Business Hi-Tech

Doina Vîlceanu, director de marketing, Content Speed: După Google Consent Mode V2, trebuie să ieşim din paradigma în care facem doar achiziţie de noi clienţi, pentru că asta facem prin Google. Acum, tu ca proprietar de magazin online trebuie să te bazezi pe ideea că ai un portofoliu de clienţi

ZF eCommerce Summit 2024 – Ce urmează în eCommerce?

Doina Vîlceanu, director de marketing, Content Speed:...

Autor: Alexandra Cepăreanu

02.04.2024, 15:19 41

Trebuie să ieşim din paradigma în care facem doar achiziţie de noi clienţi, pentru că asta facem prin Google, iar ca proprietar de magazin online trebuie să te bazezi pe ideea că ai un portofoliu de clienţi, un pol mare de clienţi care sunt ai tăi, a spus Doina Vîlceanu, director de marketing, Content Speed.

„Sau ar trebui să ai o strategie prin care să fidelizezi clienţii pentru că în momentul în care eşti lovit direct în 50% dintre potenţialii noi clienţi, noi vizitatori ai site-ului tău online, ce faci? Îţi iei clienţi din vânzările generate de către proprii tăi clienţi. Şi atunci intră cu totul altă strategie. Pentru că dacă e voie în continuare să faci acest first party-cookies, cookieurile site-ului, asta înseamnă că avem voie la abonaţi la news letter fără nicio problemă, conturile de client nou, şi atunci ţine doar de tine şi strategia ta de marketing dea convinge clienţii să îţi lase informaţiile lor personale. Apoi ar fi aplicaţie de mobil - Dacă eşti un magazin online suficient de mare şi ai o bază de dată de peste 1000-2000 de de clienţi, următoarea etapă în dezvoltarea ta este aplicaţia de mobil cu avantajele evidente de push notifications, de campanii. Însă ce trebuie să înţelegem e că fără această parte de recurenţă de a genera mai multe comenzi de la acelaşi client, oricum nu avem cum să fim profitabili. Dacă ne bazăm doar pe Google pentru a aduce constant clienţi noi, să plătim fiecare click, fiecare comandă, nu avem cum să devenim profitabil acest cost de achiziţie client trebuie împărţit la câte comenzi ne-a plasat acelaşi client în timpul unui an”, a explicat Doina Vîlceanu, în cadrul conferinţei ZF eCommerce Summit 2024 – Ce urmează în eCommerce?.

 

Alte declaraţii

A venit Google şi în sfârşit a zis „ne-am săturat de amenzile de la Uniunea Europeană legate de GDPR. Hai să fim şi noi cuminţi şi să devenim compliance cu ce prevede GDPR”. Pentru că toată lumea a fost ameninţată de această  cu cookieless age. În momentul în care magazinele online care procesează tot felul de date personale ale vizitatorilor, brusc nu mai au cookiez. Dar problema este în felul următor: consent V2 de la Google este practic o metodă prin care Google preia de la magazinul online aceste cookies care sunt nişte fişiere mititele de informaţii care atunci când un om intră pe în magazin online i se inserează în browser acele cookies - de la datele tale de logare, cum vorbeam mai devreme, nu să fie cardul salvat, pentru că tu nu vrei de fiecare dată când intră într-un magazin online să bagi din nou toate datele cardului, tu ai vrea ca browser-ul tău să ţină minte cum te cheamă, care sunt datele, care sunt datele de logare în diferite magazine online. Astea sunt practic coookies ale magazinelor. Apoi există third party cookies – cele al terţilor. Aceşti terţi nu vreţi să vă imaginaţi cât de mulţi sunt cei care se inserează în magazinul online şi colectează date despre tine. Uniunea Europeană, în 2018, când a lansat GDPR-ul, a zis „Până aici, tragem o linie şi de aici încolo utilizatorul are dreptul să selecteze ce tipuri de cookies vrea să-i fie inserate. Nu aşa orice să ştie şi mărimea de la rochie”. 

Gândiţi-vă că sunt magazine online, nu ştiu de farmacii online care au date ale pacientului. Sunt tot felul de colecţii de date mult prea personale şi dă naştere la abuz până la urmă, că în momentul în care tu colectezi mult prea multe informaţii, o să facem al 2-lea Cambridge analytica. Asta vrea Uniunea Europeană prin GDPR să rezolve. Iar Consent V2 de la Google este practic încă un nivel prin care Google spune „OK, v-am auzit, dragă UE, urmează să procesăm cum trebuie”. Dar unde e marea problemă? Problema e că eu dacă nu ştiu cui vând, că de la asta porneşte în principiu orice afacere, în momentul în care tu te porneşti să faci o strategie de marketing, un plan de dezvoltare, porneşti de la clientul ideal, dacă tu nu ştii cum arată el şi nu ai inclusiv aceste date -  în ce categorie de vârstă se află, dacă e bărbat, dacă e femeie, dacă e în mediul rural, urban, ce-i place ş.a.m.d. - dacă nu ai aceste date nu vei putea face strategie coerentă de marketing. Ori în momentul în care Google nu mai primeşte aceste informaţii, pentru că ce face vizitatorul, intră pe site „vrei biscuiţi? Nu, nu vreau tot biscuiţi, vreau doar biscuiţii obligatorii, restul vă rog frumos să nu-i puneţi” -  asta înseamnă că Google nu mai primeşte informaţiile astea, iar tu, ca om de marketing care vrei să faci achiziţie de noi clienţi prin Google, nu mai ai la dispoziţie informaţia respectivă şi dai în gol. Dacă până acum intrai pe un site şi vedeai calorifere şi după aia te alergau caloriferele vreo trei-patru luni, în mijlocul verii tu vedeai calorifere, acum nu se mai poate. Şi Google o să vadă maxim că pe iste a intrat un om, nu o să mai ştie altcvea despre el. Nu o să ştie ce alte reclame să îi dea. practic asta înseamnă segmentarea reclamelor şi adresarea lor către publicurile ţintă potrivite, către bucăţile acestea de oameni care se încadrează la clientul nostru ideal. Asta s-a întâmplat ieri, de ieri a venit obligatoriu, deci e foarte nouă, toată lumea este într-o harababură generalizată. Fiecare implementează aşa cum îi trece prin cap. Există varianta basic de implementare, există varianta avansată de implementare. Platformele, în primul rând, sunt cele care trebuie să devină complient pentru că ele îşi ajută magazinele online, care clientul nostru, oricare dintre clienţii noştri, el are modul GDPR. Modelul acesta GDPR trebuie să mai aibă încă aceste noi tipuri de implementare şi integrare cu instrumentele de la Google ca să poată funcţiona în continuare publicitatea.

Cel mai rău lucru este ca Google să nu îţi mai dea acces la instrumentele lui, ceea ce înseamnă că nu veţi mai vedea informaţii despre site-ul vostru, ce se întâmplă şi ştim că fără date relevante nu putem să luăm decizii informate în afacerile noastre. Şi apoi nu te mai lasă nici să foloseşti Google Ads. Iar Google Ads este cam tot ce înţeleg în mare parte magazinele online din România pentru a face achiziţie de clienţi. Şi estimarea în momentul de faţă e că jumătate dintre oamenii care vizitează un magazin online nu permit partea de cookies legate de advertising, de promovare.

Noi fiind de peste 20 de ani în e-commerce, cumva am trecut prin foarte multe valuri şi schimbări legislative. Pentru clienţii noştri, magazinele online care folosesc platforma Contenspeed noi le oferim şi tot ce înseamnă partea de de mentenanţă şi garanţie este în promisiunea noastră, în obligaţia noastră contractuală de a le oferi această complianţă legală.

Cât de important e Google? 95% dintre căutările din România se întâmplă pe Google. În primul rând, ca şi motor de căutare, Google oferă mai multe instrumente pe care tu, magazin online, vrei să le foloseşti în activitatea de zi cu zi. Însă Google Ad rwords este metoda prin car toate agenţiile de marketing din România se bazează pentru promovarea produselor. Google oferă, de exemplu, Google shopping ads.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO