Banca de stat Sberbank a administrat anul trecut transferuri online person-to-person de aproximativ 1.000 miliarde de ruble (17 miliarde de dolari), care au reprezentat plăţi frecvente realizate de numeroşi clienţi către un număr redus de conturi, care ar putea fi asociate cu activităţi comerciale.
Există indicii că fondurile au fost îndreptate către „sectorul informal“ al economiei, potrivit lui Mihail Matovnikov, managing director şi analist şef al celei mai mari bănci a Rusiei.
Volumul tranzacţiilor clasificate drept „altele“ a crescut puternic, cu 77%, anul trecut în Rusia. Aproximativ două treimi dintre acestea au fost realizate prin intermediul Sberbank. Urmaşa băncii de economii sovietice, la care peste 80% dintre ruşi deţin în prezent conturi, se transformă involuntar într-o platformă care canalizează bani pentru cei care fac afaceri informale.
Împreună cu restul Rusiei, „economia gri se digitalizează“, arată Yegor Grigorenko, partener la Bain & Co din Moscova. „Acest lucru se întâmplă din moment ce costurile tranzacţiilor şi riscurile operaţionale în mediul online au scăzut mult în ultimul an comparativ cu cele ale tranzacţiilor cash. În plus, plăţile modeste având legătură cu micile afaceri nu intră în atenţia autorităţilor fiscale“.
Deşi noua dimensiune digitală permite o privire asupra activităţilor care ar fi altfel nedocumentate, creşte riscul ca şi operaţiuni simple cum ar fi transferul de chirii pentru apartamente sau plăţi către bone să fie sancţionate.
În condiţiile în care Rusia îşi revine cu greu de pe urma celei mai îndelungate recesiuni din acest secol, milioane de ruşi şi-au găsit refugiul în economia subterană. Anul trecut, 45% din populaţia activă economic a ţării, făceau parte din piaţa muncii la negru, în creştere de la 40% în 2016.
Volumul transferurilor având legătură cu sectorul informal creşte constant, însă este redus comparativ cu volumul total al tranzacţiilor digitale dintr-o ţară care are cel mai ridicat număr de utilizator de internet din Europa.
Sberbank, deja beneficiară de pe urma valului de închideri de bănci subcapitalizate de către banca centrală, profită acum cel mai mult de pe urma digitalizării serviciilor financiare.