Business Internaţional

FMI: lumea trebuie sa invete sa traiasca cu pretul ridicat al petrolului

11.04.2005, 17:58 13

Fondul Monetar International (FMI) a avertizat piata mondiala asupra efectului pe care l-ar putea avea explozia cerintelor de combustibil asupra economiei globale, informeaza International Herald Tribune.

Reprezentantii FMI au subliniat ca preturile au ajuns la niveluri fara precedent. FMI a prezis ca pana in anul 2030 preturile ar putea ajunge la valori cuprinse intre 67 si 96 dolari, care, la pretul zilei ar insemna 39-56 de dolari pentru un baril.

"Piata titeiului va ramane intr-o situatie dificila in urmatorii ani", a spus Raghuram Rajan, directorul departamentului de cercetare al FMI. "Trebuie sa ne asteptam la preturi mari si instabile, care vor continua sa supuna la risc economia globala".

Totusi, dezvoltarea eficientei tehnologiei face imposibila repetarea unei crize asemanatoare celei din anii ''70. Chiar daca pretul pe baril ar ajunge la 100 de dolari, nu s-ar compara, dupa ajustarea pentru inflatie, cu cotele imense atinse in 1979, cand o scadere rapida a proviziilor pe fondul revolutiei islamice din Iran a zguduit piata de profil, a notat Rajan.

Un studiu recent al bancii de investitii Goldman Sachs, ce includea o predictie potrivit careia preturile se afla la inceputul unei expansiuni care le va aduce peste pragul de 100 de dolari per baril, a creat o oarecare panica pe piata mondiala.

"Daca e sa luam in considerare o eventuala scadere a stocului de petrol, atunci o valoare de 100 de dolari pentru un baril nu mai pare atat de neobisnuita", a spus Rajan, referindu-se la previziunea facuta de Goldman Sachs. Totusi, un punct terminus la valoarea estimata nu e o varianta probabila, a mai adaugat Rajan. FMI a refuzat insa excluderea acestei posibilitati.

Analiza FMI a crescut ingrijorarea Bancii Centrale Europene (BCE) privind faptul ca o crestere a pretului petrolului va reduce ritmul de dezvoltare a celor 12 tari care folosesc moneda euro. Presedintele BCE, Jean-Claude Trichet, a declarat ca preturile titeiului au mentinut inflatia peste procentul de 2% pe care si-l propusese banca.

BCE a indicat faptul ca va ridica plafonul ratelor dobanzilor, care este la nivelul de 2% din anul 2003, insa sunt necesare dovezi ale unei cresteri economice solide in Europa inainte de a-si pune planul in aplicare. Preturile titeiului, coroborate cu o moneda euro puternica, nu au lasat nici o portita pentru reusita planului bancii.

Anunturile FMI si BCE au antrenat un consens unanim din partea institutiilor internationale si a bancilor centrale privind pretul ridicat al petrolului. Modificarile anterioare au fost considerate fluctuatii temporare cand au trecut de nivelul de 50 de dolari anul trecut.

Rodrigo Rato, directorul FMI, a anuntat ca pretul petrolului ar putea conduce la o scadere de pana la 0,5% a cresterii economice globale pe anul acesta. Preturile crescute au complicat deja sarcina institutiilor financiare precum BCE. Pe de alta parte, Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC) a anuntat ca va schimba plafonul pentru pretul titeiului pe piata americana, considerand ca miscarea nu va influenta in mod negativ cresterea economica mondiala. Secretarul-general al OPEC, Shihab-Eldin, a afirmat ca OPEC nu considera o varianta realista cresterea preturilor pana la nivelul de 100 de dolari, un nivel acceptabil al palierului de crestere fiind cel de 40-50 de dolari.

Alan Greenspan, presedintele Rezervei Federale Americane (FED), are o atitudine mai optimista. Greenspan a admis faptul ca "piata se afla intr-o frenezie acum" care a dus preturile din Statele Unite la un nivel record, insa considera ca o eventuala crestere suplimentara ar conduce populatia spre economisirea combustibilului si ar micsora preturile prin scaderea cererii.

O combinatie fara precedent intre efectele secundare ale cererii si ofertei de combustibil a dus la o schimbare fundamentala pe piata petrolului, au declarat reprezentantii FMI. Cererea uriasa de energie venita din partea Chinei, pentru care guvernul SUA estimeaza o crestere de 12 procente anul acesta, a facut ca natiunea asiatica sa fie al doilea consumator mondial, dupa Statele Unite. FMI pune cresterea cererii pe seama dezvoltarii rapide ale industriei automobilelor in China si in alte tari asiatice.

andreea.groenendijk@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO