Business Hi-Tech

Evaluarea de 20 de miliarde de dolari a Groupon nu are logică, avertizează analiştii

Evaluarea de 20 de miliarde de dolari a Groupon nu are logică, avertizează analiştii

Groupon, cel mai mare furnizor de oferte şi cupoane de reduceri online, a generat anul trecut venituri de peste 700 mil. dolari

Autor: Ştefan Vrabie

12.06.2011, 23:35 508

Valoarea Groupon, cel mai mare furnizor de oferte şi cupoane dereduceri online, poate fi cu câteva miliarde de dolari mai micădecât s-a sugerat la înregistrarea ofertei publice iniţiale, spuneSucharita Mulpuru, analist la firma de cercetare ForresterResearch, citat de agenţia de presă Reuters.

Sucharita Mulpuru a sugerat investitorilor să nu facă oinvestiţie în oferta publică de vânzare de acţiuni a Grouponspunând că investiţiile în ofertele Facebook sau ale altor companide social networking care vor apărea în curând vor fi "mult maibune". "Nu există niciun calcul matematic raţional care ar puteaduce în cele din urmă la evaluarea pe care Groupon crede că omerită", a scris analistulul într-o scrisoare deschisă cătrepotenţialii investitori. "Acest joc al ofertei publice iniţiale nueste despre găsirea valorii, mai degrabă este găsirea unui prostmai mare care crede că evaluarea aceasta este adevărată", a maiafirmat el.

Niciun comentariu referitor la scrisoarea lui Mulpuru nu a fostfăcut de către oficialii Groupon.

Groupon a depus înregistrarea pentru a vinde acţiuni cătrepublic acum două săptă­mâni, oficialii companiei spunând că sperăsă atragă cel puţin 750 de milioane de dolari. În ciuda faptului căGroupon în acest moment este în pierdere, oferta publică iniţialăpoate evalua compania la 20 de miliarde de dolari sau chiar maimult.

Mulpuru a pus sub semnul întrebării evaluarea făcută argumentândcă valoarea Groupon ar putea fi de cel mult 2 miliarde dedolari.

Groupon a generat anul trecut venituri de peste 700 de milioanede dolari, dar analistul a spus că 615 mil. dolari din această sumăau fost generate prin achiziţii, un efort masiv de marketing şiexpansiunea pe noi pieţe.

"Acea parte a aşa-numitei creşteri nu este sustenabilă", adeclarat Mulpuru. Ea a declarat că exceptând veniturile menţionatemai sus şi luând în calcul doar "creşterea cu adevărat organică" acompaniei, veniturile Groupon au fost de 96 de milioane dedolari.

Chiar şi în aceste condiţii, luând în calcul doar acestevenituri, firma a crescut cu 223% anul trecut, iar aplicând unmultiplu de 20 la venituri, compania ar trebui să fie evaluată laaproximativ 2 miliarde de dolari, "cifră mult mai mică decât celepe care le tot auzim acum", a declarat Mulpuru.

Jeffrey Grau, analist la eMarketer, a contracarat prin a spunecă sectorul online de oferte şi cupoane de reduceri poate creştemult anul viitor, fapt din care Groupon poate prospera. "Deşi suntmulte riscuri implicate în tranzacţiile cu aceste companii,comerţul local este o piaţă imensă neexploatată", a afirmat Grau."Se pot face o mulţime de bani pe această piaţă".

Există mii de miliarde de dolari, bani cheltuiţi de consumatorila companii locale precum restaurante, magazine retail sau magazinede cosmetice şi doar o parte din aceste tranzacţii au loc peinternet în prezent, a mai notat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO