Business Hi-Tech

#onStrategy 42. Mai multă inteligenţă artificială înseamnă mai puţine fricţiuni. IPO-ul Birkenstock. De ce a eşuat Peloton?

Autor: Sorin Anagnoste

06.10.2023, 11:16 732

Internetul este cea mai mare platformă umană care dă la o parte orice tip de fricţiune dintre companii şi consumatori.

De-a lungul istoriei, puţine invenţii au remodelat modul în care trăim, lucrăm şi interacţionăm atât de profund ca internetul. Născut dintr-o viziune a unor computere interconectate la sfârşitul secolului XX, internetul a trecut rapid de la un experiment tehnologic de nişă la coloana vertebrală a societăţii moderne. În esenţa sa, cea mai mare putere transformatoare a internetului constă în capacitatea sa de a elimina fricţiunile. Dacă înainte informaţia, comunicarea şi comerţul erau constrânse de graniţe şi limitări fizice, autostrăzile digitale ale internetului au eliminat aceste bariere.

Tranzacţiile care altădată durau zile şi $$ se realizează acum în milisecunde la cost zero, cunoştinţele care erau cândva limitate la bibliotecile fizice sunt acum accesibile cu un clic, iar oameni din colţuri opuse ale globului pot colabora în timp real. Acest mediu fără fricţiune nu numai că ne-a accelerat capacităţile, dar a inaugurat şi o eră a inovaţiei şi a oportunităţilor fără precedent. Având în vedere această introducere, haideţi să intrăm puţin mai în detaliu în ceea ce Meta (ex-Facebook) a dezvăluit săptămâna trecută.

Jocul de lungă durată al inteligenţei artificiale (AI) al Meta

Pentru cei noi la acest newsletter o să fac o scurtă recapitulare: Strategia Meta în ultimii 5+ ani a fost de a găsi o modalitate de a construi o platformă şi de a nu depinde de nimeni (de exemplu, iOS, Android, etc.). Şi-au dat seama că preţul de plătit era mare (de exemplu, impactul de 10 miliarde de dolari din partea ATT-ului Apple) şi au început să cheltuiască sume imense pentru a construi o nouă platformă: metaversul.

Câţi bani a pierdut Meta până acum cu Reality Labs?

Aşadar, Meta Connect 2023 a început cu produsul clasic: Meta Quest 3. În afară de actualizările incrementale anuale şi unele lucruri "împrumutate" de la (Apple) Vision Pro... nimic nou. Ceea ce a fost cu adevărat interesant au fost anunţurile AI:

AI Chatbots - +20 de chatbots care îi imită pe Dwyane Wade, Kendall Jenner, MrBeast, Snoop Dogg, Paris Hilton şi mulţi alţii. Aceştia vă vor ajuta în discuţii de la muzică la modă şi gătit.

Sursa: Meta

În timp, acestea se vor adapta mai bine la nevoile tale şi vom fi tovarăşi pe web prin generarea de conţinut pe care îl poţi viziona/angaja. Aşadar, intrăm într-adevăr în cea de-a 5-a etapă a Social Media: Conţinutul generat de AI.

Deci, în acest punct tehnologic, cineva de la Meta a spus: "Hai să punem LLMs/Generative AI (ie. llama 2) pe ochelarii Meta-Rayban" şi rezultatul este acesta:

Sursa: Meta

Aşadar, acum puteţi interacţiona vorbind cu ochelarii, exact ca în filmul Her. Cel mai important lucru este că, începând de anul viitor, ochelarii vor înţelege mediul înconjurător: ceea ce vedeţi voi, vor vedea şi ei. Aşadar, iată cum arată eliminarea fricţiunii. Metaversul este într-adevăr mort şi intrăm în etapa AI. A durat ceva timp până când Mark şi-a dat seama şi el de acest lucru.

Birkenstock caută o evaluare de 9 miliarde de dolari în cadrul IPO la NYSE

Iminenta ofertă publică iniţială a Birkenstock este pregătită pentru succes şi există indicatori puternici care sugerează că va fi o mişcare triumfătoare pentru emblematicul brand de încălţăminte. La fel cum Nike şi Adidas şi-au creat şi au dominat categorii specifice pe piaţa încălţămintei sportive, Birkenstock are potenţialul de a face acelaşi lucru în cadrul nişei sale. Majoritatea veniturilor lor provin din SUA şi Europa de Vest, aşa că există un potenţial uriaş pe alte pieţe, în special în Asia.

De-a lungul anilor, Birkenstock s-a impus ca un nume de familie sinonim cu calitatea şi fiabilitatea (= Made in Germany). Combinaţia dintre moştenirea sa, diferenţierea produselor şi noile căi pe care o ofertă publică iniţială poate deschide poziţii în Birkenstock pentru un debut de succes pe piaţă şi o creştere viitoare. LINK

Foto: REUTERS/Fabrizio Bensch

Ultimul co-fondator rămas la Peloton pleacă. LINK

Prima dată când am văzut Peleton am învăţat: o bicicletă cu un iPad. Nu uitaţi: vânzarea de produse de consum (B2C) este extrem de dificilă. Uitaţi-vă la ce se întâmplă cu încălzirea iPhone 15 şi la crizele din trecut cu care s-au confruntat Apple şi Samsung (de exemplu, telefoane care se îndoaie, telefoane care explodează etc.). Acum, ce a mers prost cu Peleton?

1/ Vârful de cerere din pandemia a trecut urmând, evident, o încetinire considerabilă

2/ Probleme legate de lanţul de aprovizionare care au dus în cele din urmă la un stoc excesiv.

3/ Preocupări legate de siguranţa produselor: în 2021, Peloton şi-a rechemat benzile de alergare Tread şi Tread+ după mai multe accidente, inclusiv unul care a dus în mod tragic la moartea unui copil. Publicitatea negativă a acestor incidente a afectat imaginea şi încrederea mărcii.

4/ Costul ridicat al produselor şi concurenţa: preţul premium al produselor Peloton le-a făcut inaccesibile pentru un public mai larg. Deşi există un segment de piaţă care este dispus să plătească o primă pentru marca şi experienţa Peloton, aceasta limitează, de asemenea, baza de clienţi potenţiali, în special în perioadele de criză economică sau pe fondul unei concurenţe în creştere (din partea concurenţilor chinezi).

În plus, au existat, de asemenea, unele decizii proaste de management şi operaţionale care au afectat întreaga companie. Este ciudat să mă gândesc acum că Scott Galloway a văzut la un moment dat această companie ajungând în clubul "trilionarilor". LINK

Sursa: Peleton

Inteligenţa Artificială

Amazon investeşte în Anthropic

Amazon şi Anthropic au anunţat o colaborare strategică semnificativă pentru a avansa în domeniul inteligenţei artificiale generative. În cadrul acestui parteneriat, Anthropic a ales AWS ca furnizor principal de cloud şi va utiliza AWS Trainium şi cipurile Inferentia pentru dezvoltarea, instruirea şi implementarea viitoarelor sale modele de inteligenţă artificială fundamentale.

Aceste modele vor valorifica avantajele acceleratoarelor de învăţare automată de înaltă performanţă şi eficiente din punct de vedere al costurilor ale AWS.

În plus, Anthropic va oferi clienţilor AWS acces special la modelele sale de bază prin intermediul Amazon Bedrock, un serviciu AWS complet gestionat.

Această colaborare promite caracteristici unice de personalizare a modelelor, utilizarea datelor proprii şi capacităţi de reglare fină pentru utilizatorii AWS. Ca o dovadă a amplorii şi a potenţialului acestui parteneriat, Amazon intenţionează să investească până la 4 miliarde de dolari în Anthropic, asigurându-şi o participaţie minoritară în cadrul companiei. Această mişcare asigură faptul că dezvoltatorii Amazon pot integra fără probleme tehnologiile generative AI ale Anthropic în diverse aplicaţii, ceea ce duce la experienţe inovatoare pentru clienţi în tot spectrul de afaceri al Amazon. LINK

Data

"America este în declin". Nu, nu este. Are şi astăzi 25% din PIB-ul global, la fel ca în anii '80 sau la mijlocul anilor '90.

Reducerea riscurilor din China

Acest lucru va însemna o lovitură financiară în ceea ce priveşte cheltuielile de investiţii (CAPEX) şi un flux de numerar mai mic, ceea ce va duce la scăderea profiturilor. Rezultatul? Presiune puternică asupra economiilor europene, dar dacă acesta este preţul pe care trebuie să-l plătim pentru a avea lanţuri de aprovizionare sigure, atunci merită.

Citeşte restul analizelor pe https://newsletter.onstrategy.eu/

Sorin Anagnoste este Conferenţiar Univ. Dr. şi Prodecan în cadrul Facultăţii Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO