunătăţirea aptitudinilor şi competenţelor digitale pentru transformarea digitală. Planul de acţiune solicită o cooperare mai strânsă la nivel european în domeniul educaţiei digitale pentru a se aborda provocările şi oportunităţile generate în perioada pandemiei de COVID-19 şi pentru a se prezenta ocazii pentru comunitatea de educaţie şi formare (profesori şi studenţi), pentru factorii de decizie politică, pentru mediul academic şi pentru cercetători la nivel naţional, la nivelul UE şi la nivel internaţional. Acesta este un factor-cheie pentru realizarea viziunii unui Spaţiu european al educaţiei până în 2025 şi contribuie la realizarea obiectivelor Agendei pentru competenţe în Europa, ale Planului de acţiune privind Pilonul social european şi ale Busolei pentru dimensiunea digitală 2030. Prin promovarea şi îmbunătăţirea competenţelor digitale ale europenilor, pachetul de astăzi este, de asemenea, un rezultat esenţial al Anului european al competenţelor.

Propunerea se bazează pe analiza efectuată de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei, identificând principalele lecţii şi tendinţe care au apărut în urma dialogului structurat, a cererii de contribuţii şi a planurilor de rezilienţă şi redresare ale statelor membre ale UE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO