Business Internaţional

GM si Ford reduc productia anul viitor pentru ca se asteapta la vanzari slabe

GM si Ford reduc productia anul viitor pentru ca se asteapta la vanzari slabe

Alan Mulally, directorul executiv al Ford, trebuie sa lanseze pe piata noi modele care sa concureze cu cele ale producatorilor auto niponi

06.12.2007, 15:05 13

Luptandu-se pentru a duce la bun sfarsit planurile de restructurare, General Motors si Ford, cei mai mari producatori de automobile din SUA, au anuntat ca intentioneaza sa-si reduca productia in primul trimestru al anului viitor, ca urmare a incetinirii vanzarilor, scrie The New York Times.
General Motors a inregistrat in noiembrie o scadere de 10,9% a vanzarilor, in timp ce Chrysler a avut un declin de 2,1%, rezultatele negative din segmentul vanzarilor de camionete umbrind o crestere de 43% in ceea ce priveste autovehiculele de pasageri. Ford a avut vanzari in crestere de 1,3%, dupa o perioada de 12 luni consecutive de scadere, in aceeasi perioada vanzarile dealerilor inregistrand un declin de 3%.
Pentru a doua oara anul acesta, vanzarile companiilor auto din Detroit au totalizat in noiembrie mai putin de jumatate din piata auto americana, arata un raport al Autodata, care tine evidenta statisticilor din industria de profil. Prin contrast, cei trei mari producatori de automobile niponi nu doar ca si-au majorat vanzarile, dar au raportat si cele mai bune rezultate lunare din toate timpurile.
"Companiile americane s-au concentrat asupra productiei de camionete, de-abia recent incepand sa dezvolte proiecte noi, care au o putere de atractie mult mai mare in randul consumatorilor", a declarat Ron Pinelli, presedintele Autodata. "In momentul in care te bazezi aproape in totalitate pe vanzarea de pick-up-uri si SUV-uri, piata devine ingrozitoare", a adaugat el.
GM a declarat ca se asteapta ca productia sa ajunga pana la 950.000 de unitati intre ianuarie si martie, in scadere cu 11% fata de perioada similara din 2007. Ford spune ca intentioneaza sa produca 685.000 de masini in primul trimestru al lui 2008, cu 7% sub nivelul din 2007.
Directorul executiv al Ford, Alan Mulally, a declarat ca firma pe care o conduce va monitoriza in continuare starea economiei americane, "ajustandu-si productia in functie de cererea existenta".
GM, ale carui vanzari au urcat in perioada august-octombrie, atribuie rezultatele negative din luna precedenta unei reduceri a vanzarilor destinate companiilor de inchirieri auto, dar si stocului redus de camionete si utilitare sport. De asemenea, oficialii companiei spun ca noile modele, in special Cadillac CTS si Chevrolet Malibu, au inregistrat vanzari mult mai bune decat se estima.
Insa producatorii de automobile din Detroit gasesc ca fiind extrem de dificila situatia de a lupta atat in interiorul mediului economic, cat si impotriva perceptiei negative din randul publicului.
"Marcile japoneze de profil au un avantaj inerent intr-un astfel de mediu economic", spune Jesse Toprak, analist la Edmunds.com, un site care acorda consiliere auto consumatorilor. "Pentru cei care doresc sa achizitioneze o masina acum, Toyota sau Honda par sa reprezinte un pariu mult mai sigur, din moment ce acestia nu doresc sa incerce un produs local, care nu si-a dovedit inca performantele", a adaugat el.
Oficialii GM estimeaza o revenire a pietei imobiliare in a doua jumatate a anului viitor, ceea ce inseamna ca si industria auto va termina anul viitor intr-o forma mai buna. "Consideram ca 2008 va fi reversul anului acesta, cand am functionat mult mai bine in al doilea semestru decat in primul", a declarat Mark LaNeve, directorul de vanzari al companiei, pe piata nord-americana.
Vanzarile totale ale industriei auto pe piata americana ar putea ajunge la 15,7 milioane de unitati anul viitor, a declarat Frederick Henderson, directorul financiar al General Motors. Compania estima o piata de 17 milioane de unitati in momentul in care si-a lansat planul de restructurare, acum cativa ani. Anul acesta, vanzarile ar putea ajunge pana la 16 milioane de autovehicule. Chiar daca incetinirea vanzarilor a afectat mai mult companiile americane decat pe cele japoneze, acestea nu au intarziat sa produca un anumit grad de disconfort pentru Toyota, care a raportat scaderi de cateva ori anul acesta.
De asemenea, oficialii companiei au precizat ca tintele in ceea ce priveste pick-up-ul Tundra, un automobil de o importanta vitala pentru companie, ar putea inregistra o scadere usoara.
In noiembrie, Toyota a vandut 177.336 de modele Tundra, parand incapabila sa atinga nivelul de 200.000 de unitati pe care si-l propusese initial. "Ne mentinem aceasta tinta, dar probabil nu pentru foarte multa vreme", a declarat Bob Carter, managerul general al diviziei nord-americane a Toyota.
Pe de alta parte, oficialii Toyota s-au aratat destul de multumiti de rezultatele obtinute pe o piata in continua deteriorare, dupa ce vanzarile sale au urcat cu 0,3% in noiembrie. Toyota a depasit anul acesta Ford, ajungand pe locul doi in topul vanzarilor in America de Nord.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO