Business Hi-Tech

UE finanteaza televiziunea personalizata, ce va fi manipulata digital de telespectatori

26.10.2004, 00:00 17

?E, la sfarsit, ala negru de respira greu... il stii... era ta-su?, ma!". Celebra fraza dintr-o reclama la televizoare ar putea deveni in curand fragment in scenariul dumneavoastra de film personalizat, daca un proiect la care lucreaza un consortiu international si finantat de Uniunea Europeana se va finaliza cu succes.
Orice telespectator va putea sa vada pe micul ecran, de pilda, propria versiune a Razboiului Stelelor sau sa modifice Matrix astfel incat urmareasca numai scenele romantice, ori doar cele ?cu bataie", dupa preferinte, spun reprezentantii consortiului New Media for a New Millenium (NM2) care intentioneaza sa dezvolte un mod cu totul nou de a privi programele de televiziune, informeaza BBC.
Ambitiosul proiect al NM2 este finantat de Uniunea Europeana cu 7,5 milioane de euro si are drept scop crearea in urmatorii trei ani a unui canal de televiziune in care publicul este cel care poate influenta continutul programelor in timp real, dupa propriile gusturi si interese.
Telespectatorii vor putea sa ?isi bage nasul" in scenariul filmelor preferate, sa modifice actiunea si chiar decorurile scenelor. De exemplu, ei vor putea sa priveasca doar acele parti dintr-un documentar care se refera la arta sau sa ?produca" o varianta personala a unui show de tip Big Brother.
?Aceasta noua experienta va fi interactiva, personalizata si bazata pe gasirea de noi idei intr-o povestire non-lineara", explica Peter Stollenmayer de la Eurescom, una dintre companiile care coordoneaza proiectul. ?Consumatorii de mass-media nu vor mai fi telespectatori pasivi, ci vor avea ocazia sa se implice activ".
Una din productiile proiectului va fi un show de televiziune experimental in care actiunea va fi condusa prin SMS-urile primite de la telespectatori. Participantii vor trimite mesaje text cu anumite cuvinte-cheie, care vor influenta relatiile dintre personajele principale. Aceasta productie este realizata in Finlanda si va fi urmarita de telespectatorii finlandezi, scrie BBC.
Compania producatoare de emisiuni de televiziune Illuminations Television Limited, una dintre participantele la proiectul NM2, se va ocupa de realizarea unui software complex, bazat pe algoritmi de recunoastere a continutului si care va coordona modificarile cerute de public. ?Este un soft foarte sofisticat. Nu e vorba doar de aducerea laolalta a segmentelor mai romantice sau mai agresive", spune John Wyver, reprezentant al companiei de productie TV. ?Softul trebuie sa analizeze daca fragmentele se potrivesc unul cu altul atat din punct de vedere vizual si cinematografic, dar si din punct de vedere al desfasurarii actiunii. Numai asa rezultatul personalizat va avea si sens si va fi si corespunzator din punct de vedere estetic".
John Wyver lucreaza si la o emisiune intitulata ?The Golden Age", despre epoca Renasterii, in care telespectatorii vor putea sa-si re-creeze propria lume in functie de preferintele personale din poezie, muzica si arhitectura.
?BBC ne va acorda acces la materialele lor pentru a ne putea demonstra tehnologia si principiile de lucru", spune si Doug Williams, reprezentant al companiei britanice de telecomunicatii British Telecom, care va coordona proiectul din punct de vedere tehnic.
?In prezent, televizorul este o cutie relativ lipsita de inteligenta care pur si simplu receptioneaza niste semnale. Proiectul nostru o va invata pe aceasta masinarie sa priveasca continutul programelor ca pe niste piese de Lego pe care le poate reasambla in ceva perfect logic si cu noi semnificatii", a mai spus Williams.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO