Business Hi-Tech

Televiziunea in epoca digitala: oriunde, orice oricat, oricum!

03.11.2004, 00:00 52



Conform unui studiu desfasurat in Marea Britanie, popularitatea televiziunii a scazut sub cea a radioului. In ultimii 5 ani, media timpului alocat ascultarii radioului a crescut cu doua ore pe saptamana, ajungand la 3,48 de ore zilnic fata de numai 3,46, media timpului alocat vizionarii programelor TV. Nu trebuie cautat prea departe pentru a gasi explicatia acestui fenomen. Radioul are deja o vechime considerabila in lumea mobila fiind prezent atat in masini cat si in cele mai variate dispozitive mobile. Fie ca este vorba de walkman, de CD-player portabil, de mp3-player sau telefon mobil, radioul poate fi gasit peste tot. Nu acelasi lucru se poate spune si despre televiziune.



Majoritatea companiilor de televiziune detin si posturi radio, deci situatia nu ar trebui sa fie neplacuta. Insa profitul obtinut de televiziune este mult peste cel obtinut de radio, iar marile companii au inceput sa caute noi metode de a ajunge mai aproape de telespectator. Investitiile majore in explorarea acestor noi metode s-au canalizat pe doua directii: televiziunea prin Internet folosind liniile telefonice si televiziunea oferita pe telefoanele mobile, ambele directii fiind incluse intr-una mai generala: televiziunea la comanda.





Comanda dumneavoastra!



Televiziunea la comanda (on-demand) este un pas natural in evolutia industriei televiziunii. Sa ofere telespectatorului programele pe care si le doreste atunci cand le doreste si in formatul pe care il doreste este noul obiectiv al industriei TV. Fie ca este vorba de televiziunea pe telefonul mobil, fie de cea prin Internet, telespectatorul alege ce vrea sa urmareasca, platind in consecinta.



Alternativa accesarii televiziunii prin Internet este un miraj care apare la cativa pasi de implementare, aceasta fiind situatia de cativa ani. Totusi, prin intermediul benzilor largi de acces, Internetul va deveni un nou mod de transmisie a televiziunii, pe langa cablu sau batranele antene.



Dezvoltarea acestui tip de transmisie este accelerata de companiile de telefonie. Aflati, mai nou, intr-o concurenta acerba cu companiile de televiziune prin cablu, distribuitorii de servicii de telefonie fixa forteaza intrarea pe piata transmisiilor de programe TV. Este, de fapt, un fel de vendetta, companiile de cablu oferind servicii de telefonie cu tarife mai mici decat cele ale urmasilor domnului Bell.



Investitiile companiilor de telefonie in infrastructura necesara transmisiei TV prin Internet (Television over Internet Protocol - TVIP) sunt cele mai mari de la scandalul Telecom de acum cativa ani. Insa si miza este mare, iar nevoia de schimbare este resimtita de toata lumea. Solutiile adoptate reflecta masura in care companiile sunt dispuse sa riste. Cea mai costisitoare si cea mai riscanta este aceea a fibrei optice care se opreste direct la abonat. Capabila sa sustina transmisii de date cu o viteza de pana la 20 MB/s, fibra optica depaseste de aproape sapte ori viteza prin cablurile de cupru ale companiilor de televiziune prin cablu. Dar si investitiile sunt pe masura. Verizon, un gigant american ce ofera servicii de telefonie fixa, va investi 2,5 miliarde de dolari pentru a conecta la reteaua de fibra optica 3 milioane de case pana in 2006 si va avea nevoie de 5000 de noi angajati pentru a duce la indeplinire acest plan.



SBC Communications, un alt gigant american cu oferte de telefonie fixa, va investi 6 miliarde de dolari in reteaua de fibra optica care va conecta 18 milioane de case. Totusi, SBC nu va risca la fel de mult ca Verizon, pentru ca doar infrastructura va fi inlocuita cu fibra optica, abonatii fiind in continuare legati la retea prin cablurile telefonice obisnuite.



Solutia cea mai putin riscanta, a transmisiilor wireless, este testata de Qwest Communications. Tehnologia testata, Wi-Max, este foarte noua, urmand a fi introdusa pe piata abia la sfarsitul anului viitor. Ea ofera rate de transfer medii in comparatie cu fibra optica sau cablul de cupru, insa pretul de implementare este mult, mult mai mic.



Daca in America televiziunea prin Internet este asteptata de toata lumea, Verizon urmand sa lanseze acest serviciu in momentul cand va avea suficienti abonati, in Europa acest gen de divertisment prinde deja radacini. Marile companii de telefonie fixa din Franta, Marea Britanie si Italia au deja in ofertele lor astfel de servicii.





Continut in format digital



Am vorbit pana acum mai mult despre infrastructura necesara transmisiei TV prin Internet. Trebuie sa vorbim si despre continutul acestor transmisii. Cu siguranta vor ramane prezente in oferte vechile pachete de canale transmise in mod obisnuit prin cablu, de data aceasta televiziunea venind pe firul telefonului. Dar oferta mai interesanta vine din partea televiziunilor ce ofera programe la comanda. Ati ratat meciul Rapid-Dinamo de saptamana trecuta? Nici o problema! Daca sunteti abonat al unei televiziuni cu programe personalizabile, puteti viziona oricand inregistrarea meciului.



Deocamdata acest gen de televiziuni se numara pe degetele de la o mana. Cele mai promitatoare sunt Akimbo si DaveTV in Statele Unite si HomeChoice in Marea Britanie. Sistemul este relativ simplu: ca abonat al - sa zicem - Akimbo primiti un dispozitiv ce se conecteaza la televizor si la Internet. Cu ajutorul unui meniu ce va este afisat pe ecran va puteti alege programul pe care doriti sa-l vizionati. Acesta este descarcat de pe Internet in cateva minute (depinde de conexiune) si rulat pe televizorul dumneavoastra. Modul de tarifare este diversificat. Akimbo ofera un numar mare de programe abonatilor care platesc o taxa lunara de 10 dolari. Acestia mai pot descarca si alte programe pentru care platesc separat. DaveTV nu incaseaza nici un fel de abonament, dar vinde spatii de transmisie publicitara, atuul oferit de televiziunea la comanda fiind posibilitatea de a transmite reclame cu o tinta bine stabilita. De asemenea, pe langa programele gratuite, ofera si o serie de programe ce se platesc la fiecare vizionare. HomeChoice ofera o gama mult mai mare de programe, aproape toate necesitand achitarea unei taxe pentru fiecare vizionare.Dintre programele oferite la comanda, cel mai mare succes il au videoclipurile muzicale, oricine putand astfel sa aiba acasa propriul MTV.





Pe telefonul mobil



La inceput a fost telefonul mobil. Apoi, acesta a devenit inteligent si urmatorul pas a fost transformarea lui intr-o camera digitala. Ce mai urmeaza? Telefonul-televizor! Nu este vorba de videotelefon, ci chiar de televiziune pe telefon.



O idee veche ce a cunoscut mai multe implementari nereusite, televiziunea pe telefon a devenit o realitate palpabila, deschizand noi oportunitati atat companiilor de televiziune, cat si operatorilor de telefonie mobila.



Dificultatile ce au trebuit sa fie depasite au fost cele legate de posibilitatile de receptie si cele de consum energetic. Nu trebuie sa uitam ca, la caldurica propriului camin, avem, pe langa cablul TV sau antena de dimensiuni foarte variate, si o sursa de energie aproape nelimitata. Limitarile impuse din acest punct de vedere televiziunii pe telefonul mobil sunt naturale si, deocamdata, insurmontabile.



Marea majoritate a celor care aud vorbindu-se despre subiectul "televiziune pe telefon" se intreaba ce poti sa vezi pe un ecran de 3 - 4 cm2. Experienta este unica, iar calitatea transmisiunii este aproape la fel de buna cu cea de pe un televizor obisnuit. Tehnologia mai poate suferi imbunatatiri semnificative deoarece, imaginile afisate cu o viteza de 12 cadre pe secunda (fata de cele 20 - 25 de cadre pe secunda in cinematografie si televiziune clasica) prezinta o fragmentare destul de mare.



Inceputul transmisiilor de televiziune pe telefon a fost in Coreea si in Japonia. Aviditatea asiaticilor pentru cele mai noi tehnologii a facut ca inca de acum doi ani sa existe programe TV pe telefoane coreene. Totusi, tarifele sunt mari, chiar foarte mari, cele 45 de minute ale unui episod dintr-un serial costand nu mai putin de 50 de dolari.



Si in Statele Unite au aparut companii care sa transmita programe TV pe telefon. Din noiembrie 2003, Sprint emite special pentru telefoanele mobile. Pentru un abonament lunar de 10 dolari poti receptiona aproape oriunde in New York programe TV ale celor mai mari posturi de televiziune americane. Abonamentul nu cuprinde si tarifele suplimentare pe care le platiti operatorului de telefonie.



In Europa, domeniul televiziunii pe telefonul mobil are succes, in Norvegia existand deja servicii in acest sens. In Londra, la BBC, se desfasoara un experiment la care participa 500 dintre angajatii gigantului media britanic. Acestia au primit cate un PDA (Personal Digital Assistant - dispozitiv cu o mare popularitate printre britanici) pentru a accesa programele BBC difuzate in ultimele doua saptamani. Acestea pot fi descarcate si pe calculator sau "arse" pe un DVD. Experimentul, care se va extinde si la 1000 dintre abonatii serviciilor de Internet pe banda larga, urmareste efectul pe care il are televiziunea "la purtator" asupra programului "cobailor". Se poate observa daca numarul de ore petrecute in fata televizorului (fie acasa, fie in autobuz) este mai mare decat in lipsa facilitatilor mobile, si daca, de exemplu, un program difuzat la ora 22:00 este urmarit a doua zi la ora 7:30, in autobuzul spre locul de munca. Aceste informatii sunt esentiale pentru ca s-ar putea modifica substantial (pana la disparitie) ideea de "prime-time", cu un impact major asupra tarifelor pentru publicitate.





iTunes pentru fisiere multimedia



Fiind vorba pur si simplu de inregistrari video, calitatea acestora este mult mai buna decat in cazul televiziunii pe telefonul mobil. Ecranul PDA-ului este mai mare, aproape la fel de mare cu cele din avioane. Limitarea ofertei doar la programele BBC poate fi depasita o data cu aparitia unei companii asemanatoare cu cele de televiziune prin cablu care sa "adune" programe de la mai multe televiziuni. Astfel, sistemul Apple iPod/iTunes ar putea fi copiat in domeniul televiziunii la comanda.



Nu putem sa ne asteptam prea curand, in Romania, la televiziune prin Internet sau la comanda. Totusi, trebuie sa privim partea buna a lucrurilor si sa speram ca atunci cand vor ajunge si la noi, aceste tehnologii vor fi suficient de bine dezvoltate pentru a nu mai ridica problemele (dar in acelasi timp si oportunitatile) pe care le ridica la momentul actual in taile cu traditie in inovatia tehnica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO