Business Hi-Tech

De ce funcţionează mai greu unele modele de iPhone după ce Apple lansează o generaţie nouă de sisteme de operare

De ce funcţionează mai greu unele modele de iPhone...

Autor: Octavian Calei

04.11.2013, 14:28 7857

Mai mulţi utilizatori de iPhone 4 au început să experimenteze probleme odată cu lansarea noilor modele de telefoane 5S şi 5C din luna septembrie şi introducerea sistemului de operare iOS 7, aceasta nefiind prima dată când specialiştii din industrie au observat că apariţia unor "bug-uri" la produsele mai vechi ale Apple coincide cu lansarea de către companie a unor noi produse şi servicii, scrie New York Times.

Noul sistem de operare iOS 7, lansat împreună cu iPhone 5S şi 5C, a afectat viteza de operare a modelelor mai vechi de telefoane Apple şi bateriile iPhone-urilor, care au un număr stabilit de încărcări, şi-au diminuat performanţa sub noul update. Un posesor de iPhone 4 ar trebui să plătească 79 de dolari în SUA pentru a-şi schimba bateria, însă dacă ar mai adăuga încă 20 de dolari şi-ar putea cumpăra un iPhone 5C. Se pare că Apple vrea să îşi determine aceşti utilizatori mai vechi să cumpere un nou telefon, notează cotidianul american.

Într-un fel, ar avea sens faptul că Apple apelează la o astfel de strategie de business. Gigantul din Cupertino joacă acum într-o piaţă aproape saturată a smartphone-urilor. Dacă iPhone-urile ar funcţiona fără probleme pentru totdeauna, utilizatorii lor nu şi-ar mai cumpăra altele noi. Pe de altă parte, comercializarea de produse cu un ciclu de viaţă limitat poate fi benefic pentru consumatori. Industria modei funcţionează pe acelaşi principiu. Designerii au misiunea de a crea practic, produse destinate expirării cu mult înainte de a se deteriora.

Teoriile economiştilor spun că o companie este motivată să sacrifice durata de viaţă a unui produs atunci când este un jucător important pe piaţă şi când consumatorii nu găsesc alte substitute.

De asemenea, un producător ar putea să se angajeze într-o strategie prin care să limiteze durabilitatea produselor sale atunci când costurile care ar implica o schimbare a brandului ar fi percepute ca fiind prea mari. Probabil majoritatea utilizatorilor de iPhone-uri au cumpărat aplicaţii care nu pot fi transferate pe dispozitivele cu sistem de operare Android sau alţii fac parte dintr-o reţea de prieteni care folosesc aplicaţia de mesaje gratuite de la Apple. Costurile utilizatorilor cu schimbarea platformei plasează Apple într-o poziţie de pe care îşi poate forţa clienţii să facă un upgrade prin dereglarea treptată a vechilor modele.

Există totuşi o modalitate mai eficientă de a-i determina pe utilizatorii curenţi să renunţe la vechile modele fără a-i constrânge astfel. În loc să saboteze un model mai vechi, companiile pot veni cu inovaţii care să facă irezistibilă opţiunea unui upgrade. Apple a reuşit să facă acest lucru pentru un timp, oferind îmbunătăţiri majore la fiecare lansare. De data aceasta, iPhone 5S şi 5C nu au mai venit cu atâtea îmbunătăţiri majore.

Atunci când inovaţia se risipeşte, când durabilitatea produselor ameninţă cu scăderea numărului utilizatorilor, companii precum Apple ar putea să înveţe ceva din industria fashion. Dacă reuşesc să îi educe pe consumatori să dezvolte noi gusturi care i-ar face să vadă produsele demodate din punct de vedere pur estetic decât funcţional, ar putea avea o şansă în a-şi spori veniturile şi baza de clienţi. Însă se pare că Apple şi-a dat seama deja şi de acest lucru, comenzile pentru iPhone 5S în variantă aurie fiind o dovadă evidentă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO