Business Hi-Tech

Iosub: Concurenta a diluat veniturile retailerilor GSM

17.03.2008, 21:13 29

Aceasta situatie i-a impins pe mai multi proprietari de asemenea afaceri sa se gandeasca sa vanda, spune Mihai Iosub, 31 de ani, care a cedat Vodafone o retea de 55 de magazine.
"In anul 2007 concurenta a fost foarte mare, atat intre operatori, cat si intre dealeri. Numarul total de activari de abonamente de telefonie mobila a inceput sa fie impartit intre mai multi operatori, si atunci veniturile realizate de catre retelele dealerilor au fost diminuate", a declarat pentru ZF Mihai Iosub. "Din acest motiv, consider ca anul 2007 a fost un an rau pentru retailerii de GSM, poate doar cu exceptia celor de pe Cosmote. Datorita faptului ca operatorul (Cosmote ? n. red.) este intr-un proces puternic de achizitie de utilizatori si de cota de piata e posibil ca veniturile realizate de acesti dealeri sa fie multumitoare." Iosub, care a vandut anul trecut catre Vodafone o retea de retail GSM si operatiunile de contractare abonamente Vodafone, pastrand activitatea de distributie de telefoane si accesorii, spune ca retailerii independenti nu vor putea rezista in fata jucatorilor mai mari, in competitia la nivel national, decat daca vor dispune de fonduri consistente.
"Consider ca in 2008 se va strucutura si mai tare piata, deja multi dealeri vor sa vanda (atat dealeri Vodafone, cat si Orange). Doar cei mari si cu resurse financiare puternice vor putea sustine o retea de magazine si vor indeplini cerintele unei piete din ce in ce mai dezvoltate, concurentiale si mai greu de penetrat", spune Iosub, care este de parere ca proprietarii unor afaceri mai mici de retail GSM au doua alternative de a ramane pe piata.
"Pentru a avea o sansa ar trebui sa se dezvolte, sa aiba o retea nationala, dar in acelasi timp sa aiba o retea de magazine bine pozitionate, in malluri, hipermarketuri si complexe comerciale - dar toate acestea presupun resurse financiare mari si resurse umane foarte bune. Este nevoie de asemenea de un brand de retea, de o imagine pentru magazine, de logistica, de un soft de administrare a resurselor companiei (ERP). In conditiile in care reusesc sa faca acest lucru sigur au aceleasi sanse ca si cei straini", crede Iosub.
O a doua varianta recomandata de Iosub este aceea a concentrarii exclusiv pe o regiune din tara. "O alta varianta este sa ramana doar cu 5-8 magazine care sa fie bine plasate, pe o arie de raspandire zonala, cu un vad foarte bun si care sa fie usor de controlat - magazine ce nu vor putea fi depasite pe plan local de catre magazinele unei retele nationale", a adaugat el.
Cei mai mari retaileri GSM de pe piata locala sunt Germanos (206 magazine), Fonomat (154 de magazine), Euro-GSM (120 de magazine), Avenir Telecom (peste 103 magazine ? prin retelele Internity si Globalnet), Proton (73 de magazine) si Say (60 de magazine).
Dintre jucatorii enuntati mai sus, doar Euro-GSM si Proton mai sunt detinuti de antreprenori locali.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO