Business Internaţional

China incepe sa aiba un cuvant greu de spus in industria cinematografica internationala

19.09.2005, 22:52 52

Producatorul de film Bill Kong incheie un contract de distributie pe bancheta din spate a masinii, pregatindu-se sa filmeze cea de-a patra productie in ultimii cinci ani. El este unul dintre marii producatori de la Hollywood, care realizeaza filme de peste 400 de milioane de euro, scrie The Wall Street Journal Europe.

Totusi el nu a produs niciodata un film la Los Angeles sau in engleza. Kong are o intalnire cu vicepresedintele de la Universal Pictures la Shanghai, unde a construit o replica a unui vechi port pe un teren viran. "Credeam ca au gresit drumul in momentul in care au ales aceasta cale", povesteste Michael Joe, executivul de la Universal Pictures care a incheiat un contract de distributie a unui nou film numit "Fearless" in Europa si Statele Unite.

In momentul in care Kong, in varsta de 52 de ani, a produs primul sau film, "Crounching Tiger, Hidden Dragon" (Tigru si Dragon), a petrecut un an intreg la Hollywood incercand sa gaseasca finantare pentru cel putin jumatate din bugetul de

15 milioane de dolari (12 milioane de euro). In scurt timp, filmul a devenit cea mai bine vanduta productie straina din America.

Acum Hollywood-ul vine la Kong. Joe este unul dintre cei cinci executivi din Los Angeles care l-au vizitat in acest an. Kong i-a aratat decorurile, prezentandu-i in detaliu ferestrele care urmau sa fie sparte intr-o scena de lupta.

"Daca acest film ar fi fost produs in Statele Unite ar fi costat intre 60 si 70 de milioane de dolari (49 si 73 de milioane de euro)", spune Kong. "Aici putem filma sase zile pe saptamana si terminam filmul in patru luni pentru 30 de milioane de dolari (24,4 milioane de euro)", a continuat acesta.

Costurile scazute din China au lovit puternic Hollywood-ul. In doar cinci ani, China a devenit, dupa cum spune Hollywood-ul, cel mai important producator de superproductii straine, in fata Frantei, Spaniei sau Indiei la vanzari de bilete. Totusi, cel mai important motiv este ca producatorii chinezi au gasit o noua reteta: productii de calitate, decoruri exotice, coregrafie si teme universale, care se vand la fel de bine la Boston ca si la Beijing.

In replica, producatorii si finantatorii din Hollywood, Hong Kong si China si-au unit puterile si chiar au adus pe tapet unele dintre cele mai neobisnuite aliante: oficialitatile care supravegheaza piata si piratii de DVD-uri. Noul model a permis industriei cinematografice din China sa copieze formula de succes de la Hollywood. Adica sa castige suficienti bani pe piata interna pentru a putea acoperi costurile realizarii filmului si apoi sa genereze profit prin distribuirea filmului in strainatate.

De cele mai multe ori, Kong este cel care face legatura. "Bill a fost primul care a unit producatorii de filme creativi din China, Hong Kong si Hollywood", spune Joe de la Universal.

Dupa ce a scos pe piata "Crouching Tiger" in 2000, Kong a produs "Hero", un film de actiune care a dat lovitura la Hollywood. Filmul a fost urmat anul trecut de "House of Flying Daggers", care, alaturi de "Kung Fu Hustle" al studiourilor Columbia Pictures, a devenit un succes international.

"Ce alta tara produce patru filme in patru ani care au avut un box office de 100 de milioane de dolari (80 de milioane de euro)?", se intreaba Kong.

Anul acesta sunt peste 200 de filme in curs de productie, fata de 140 in 2003. Cand Kong a realizat "Crouching Tiger" in 1999, China nici macar nu avea rulote in care puteau locui actorii. Astazi se afla un studio imens, Chinawood, care a devenit o atractie turistica de succes. Hengdian World Studios, un complex de 23 de kilometri patrati, are in prim-plan o replica la scara normala a Orasului Interzis. Anul trecut, Hengdian a semnat un contract pentru a produce filme in limba chineza in colaborare cu Warner Bros si planuieste sa faca o oferta publica de actiuni.

Fondatorul Miramax, Harvey Weinstein pregateste un fond al filmelor chinezesti. Regizorul John Woo, care a parasit Hong Kongul in 1993 pentru a regiza superproductii la Hollywood, va regiza un film in limba chineza cu buget mare numit "Battle of the Red Ciffs".



Audienta in crestere

Este adevarat ca nici cel mai de succes film chinezesc nu poate concura cu mega- productiile americane precum Shrek. Iar audienta pentru filmele chinezesti, desi are potential de a deveni cea mai mare din lume, este inca limitata din cauza numarului mare de oameni care nu isi pot permite sa cumpere un bilet la cinematograf.

Piata este in plus si una dintre cele mai stricte din lume. Ani intregi, Asociatia producatorilor de film din SUA s-a opus deciziei Chinei de a distribui pe piata locala doar 20 de filme din import pe an. In plus, filmele realizate in China trebuie aprobate in prealabil inainte de lansare. Printre temele interzise se numara independenta Tibetului, politia corupta, fantomele si alte motive care nu sunt agreate de cultura socialista. Totusi, China ofera studiourilor de la Hollywood o audienta din ce in ce mai mare.

Box office-ul de pe piata locala a crescut cu 50% in 2004, la aproape 190 de milioane de dolari. Desi China nu a liberalizat complet industria cinematografica dupa ce s-a alaturat Organizatiei Mondiale a Comertului in 2001, a facut ceva progrese.

Superproductiile de la Hollywood au acces la piata din China prin realizarea unor coproductii in limba chineza cu parteneri locali. Aceasta reprezinta un pas important pentru Hollywood, care a patruns rar pe piete straine printr-un parteneriat cu producatorii locali. "Celor mai multe studiouri nu le pasa de ceea ce se intampla in afara ariei lor de activitate", spune Barbara Robinson, director la Columbia Pictures Film Production Asia. Dar la sfarsitul acestui an, Kung Fu Hustle, o comedie cu arte martiale, a adus 20 de milioane la box office in China si 100 de milioane la nivel global. Costurile de productie nu au fost mai mari de 15 milioane de dolari.

Cinematografia din China a parcurs un drum lung. In anii 1920-1930, Shanghai a asaltat Hollywood-ul cu actori precum Buterfly Wu si Ruan Lingyu, supranumita Garbo a Chinei, a carei moarte tragica a ajuns pe prima pagina a revistei Life. Studiourile de la Shanghai au inventat un gen propriu-kung fu- si au lansat 200 de filme pe an. Warner Bros a detinut un cinematograf in oras, iar departamentul de film al British American Tobacco filma productii aici. Dar in momentul in care partidul comunist a venit la putere in 1949, a transformat industria cinematografica intr-o arma de propaganda. Pana la revolutia culturala de la sfarsitul deceniului sase, filmele erau controlate de sotia lui Mao Zedong, Jiang Qing, care a filmat opere cu teme revolutionare precum "Taking Tiger Mountain by Stragegy". Industria cinematografica din China s-a aflat aproape de colaps in 1990 din cauza telenovelelor si a DVD-urilor piratate care tineau audienta acasa.

Ceea ce a tinut cinematografia din China in viata a fost un grup de regizori, printre care Zhang Yimou si Chen Kaige, care au avut mare succes la festivaluri cu "Raise the Red Lantern" si "Farewell my Concubine".

In ultimul deceniu, Statele Unite si Europa au devenit din ce in ce mai indragostite atat de dezvoltarea economica a Chinei, cat si de cultura sa. Intre timp s-a dezvoltat si piata locala. Pana acum trei ani, doar cateva filme americane masiv cenzurate atrageau audiente in cinematografele chinezesti. Kong a fost prima persoana care a transformat o coproductie intr-un mare succes comercial. Pentru Crouching Tiger, acesta a dorit a fi doar un investitor pasiv. Dar in momentul in care a aflat ca cel care urma sa produca filmul a suferit un atac de cord, Kong a preluat fraiele afacerii.

Kong, care locuieste in prezent la Hong Kong, a uimit adesea lumea cinematografica din China si de la Hollywood. Tatal sau, un distribuitor de film, il ducea adesea in calatorii pentru alegerea filmelor pentru export. L-a dus chiar si intr-un cinematograf danez in care se viziona un film erotic cand avea numai 13 ani. Compania sa, Edko Films, a gasit in final o nisa aducand atat filme hollywoodiene, cat si filme chinezesti de arta in Hong Kong si China. El a adoptat stilul de viata al tatalui sau. Spre deosebire de partenerii de la Hollywood, Kong zboara intotdeauna la clasa Economy si isi programeaza zborurile in timpul noptii pentru a economisi bani. "Dorm foarte bine in avioane", spune el.

"Crounching Tiger" a avut vanzari de 3,7 milioane de dolari in China, rezultate bune pentru acel moment. Dar succesul spectaculos al filmului din Statele Unite, care a culminat cu cele patru Oscaruri si 128 de milioane din vanzari de bilete, a dovedit ca spectatori americani sunt dispusi sa plateasca pentru a urmari un film chinezesc, daca este suficient de bun.

Urmatorul sau film, "Hero", desi a avut succes in Statele Unite, a dovedit ca si chinezii vin la cinematograf in numar mare in cazul in care le place. Filmul l-a surprins chiar si pe Kong, in moment in care a obtinut un box office de opt ori mai mare decat la "Crouching Tiger", avand vanzari de bilete de 30 de milioane de dolari si 2 milioane de dolari din DVD-uri. Acest lucru a demonstrat ca piata din China poate sustine costurile unui film.



Goana dupa aur

Dezvoltarea pietei de filme din China a declansat o adevarata goana dupa aur printre investitori. Hengdian Group isi doreste cel mai mult sa patrunda pe piata. Studiourile sunt considerate echivalentul chinezesc al Universal Studios, atat din punctul de vedere al productiei de filme, cat si al parcurilor de distractie.

Spre deosebire de studiourile de la Hollywood, spatiile de la Hengdian sunt puse la dispozitia echipelor de productie gratuit, incasarile provenind de la cele trei milioane de turisti care vin sa urmareasca filmarile in fiecare an. Producatorii care folosesc spatiul trebuie sa le permita fanilor sa obtina autografe de la staruri.

Operatiunile cinematografice ale Hengdian reprezinta doar o mica parte din cifra de afaceri de 1,7 miliarde de dolari a companiei. Dar presedintele Xu Yong''an, care a mostenit afacerea de la tatal sau, a declarat ca isi dedica jumatate din timp filmelor. Entuziasmul il ingrijoreaza totusi pe Kong, care considera ca industria cinematografica din China inca mai are multe hopuri de trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO