Business Internaţional

Fox Business Network este pariul lui Rupert Murdoch pe piata media din Statele Unite

17.10.2007, 13:14 20

Trustul media News Corporation, detinut de miliardarul Rupert Murdoch, a lansat pe 15 octombrie noul canal Fox Business Network (FBN). Canalul este principalul rival al CNBC detinut de General Electric, televiziune care de 18 ani domina segmentul stirilor business. Competitia dintre cele doua grupuri a inceput odata cu batalia pentru rating de acum zece ani dintre Fox News Channel si CNN, castigata in cele din urma de televiziunea lui Murdoch.
Intrebarea pe care si-o pun analistii in acest moment este daca grupul Fox poate repeta performantele obtinute acum un deceniu in conditiile unui segment de piata atat de aglomerat cum este cel business.
Succesul Fox News a fost alimentat atunci de nevoia publicului pentru informatii nealterate de inclinatiile politice, postul CNN fiind "poreclit" o vreme "Clinton News Network".
Formula de succes a Fox News a fost simpla. In loc sa deschida birouri in toata lumea, dupa modelul CNN, canalul a decis sa se concentreze pe promovarea unor personalitati puternice, ca Bill O'Reilly si Sean Hannity.
In numai patru ani, Fox News a prins din urma CNN fara a lua in seama criticii, care nu apreciau stilul conservator al postului. In 2007, veniturile Fox News provenite din publicitate au insumat 454 de milioane de dolari (320 de milioane de euro), cat veniturile CNN si Headline News impreuna, conform analistilor de la firma SNL Kagan.
Strategii de la Fox Business Channel vor urma acelasi plan. In vreme ce Fox News promitea "stiri echilibrate si corecte", in opozitie cu inclinatiile postului concurent, Fox Business se raporteaza la Wall Street, declarandu-se "accesibili" pentru o mai mare parte a populatiei.
Inca din februarie, cand Rupert Murdoch a anuntat lansarea noului canal de stiri, presedintele News Corporation a mentionat ca Fox Business va fi "mai prietenos mediului de afaceri decat CNBC". Neil Cavuto, directorul editorial al Fox Business Channel, a declarat ca scandalurile care au afectat sectorul de business din Statele Unite sunt mult umflate de media, in conditiile in care numai noua sau zece companii din zecile acuzate de nereguli in presa specializata au fost intr-adevar implicate in ilegalitati.
Expertii de la FBN afirma ca televiziunile de business ar avea mult mai multi telespectatori daca CNBC nu ar fi atat de "criptici". Ei declara ca moderatorii si prezentatorii postului rival folosesc un limbaj mult prea specializat in discursurile lor, folosind prea des termeni ca "puncte de baza" sau "Benzi Bollinger".
Strategia folosita de CNBC are ca scop fascinarea publicului tinta, facand managerii de pe Wall Street sa se simta ca "niste copii rasfatati", a afirmat vicepresedintele executiv al Fox News, Kevin Magee.
"Exista aceasta idee preconceputa, indiferent daca suntem sau nu de acord cu ea, ca stirile business sunt plictisitoare. Noi vom incerca sa facem informatiile importante accesibile pentru toti telespectatorii, intr-un mod care sa nu vulgarizeze continutul", a spus Alexis Glick, corespondentul de pe Wall Street al FBN.
Glick a mai adaugat ca grila televiziunii va cuprinde mai multe stiri din domeniul finantelor personale, de la cum sa strangi bani pentru facultate pana la economiile necesare achizitionarii unei locuinte.
Analistul James McQuivey, de la Forrester Research, s-a declarat rezervat in privinta subiectelor de interes major din grila FBN. "Finantele personale pot aduce noi categorii de public, dar cat de semnificativ va fi numarul lor? Oare abordarea unei astfel de tematici se poate numi televiziune de calitate?"
Majoritatea criticilor sunt ingrijorati de faptul ca publicul FBN va fi compus in mare parte din conservatori. Un argument concludent este chiar prezenta lui Cavuto, care desi prezinta una dintre cele mai populare emisiuni la Fox News, prefera subiectele mondene celor de business sau politice. Cea mai recenta emisiune a sa a fost centrata pe cautiunea platita de O.J. Simpson si nu a ezitat sa prezinte, in alte editii, diverse aspecte ale vietii unor celebritati ca Paris Hilton. Cavuto s-a aparat declarand ca daca tema aleasa pentru show implica bani, este o stire business.
In afara de Cavuto si Glick, postul de televiziune va apela si la serviciile starului radio Dave Ramsey.
Grupul media a semnat un contract de colaborare cu fosta CEO de la Hewlett-Packard, Carly Fiorina.
Alegerea ei pentru postul de analist este contestata de McQuivery. Motivul ar fi ca, desi a detinut unul din cele mai bune posturi executive, evolutia ei in cadrul HP "poate cu greu fi considerata o cariera de succes".
Alexis Glick s-a declarat foarte incantata sa o aiba colega pe fosta directoare a HP. "Vorbesc in numele tuturor femeilor care privesc cu enorma admiratie persoanele ca ea. De ce nu am fi interesati de ceea ce are sa ne spuna unul din cei mai mari lideri din ultimele doua decenii? Cand Carly are ceva de spus, am face bine sa ascultam."
Fox Business Network va fi difuzat in 30 de milioane de locuinte din Statele Unite. Aria, desi mare pentru inceput, nu acopera decat o treime din zona de receptionare a postului rival, CNBC.
Firma de distributie prin cablu Comcast a anuntat ca va include FBN in grila sa in urmatoarele 90 de zile, conform unui purtator de cuvant al companiei.
Analistul Derek Baine de la SNL Kagan estimeaza ca FBN va atinge 38 de milioane de abonati pana la finele anului si 72 de milioane de abonati pana in 2011.
CNBC va fi greu de detronat. Cu o valoare estimata la 4 miliarde de dolari (2,8 miliarde de euro), CNBC se afla pe locul 19 in topul televiziunilor prin cablu din SUA. Conform SNL Kagan, CNBC se situeaza intre BET si Food Network, cu un profit operational de 57%.
Desi audienta pe timp de zi este scazuta (87.000 de telespectatori cu varsta cuprinsa intre 25 si 54 de ani in luna august), CNBC are printre telespectatori cea mai cautata categorie de public, cea care atrage agentiile de publicitate, si anume oamenii bogati.
Presedintele CNBC, Mark Hoffman, se declara plin de incredere. "Nu am fost niciodata mai putenici decat acum". Reteaua de televiziune a lansat de curand CNBC Africa, alaturi de reprezentantele din Europa si Asia, ceea ce a dus la cresterea numarului de telespectatori la nivel global cu 34% fata de anul trecut.
"Secretul succesului in cazul Fox - daca ceva nu functioneaza cum trebuie, cei de la Fox scapa de produsul respectiv cat mai repede cu putinta si il inlocuiesc cu altceva", afirma James McQuivey de la Forrester Research.
De asemenea, analistii sunt de parere ca, in ultima instanta, Fox News va redistribui o parte din audienta catre FBN, in cazul in care o mare parte din telespectatori vor ramane fideli CNBC.
"Unii americani prefera opinii strecurate in stirile politice, dar nu ne este clar daca prefera acelasi subiectivism si in informatiile financiare", declara Ken Doctor, analist media la firma Outsell.
"Suntem inclinati sa incadram CNBC la posturi de televiziune cu inclinatii politice, dar cei de la Fox stiu foarte bine ca stirile trebuie alaturate unei personalitati puternice", a mai adaugat McQuivey.
Combinarea retelei de televiziune cu recenta achizitie a Dow Jones, publisherul cotidianului The Wall Street Journal, pentru
5 miliarde de dolari (3,5 miliarde de euro), ii confera lui Murdoch accesul la toate canalele de distribuire a informatiilor financiare: printate, online si televizate.
Fie ca transmite de pe Fox Business News, fie ca publica in Wall Street Journal, Murdoch are acces la intreg fluxul informational pe acest segment.
Alexis Glick a declarat ca "Rupert Murdoch a cumparat cea mai faimoasa franciza business din lume. Cine crede ca nu vom profita de acest fapt, glumeste, bineinteles".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO