Business Internaţional

Epoca relatiilor corporatise complexe

03.08.2004, 00:00 17



Progresul consta in noi combinatii ale informatiilor deja existente. Aceasta observatie a fost facuta acum mai bine de o jumatate de secol de economistul austriac Joseph Schumpeter. Relatiile sociale si circumstantele in care acestea iau nastere sunt critice pentru dezvoltarea companiilor.



Noile stiinte aparute confirma teoria lui Schumpeter. De exemplu, biologia moleculara a luat nastere prin intersectia biologiei, a chimiei si a fizicii, iar cele mai de succes produse sunt o combinatie de marketing si know-how tehnologic.



In prezent, stiinta este motorul economiei globale. Pe termen lung oamenii depind de modul in care organizatiile combina diferitele tipuri de informatii.



Conducerea oricarui tip de institutie poate fi privita ca o jonglare a relatiilor. In afara celor trei factori principali dintr-o companie, angajati, clienti si furnizori, mai sunt si investitorii, consilierii, infrastructura, cunostintele si prietenii. Cu totii au un rol in generarea si transmisia de informatie.



Unele companii precum McKinsey, firma britanica de consultanta in management, sunt convinse de importanta marimii si profunzimii relatiilor sociale, relateaza Financial Times.



Capitalul social poate fi construit prin investitia in retele de relatii. Linia ce delimita viata personala de profesie se pare ca a disparut.



Conform unui studiu al Chiumento, firma britanica de consultanta in resurse umane, cei mai populari consilieri in afaceri nu sunt profesionistii din acest domeniu. Concluzia acestui studiu este ca 63% din oficialii de top ai companiilor britanice prefera sfatul partenerului de viata nu pe cel al colegilor de munca, in cazul unei decizii dificile la lucru.



Organizatia bazata pe o retea de relatii este un fenomen relativ nou. In secolul 20 s-a crezut mult timp ca limitarea numarului de relatii reducea nivelul "costurilor de tranzactie" ale companiei. Cu cat mai multe activitati erau realizate de o singura firma, cu atat se credea ca eficienta este mai mare. In 1991, economistul anglo-american Ronald Coase a castigat premiul Nobel pentru dezvoltarea teoriei integrarii maxime.



Acest principiu a determinat formarea conglomeratelor gigant. La inceputul secolului, de exemplu, Henry Ford, a implementat acest sistem in celebra Ford Motor Company. Aceasta nu numai ca fabrica toate componentele masinii dar producea si otelul, sticla si cauciucul. Firma detinea plantatii de arbori de cauciuc in America Latina dar si compania feroviara ce transporta materia prima. In prezent, teoria integrarii maxime nu mai este preferata, in principal din cauza a doi factori: specializarea muncii si ieftinirea comunicatiilor.



Nu mai este posibil pentru o societate sa fie experta in toate domeniile. Maxima integrare ar fi in prezent prea scumpa si ar reprezenta o reteta pentru incompetenta.





Outsourcing: Prezentul este al omului de legatura



Progresul tehnologic a redus cu mult costurile de comunicatie. Outsourcing-ul multor activitati, de la tehnologia informatiei la procesele de afaceri, tinde sa devina standard. Acest trend este atat de puternic incat expertii din domeniu delocalizarii activitatii apeleaza la randul lor la alte firme extrem de specializate. In termeni practici, concluzia este ca organizatiile mentin mult mai multe relatii de afaceri decat inainte.



"Este foarte dificil sa aduci din nou in casa o activitate delocalizata", spune George Wheeler-Carmichael de la firma de avocatura DLA. Odata cu outsourcingul, se pierd cunostintele necesare desfasurarii activitatii respective.



Totusi unele companii au redus din numarul de relatii de afaceri prin preluarea unor functii initial delocalizate.



Un exemplu in acest sens este firma Cable&Wireless care in iunie anul trecut a pus capat unui contract de outsourcing IT pe termen lung cu IBM.



"Desi existau diferente de opinie asupra performantei, nu acestea au fost principalele cauze ale terminarii contractului", a afirmat purtatorul de cuvant al companiei, Peter Eustace. "Mai importante au fost schimbarile ce au avut loc in cadrul strategiei C&W si in industria telecomunicatiilor in general", a adaugat acesta.



Reducerea costurilor ramane principalul argument pentru delocalizarea activitatii. In Marea Britanie se estimeaza ca firmele economisesc 2,2 miliarde de lire sterline pe an datorita outsourcingului si asta fara a se fi cercetat nivelul optim pentru aceasta activitate.





Locul de munca furnizeaza identitate sociala mai mult decat oricand



Managementul relatiilor cu clientii, cu angajatii si controlul retelei de distributie sau cea a furnizorilor necesita baze de date mai bune si mai rapide.



Grupul de cercetare Gartner estimeaza ca 2,38 miliarde de dolari vor fi cheltuiti anul acesta numai pe infrastructura Customer Relationship Management (Managementul Relatiilor cu Clientii).



In timp ce numarul relatiilor a crescut, oare s-a schimbat si tipul acestora?



Kevin Money de la Henley Management Colege crede ca baza relatiilor corporatiste a ramas aceeasi.



"Peste tot, inca functioneaza legea reciprocitatii", crede acesta. Insa se pot observa multe schimbari superficiale. Industriile se concentrau alta data in anumite regiuni geografice aceste lucruri fiind in prezent depasite prin tendintele de globalizare.



"Functionarea afacerilor in diferite medii culturale a devenit o practica obisnuita. Regulamentele si standardele sunt diferite."



A avut loc si o schimbare in cultura muncii. Nu se mai pune mare pret pe loialitate, multi angajati avand la activ cate trei sau patru locuri de munca pana la varsta de 30 de ani. "Planurile individuale de cariera nu mai corespund cu cele ale organizatiei", afirma Kevin Money.



Vechiul principiu al stapanului si servitorului a evoluat catre ceva mult mai democratic, crede Lynda Gratton, profesor la London Business School si autorul cartii The Democratic Enterprise. Balanta puterii la locul de munca s-a inclinat in beneficiul angajatilor. Acestia isi impun din ce in ce mai puternic conditiile asocierii cu organizatia. Lucratorii nu mai reprezinta simpli pioni, companiile avand nevoie de determinarea si energia acestora pentru a prospera.





Este apreciat contactul interuman direct



"Stransul mainii si contactul ochilor sunt factori vitali in luarea deciziilor de afaceri si formarea relatiilor", afirma Mary Fowell, director de vanzari si marketing la Etc Venues, firma britanica ce organizeaza diferite intalniri si conferinte.



British Meetings Industry Association afirma ca in timp ce piata conferintelor si a intalnirilor de afaceri creste cu doar 1% pe an, numarul participantilor s-a majorat semnificativ, la fel si sumele pe care oamenii sunt dispusi sa le plateasca pentru astfel de intalniri.



Carolyn Henderson, manager la Warren House, o companie londoneza din domeniul organizarii de conferinte, a anuntat o crestere cu 9% a afacerilor. Henderson isi aminteste ca in cei sapte ani de activitate, video-conferinta a fost folosita doar de doua ori.



Compania americana de consultanta in management Select, Assess & Train crede ca 93% din procesul de comunicare este non-verbal. "Cuvintele pot fi manipulate dar gesturile sunt mai greu de controlat iar semnalele non-verbale iti poate da indicii pretioase."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO