Business Hi-Tech

PayPal instaureaza protectia cumparatorilor pe web

04.08.2000, 00:00 32



PayPal este un serviciu web care a devenit popular mai ales in randul celor care participa la licitatii online, oferind vanzatorilor si cumparatorilor posibilitatea de a-si primi mai repede contravaloarea bunurilor comercializate, respectiv produsul comandat.

Cu putin timp in urma, PayPal s-a decis sa se implice mai mult in protectia consumatorilor care incheie tranzactii pe web. PayPal, divizie a companiei californiene X.com, intentioneaza sa ramburseze sume de bani celor care au fost inselati de catre anumiti comercianti online, anume aceia care au trecut cu bine testul de verificare impus de site.

Chiar daca noua facilitate se limiteaza la o anumita categorie de clienti, politica marcheaza un punct de cotitura pentru sectorul serviciilor de plati online care, pana acum, a fost lipsit de orice fel de protectie a consumatorilor.

PayPal a fost lansat in octombrie 1999 iar in luna martie a acestui an a fuzionat cu X.com, alt furnizor de servicii de plata. De atunci si pana in prezent, compania rezultata si-a extins numarul de membri la peste 2,7 milioane, sistemul PayPal fiind ales ca optiune de plata in peste 40% din tranzactiile efectuate pe site-ul de licitatii eBay.

Pentru deschiderea unui cont la PayPal, clientul trebuie sa furnizeze o serie de informatii personale precum numele, numarul de telefon, adresa fizica si de e-mail. Membrii pot efectua o plata catre orice alt membru al sistemului PayPal contra unui comision de un dolar.

In momentul in care un membru trimite un ordin de plata prin e-mail, plata se efectueaza pe baza cartii de credit a expeditorului, din contul sau bancar sau din depozitul pe care l-a constituit la PayPal. Apoi beneficiarul platii primeste de la PayPal un cec sau o instiintare de depunere in contul bancar.

Pana acum regulamentul de utilizare a serviciului punea in tema utilizatorii ca PayPal nu garanteaza cumparaturile efectuate prin intermediul site-ului. La fel procedeaza servicii similare precum Billpoint.com, Ecount.com sau Emoneymail.com.

Lucrurile nu se deruleaza insa intotdeauna asa cum sunt programate la inceput.

Sam Johnson, rezident american, a platit la inceputul lunii iulie prin serviciul PayPal 418 dolari pentru a primi sapte hard-discuri listate pe site-ul de licitatii al companiei Yahoo!. Produsele nu au mai ajuns niciodata la destinatar si PayPal a refuzat initial sa ramburseze clientului banii platiti.

Johnson a mai gasit insa alte 125 de "victime" care platisera in total aproximativ 11.000 de dolari aceluiasi comerciant de hard-discuri pe acelasi site Yahoo!. Aproape 80 dintre ei utilizasera PayPal, restul preferand sa trimita cecuri pe care posta le-a returnat cu mentiunea "imposibil de expediat".

De atunci, PayPal s-a decis sa puna la punct un sistem care sa ofere o mai mare siguanta celor care efectueaza platile. Astfel, inainte ca plata sa fie efectuata PayPal verifica intr-o baza de date credibilitatea destinatarului si calitatea de mebru a ambilor participanti la tranzactie. Daca utilizatorul serviciului doreste sa efectueze o plata catre un membru PayPal care nu a fost verificat, pe monitor ii va aparea un banner prin care i se anunta acest fapt.

"Daca ambii participanti la tranzactie au fost verificati, consumatorul are acoperire de 100% in caz de frauda", subliniaza Elon Musk, director executic al X.com.

"Modalitatea gasita de PayPal de a oferi o mai mare protectie clientilor sai nu face decat sa incurajeze dezvoltarea sistemelor de licitatii pe web, in speta a intregului sector de comert electronic, este de parere Paul Jamieson, analist la Gomez Advisors.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO