Business Internaţional

intretinerea unui brand este un efort continuu

08.03.2006, 00:00 19

Wal-Mart incearca sa se alinieze noilor trenduri.

In ciuda succesului pe care il inregistreaza in SUA, magazinele Wal-Mart inca se mai lupta pentru a-si delimita propriul teren. Unii dintre clientii Wal-Mart cumpara deseori de la rivali precum Target atunci cand este vorba despre haine, iar reclamele Wal-Mart se pare ca nu ii inspira intotdeauna, scrie The Nek York Times.

Retailerul si-a propus sa puna punctul pe i si, in pofida succesului inregistrat, sa modernizeze aproape jumatate dintre magazinele Wal-Mart in urmatoarele 18 luni, sa accentueze importanta departamentului de marketing si sa extinda linia de haine.

Noua atitudine Wal-Mart se datoreaza lui Eduardo Castro-Wright, directorul diviziei din SUA. El este una dintre cele mai populare figuri ale companiei, reusind sa transforme divizia din Mexic in una dintre cele mai profitabile. Castro s-a dovedit a fi un inovator aproape agresiv, implicand directorii in activitatea propriu-zisa si incurajand experimentele.

,,Cu siguranta, puterea Wal-Mart-ului din urmatoarele 12-18 luni se va datora muncii lui Eduardo Castro", este de parere Robert F. Buchanan, analist la A. G. Edwards&Sons.

Bill Dreher, analist la Deutsche Bank Securities, l-a numit pe Castro o stea in ascensiune si un candidat foarte puternic la postul de director executiv, ocupat acum de H. Lee Scott Jr.. Castro, cu conditia sa convinga ca poate rezolva problemele din SUA, si anume, experienta comerciala insuficienta si desueta de care dau dovada unii executivi Wal-Mart. Consecintele ei sunt vizibile in raioanele dezordonate si decorul demodat.

Vanzarile la magazinele Wal-Mart au crescut anul trecut in medie cu 3,6% pe luna, comparativ cu 5,8% in cazul Target, conform Consiliului International al Centrelor Comerciale. Profitul a crescut cu 13% in ultimul trimestru, dar oficialii Wal-Mart au anuntat castiguri totale in 2005 sub asteptarile de pe Wall Street. Rezultatul a fost scaderea cotatiei actiunilor Wal-Mart cu 1,5%, imediat dupa acest anunt. Pretul de inchidere a fost de 45,74 dolari, cu 36 de centi mai putin decat in sedinta precedenta.

Cu toate acestea, reprezentantii Wal-Mart au declarat ca sunt optimisti in continuare privind anul 2006, in ciuda greutatilor financiare, printre care si preturile in crestere la energie.

Compania a prevazut castiguri de 2,88 - 2,95 dolari pe actiune pentru 2005, usor mai scazute decat estimarile analistilor, de 2,98 dolari pe actiune. Oficialii Wal-Mart au explicat ca analistii de pe Wall Street nu au tinut cont in estimarile lor de costurile provenite din dobanzi mai mari sau din recumpararea actiunilor. Profitul net pe trimestrul patru a crescut pana la 3,6 miliarde de dolari sau 86 de centi pe actiune, comparativ cu 3,2 miliarde de dolari sau 75 de centi pe actiune, in aceeasi perioada a anului anterior. Vanzarile au crescut cu 8,6 procente, de la 82 miliarde de dolari, pana la 89 miliarde de dolari, venitul total de 90,1 miliarde dolari a fost insa sub previziunile analistilor.

De curand, Castro a prezentat o mare parte din planul sau de omogenizare a experientei comerciale in intreg lantul american Wal-Mart. Cea mai ambitioasa idee prezentata de acesta se referea la renovarea a 1.800 de magazine in urmatoarele 18 luni. Efectul scontat este de a alinia magazinele mai vechi din lantul comercial cu cele mai noi si mai moderne.

Bernard Sosnick, analist la Oppenheimer&Co, considera ca ritmul dorit pentru aceste renovari este remarcabil, observand ca bugetul alocat de Wal-Mart cheltuielilor de capital, pe care l-a estimat la 17 miliarde de dolari depaseste vanzarile totale ale unor competitori cum ar fi Kohl.

Insa, dupa parerea lui Buchanan, imbu-natatirile care vor fi aduse magazinelor actuale survin cu prea mare intarziere pentru unii clienti. ,,Fara indoiala au ramas in urma. Au prea multe magazine care arata invechite", a explicat el.

Conform ultimelor sondaje efectuate de Wal-Mart, marea majoritate a clientilor in-stariti apeleaza la serviciile companiei, in special pentru produsele de consum ieftine precum detergent sau hartie igienica, dar isi fac cumparaturile in alte magazine mai scumpe cand este vorba de obiecte de vestimentatie, ornamente interioare sau electronice, produse care, de obicei, aduc profituri mai mari retailerilor.

Deocamdata, Wal-Mart a facut primul pas, nu s-a lasat dus de val in privinta profitului incurajator si a recunoscut ca exista o problema. Atragerea vechilor clienti ramane insa ceva destul de greu de realizat, intrucat reprezentarile mintale se formeaza in timp si nu se pot schimba decat in urma unui efort sustinut. roxana.grigorean@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO