Business Internaţional

Club Med declanseaza o schimbare radicala de imagine

11.08.2004, 00:00 52



Club Med se primeneste. In decembrie, "Clubul", cum il numesc clientii fideli, isi va deschide prima dintre liniile sale de hoteluri boutique de lux . Riad, un hotel cu 60 de camere din Marrakech, va oferi room service, tratamente balneo-climaterice si alte servicii de lux, care vor schimba radical imaginea "demodata" a ofertei operatorului turistic.



Cu un nou management, sub conducerea lui Henry Giscard d'Estaing, fiul cel mare al fostului presedinte francez, grupul turistic, care promova un pachet complet de servicii turistice, se afla in cel mai ambitios proces de schimbare din istoria sa de 54 de ani, scrie Financial Times.



"Este simplu. Societatea s-a schimbat", spune Giscard. "Oamenii sunt supusi unui stres din ce in ce mai mare din punct de vedere profesional. Acesta adauga o presiune continua asupra vietii lor personale si, prin urmare, asteptarile lor in vacante cresc mai accentuat decat in perioadele anterioare".



Club Med pune la dispozitia turistilor in acest moment 95 de sate de vacanta, raspandite in toata lumea. Grupul a investit 500 mil. euro in modernizarea stabilimentelor sale turistice, pentru a atinge nivele de confort fara precedent in istoria clubului. Patruzeci de amplasamente au fost deja inchise, fiind considerate incompatibile cu noua imagine de piata pe care incearca sa o promoveze Club Med.



"Operatia estetica" a clubului are loc intr-o perioada de restriste prin care trec operatorii turistici. In Marea Britanie, spre exemplu, valoarea de piata a operatorului MyTravel s-a prabusit de la varful de 2,7 mld. lire sterline la 35 mil. lire sterline, acesta aflandu-se intr-o criza prelungita, ca de altfel si alti operatori turistici locali, ca urmare a unei avalanse de pachete turistice ieftine scoase pe piata, pentru care cererea nu a mai aparut.



Ian Rennardson, analist la banca americana Merrill Lynch, afirma: "Industria turistica sufera ca urmare a presiunii structurale extreme. O crestere, este sesizabila in domeniul internetului si in activitatile liniilor aeriene cu costuri reduse, pe de o parte, si in activitatea specialistilor in organizarea de vacante tip aventura, pe de alta parte. Nu insa si in pachetele turistice traditionale."



Aceasta miscare de innoire a imaginii, initiata de Giscard, este perceputa de specialisti, ca fiind o ultima incercare de redresare a companiei, ale carei performante dezamagitoare din ultimul deceniu, au transformat compania intr-o cenusareasa a sectorului turistic francez.



"Clubului Med nu ii era atasata o imagine "ieftina" nici inainte, dar acoperea o paleta larga de servicii, de la cazare fara mari pretentii in casute la cea de patru stele" sustine Giscard, referindu-se la sistemul propriu de clasificare al grupului. "Club Med incearca sa promoveze acum pachete turistice de clasa superioara, distractive, prietenoase si multiculturale", adauga el.



Aceasta afirmatie detaseaza clar noua viziune a companiei de cea egalitarista promovata de fondatorul Club Med, slefuitorul de diamante belgian Gerard Blitz, care a demarat afacerea dupa cel de-al doilea razboi mondial. Entuziasmat de spiritul si valorile reconcilierii europene, belgianul a deschis primul sat de vacanta in anul 1950 in Mallorca. Fost talentat jucator de polo, el refuzase sa participe la jocurile olimpice din anul 1936 de la Berlin. Blitz dorea ca europenii "din toate paturile sociale" sa poata avea acces la litoral. De-a lungul timpului, Club Med a devenit nu doar o importanta institutie sociala franceza, dar si un adevarat ambasador al Frantei in lume.



Modelul de afaceri cu "servicii complete" pe care l-a introdus Blitz impreuna cu partenerul sau Gilbert Trigano (un fabricant de corturi), s-a dovedit deosebit de eficient, determinant pentru existenta pe piata a companiei. Totusi, imaginea si performantele Clubului au avut mult de suferit de pe urma testelor nucleare din Pacificul de Sud, reluate de Franta la mijlocul anilor '90.



Proliferarea liniilor aeriene ieftine si expansiunea internetului a avut un impact brutal asupra operatorilor turistici, facand mai simple si mai accesibile ca oricand turistilor voiajele independente. Atragerea unei noi generatii de turisti prin modelul satului de vacanta a fost pusa serios sub semnul intrebarii.



Dupa ce a inregistrat pierderi de 113 mil. euro in 1996 si de alte 197 mil. in 1997, cunoscuta familie italiana Agnelli, cel mai important actionar al companiei, a luat atitudine. Provocand un val de proteste in Franta, ei au decis sa inlocuiasca familia Trigano de la carma companiei, introducand o abordare manageriala profesionista, prin numirea lui Philippe Bourguignon, de la Eurodisney, ca director general.



In ciuda unui timid reviriment sub conducerea lui Bourgouignon, Club Med a intrat din nou intr-o perioada neagra dupa atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001. A contabilizat iarasi pierderi in ultimii trei ani - 70 mil. euro in 2001, 62 mil. in 2002 si 94 mil. anul trecut - si, in decembrie 2002 familia Agnelli a decis sa-i acorde o sansa la conducerea companiei si lui Giscard.



Inca de la inceput, Giscard a precizat ca nu considera modelul afacerii depasit. Controland si actiunile de diversificare ale companiei prin infiintarea de sali de fitness, noul manager s-a concentrat in principal asupra activitatii de baza.



A fost un progres lent, totusi, si, impresurati de dificultatile financiare proprii de la Fiat, familia Agnelli a decis sa renunte la Club. Grupul hotelier francez Accor, a actionat, platind 252 mil. euro pentru 28,9% din actiunile Club Med.



Miscarea a derutat analistii si a determinat o depreciere a valorii bursiere a grupului Accor, care a fost superioara investitiei realizate, ceea ce semnifica faptul ca investitorii se temeau ca operatorul turistic Club Med va continua sa fie o sursa de pierderi.



Totusi, Giscard crede ca inca mai exista sinergii. "Avem mai degraba o strategie de valoare, decat una de volum, dar mai exista si actiuni care ne pot oferi avantaje, in achizitii si in domeniul oportunitatilor inter-piete. Oamenii care se cazeaza la Sofitel (un brand al grupului Accor) in interes de serviciu, pot alege si Club Med pentru vacantele lor."



Inchiderea a 40 de stabilimente, mai putin luxoase, semnifica faptul ca numai patru dintre cele 95 de sate de vacanta ale Clubului sunt identificate ca fiind "locatii modeste", simbolizand serviciile de baza oferite turistilor.



La sfarsitul lui 2003, 81% din satele Club Med erau de trei sau patru stele, cea mai inalta categorie din sistemul sau de clasificare. Deschiderea unei linii noi de boutique-hotels, de cinci stele, va reprezenta tranzitia grupului spre o noua dimensiune.



Judecand dupa imaginile somptuoase publicate intr-un articol recent din revista franceza Paris Match, perla hoteliera a Clubului, hotelul Riad, se doreste a fi un exemplu pozitiv, care sa atraga dupa el o reorientare fundamentala a brandului Club Med.



Giscard precizeaza: "Datorita stresului pe care toata lumea il resimte la locul de munca si presiunii pe care acesta o aduce vietii de familie, oamenii au inceput sa isi doreasca in vacante sa se bucure de un grad mai mare de atentie personala. Ei mai spun: 'Nu vrem sa fim singuri, ci impreuna cu altii, dar intr-un climat destins, relaxant'."



Aceasta perspectiva l-a incurajat pe Giscard sa inceapa constructia unei serii de mici locatii luxoase (boutiques) care sunt localizate destul de aproape de alte amplasamente ale Club Med, pentru a le putea asigura oaspetilor posibilitatea de a utiliza infrastructura lor de sport, dar si destul de departe pentru a impiedica parintii extenuati sa evadeze din "cultura de cantina".



Riadul, spre exemplu, se situeaza in aproprierea altor doua locatii ale Clubului de patru stele, noul hotel cu 300 de camere La Palmeraie, si recent modernizatul La Medina, cu 207 camere. Noul manager sustinand ca principiul va fi respectat si in alte amplasamente ale grupului, situate in diferite colturi ale mapamondului.



"Hotelul Riad se afla in varful piramidei", explica el. "Se adreseaza persoanelor care doresc cele mai inalte nivele de comfort, atentie personala la sosirea pe aeroport, excursii individuale si room service, dar si sa impartaseasca emotiile colective impreuna cu ceilalti oaspeti ai Clubului."



Cu toate acestea, intrebarea care apare este daca exista suficienti clienti pentru Club, dispusi sa plateasca 1.800 de euro de persoana pentru o saptamana la Riad, in comparatie cu 900 - 1200 de euro cat costa o vacanta similara intr-un stabiliment de patru stele.



"Cercetarile realizate de noi ne indica faptul ca nu vom intampina dificultati in ocuparea hotelului Riad, la aceste preturi", a incheiat Giscard, marturisind ca si el se pregateste sa plece in vacanta, unde altundeva decat in Clubul Med din Insulele Mauritius.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO