Business Internaţional

Kmart si Sears fac front comun pentru a detrona liderul retail-ului american

22.11.2004, 00:00 169



Doi dintre cei mai importanti retaileri americani au pus la cale o fuziune de 11 miliarde de dolari. Ce va urma: preturi mai mici, marfa mai buna?



Kmart achizitioneaza Sears pentru suma de 11 miliarde de dolari, incheind un contract care ii va uni pe doi dintre cei mai vechi retaileri ai natiunii, care nu au reusit sa tina pasul cu schimbarile din cultura americana, relateaza CNN Money. Intelegerea va pune bazele retailerului numarul trei din tara. Noua companie, care se va numi Sears Holdings, va avea sediul la fost baza Sears din Chicago. Grupul va opera atat in magazinele Sears cat si in cele Kmart, cateva sute de Kmart urmand sa fie transformate in Sears, conform declaratiei lui Alan Lacy, chairman la Sears. Compania opereaza in prezent 3500 de magazine combinate.



?Sears s-a confruntat cu o problema diferita de a lui Kmart", a declarat Lacy. ?Produsele si serviciile noastre sunt la fel de bune ca ale concurentei, dar nu ajung la consumatori. Acest lucru ne ofera oportunitatea de dezvoltare a unor locatii care sa fie mai aproape de clienti".



Kmart, fondat de S.S. Kresge in Detroit in 1899, a fost foarte multa vreme puternic in haine si accesorii pentru casa, iar in ultima perioada a adaugat noi marci, precum Thalia Sodi, Jaclyn Smith, Joe Boxer sau produsele Martha Stewart Everyday.



Sears, care a inceput sa vanda ceasuri in cataloagele sale in 1886, a devenit mai tarziu cunoscut pentru uneltele Creaftsman si Kenmore. Si dupa ce s-a luptat cu dezvoltarea liniilor de imbracaminte, a cumparat marca Lands'End si a dezvoltat-o pe cea pentru tineri Apostrophe, pentru a incerca sa acopere acele goluri.



Pentru consumatori, fuziunea inseamna ca vor putea achizitiona uneltele de la Kmart si mai multe haine de la Sears- si ar putea reduce de asemenea preturile. ?Imaginati-va ca mergeti la Kmart si cumparati un set de scule Sears Craftsman, sau ca veti achizitiona produsele Kraft Martha Steward de la Sears", a spus Marshar Cohen, analist al pietei de retailing de la firma de cercetari NPD Group. ?Pentru clientii fideli Kmart, Lands'End ar putea sa nu insemne nimic, dar de acum va insemna".



?Nu vrem sa avem doua culturi diferite, ci sa le unim pentru a obtine una grozava", a declarat chairmanul Kmart Edward Lampert. ?Ideea e sa facem ca magazinele sa fie mai competitive, iar noi sa ne concentram asupra consumatorilor".



De la inceputurile lor, cele doua lanturi de magazine au dominat piata. Apoi a aparut Wal-Mart si alte magazine de discount precum Target, care au schimbat fata Americii. ?Nu e ca si cum Sears sau Kmart ar fi gresit cu ceva, doar ca nu s-au schimbat cand restul industriei se restructura in jurul lor", crede Barbara Kahn, profesor de marketing la Wharton School. ?Sears si Kmart nu s-au diferentiat de concurenta. Wal-Mart a aparut cu serviciile lor impecabile si cu preturi mai mici, si alti retaileri au inceput sa lanseze produse si servicii inovatoare. Sears si Kmart si-au continuat drumul normal si au crezut ca acest lucru va functiona", continua ea.



Analistul Kurt Barnard a declarat ca preturile mici de la Kmart si reputatia Sears pentru servicii de calitate ar trebui sa faca echipa buna. Totusi crede ca noua companie se va confrunta cu o concurenta acerba, fiind posibila inchiderea unora din magazine.



?Unul din nume probabil ca va disparea", a spus Barnard, adaugand ca ?nu trebuie sa fim siguri ca Sears este cel care va supravietui. Kmart este un magazin de discount, si s-ar putea sa fie mult mai capabil sa concureze Wal-Mart decat Sears".



Fuziunea ar trebui sa ajute companiile sa concureze cu Wal-Mart, cel mai mare retailer din lume, precum si cu Home Depot, lantul de magazine care vinde produse pentru casa, si cu Target, care va pierde locul trei in favoarea Sears-Kmart. Pe Wall-Street, investitorii au primit bine vestea, actiunile lor crescand cu 22% iar cele Kmart cu 16 procente.



Contractul este in valoare de 11 miliarde de dolari. Companiile au declarat ca asteapta reduceri de cost si vanzari aditionale de 500 milioane$ pe an dupa incheierea fuziunii. Aceasta urmeaza sa fie aprobata de actionari.



Analistii cred ca Sears s-a extins prea greu in afara mall-urilor. ?Daca intr-adevar sute de magazine Kmart vor fi transformate in Sears, compania va accelera semnificativ prezenta sa din afara mall-urilor, categorie care a fost in scadere", a declarat Lois Huff, analist la Retail Forward.



Sears a inaugurat un nou concept de magazin, Sears Grand, anul trecut, pentru a concura cu Wal-Mart, Target si Best Buy in orase si in suburbii. Beneficiile pentru consumatori sunt aduse de imbogatirea ofertei si a ambiantei din magazine. Marcile Kmart Joe Boxer sau Thalia Sodi au preturi mici, asa ca clientii vor putea beneficia de o evolutie descendenta a preturilor", a spus Huff.





Omul din spatele afacerii



Eddie Lampert si-a construit reputatia de cel mai bun specialist in investitii. El a fost in centrul anuntului fuziunii dintre Kmart si Sears. Lampert, care are 42 de ani, va deveni chairmanul grupului format din cele doua companii, si este clar ca a fost forta care a coordonat totul. Lacy, ce conduce Sears de patru ani, va ocupa pozitia de director executiv, in timp ce Aylwin Lewis, care a devenit director executiv al Kmart luna trecuta, va fi presedinte al grupului combinat, cat si director executiv al diviziei Kmart. Noul board va include sapte membri din partea Kmart si trei din partea Sears.In calitate de chairman la Kmart, Lampert detine aproape 53 de procente prin fondul sau de hedging ESL Investments. Este de asemenea cel mai mare actionar de la Sears. ESL detine 15% din pachetul de actiuni al retailerului. Lampert a pus bazele fondului sau in 1988 dupa ce a obtinut diploma de economist de la Universitatea Yale si dupa ce a lucrat o perioada in departamentul de arbitraj al riscului de la Goldman Sachs. Facand investitii riscante, dar profitabile, el este considerat unul dintre cei mai de succes manageri din fondurile de hedging.



Pe langa actiunile pe care le detine la Kmart si Sears, fondul lui Lampert are in posesie pachete mari de actiuni de la dealerul de masini AutoNation si de la retailerul de piese auto, AutoZone. Aceasta abordare a fost foarte profitabila pentru Lampert, care a incasat anul trecut dividente in valoare de 420 de milioane de dolari. Desi este recunoscut ca nu prea apare in media, Lampert a tinut prima pagina a ziarelor.



Anul trecut a fost rapit din parcarea de la ESL Greenwich. Cei patru rapitori l-au luat pentru recompensa, tinandu-l legat pentru 30 de ore cat timp si-a negociat singur eliberarea. Ei au fost prinsi dupa ce cartea lui de credit a fost folosita pentru a comanda pizza.



Marty Withman, managerul companiei Third Avenue Management, care a contribuit la reorganizarea dupa faliment a Kmart, a declarat ca il considera pe Lampert un geniu. ?Daca nu ar fi existat un lider care sa puna in aplicare Capitolul 11, nu ar mai fi ramas nimic pentru creditori", a adaugat Withman. Lampert si-a consolidat pozitia la Kmart prin achizitionarea datoriei in timpul procedurii de faliment. A contribuit la reorganizarea retailerului si a devenit chairman cand compania a renascut datorita capitolului 11.



De atunci, Lampert a mentinut costurile la cea mai joasa cota, si a generat bani prin vanzarea unor active. Kmart a vandut la inceputul acestui an 50 de magazine lui Sears petnru 576 de milioane de dolari si alte 18 lui Home Depot pentru care a primit 271 de milioane $. Aceste afaceri i-au facut pe multi sa se intrebe daca Lampert restructureaza Kmart pentru a ramane in afaceri pe termen lung, sau daca este pentru el doar un mod prin care poate genera bani pentru investitii.



Totusi, sub conducerea lui Lampert, Kmart a obtinut profit vreme de patru trimestre consecutive. De la salvarea de la faliment din mai 2003, actiunile Kmart au crescut de la 15 milioane de dolari la 109 milioane de dolari, iar pe masura evolutiei pozitive a valorii actiunilor, partea lui Lampert s-a marit de asemenea.



Fuziunea nu reprezinta numai un pas inainte pentru ambitiosul Lampert, dar arata si modul in care retailerii se adapteaza unei piete in continua schimbare pentru a reusi sa concureze cu succes cu Wal-Mart, cel mai mare retailer din tara.





Wal-Mart este emisarul dragostei in Germania



Relatia dintre Wal-Mart si Germania nu a fost tocmai o legatura de vis. Wal-Mart a achizitionat doua lanturi locale de magazine pentru 1,6 miliarde de dolari in 1997. Cu toate astea, compania nu a reusit sa inteleaga cultura germana- ceea ce a functionat in Arkansas nu a mers in Aachen.



Fondatorul grupului, Sam Walton, a fost foarte incantat de ideea ca la intrarea magazinelor sale sa se afle un cuplu de batranei care sa intampine clientii, dar in Germania.



Totusi compania americana a gasit o idee care sa mai aduca un pic de caldura in relatia rece pe care o are cu Germania. A inceput cu ceea ce s-a numit "Singles Shopping" (cumparaturi pentru oameni singuri), in care anumite seri sunt concepute special pentru cumparatorii care nu au o relatie, dar isi doresc una. In Dortmund, de exemplu, li s-au dat carucioare cu o esarfa rosie legata in fata. "Punctele de flirt" au fost proiectate pentru ca clientii sa ia o pauza si un pahar cu vin, existand posibilitatea legarii unei prietenii. Mai exista si un panou unde oamenii isi pot lasa fotografii si date.



Aceasta idee pare sa mearga. Wal-Mart a declarat ca peste 300 de cumparatori au fost atrasi in magazin vinerea intre 6 si 8 seara. Proiectul a fost preluat si de celelalte centre Wal-Mart din Germania. Cei mai incantati sunt oamenii in varsta care nu au posibilitatea sa se cunoasca pe internet.



Ramane de vazut daca acest lucru va transfora si visteria companiei din Germania. Wal-Mart a inceput de jos in aceasta tara, pentru ca magazinele pe care le-a cumparat erau mici, avand o cota de piata de 3% (fata de Asda care detinea 8% din piata din Anglia in momentul in care a fost achizitionata de Wal-Mart). De asemenea trebuia sa concureze si cu Aldi si Lidl, doua lanturi foarte stabile care reprezentau doi competitori puternici. In plus cultura Wal-Mart si cea germana nu par sa se potriveasca (fata de cultura engleza).



Exista prevederi foarte aspre care interzic vinderea bunurilor la pret de dumping in Germania. In 2000 Wal-Mart a fost dat in judecata pentru ca a vandut lapte la un pret mai mic decat costul de productie.



Politica lui Wal-Mart, care este impotriva sindicatelor, a fost si ea in contrast cu loialitatea germana pentru acestea.



Totusi Wal-Mart nu a renuntat. A construit un magazin mare in Berlin si a introdus noi produse, precum linia de imbracaminte George pe care a lansat-o pentru prima oara in Anglia. Iar daca sunt cativa clienti care isi gasesc dragostea in magazinele grupului, nu se va supara nimeni.





Pregatiri de Craciun



Wal-Mart a facut publice previziunile pentru profitul din acest an fiscal, informeaza Financial Times. Cel mai mare retailer din lume a raportat o crestere de 12,7% a profitului din trimestrul trei dar evolutia vanzarilor a fost dezamagitoare- doar 9,7%. Cererea produselor Wal-Mart este vazuta ca un barometru pentru sentimentele consumatorilor si comportamentul lor, in special pe segmentul celor cu venituri mici si medii.



Lee Scott, directorul executiv, a declarat ca economia continua sa se imbunatateasca. "Am inceput acest an cu o stare optimista. Inca ma mai simt asa. Am fi dorit ca cresterea sa fie mai rapida, dar este bine si asa. Pretul petrolului au incetinit revigorarea dar ele par sa se mai potoleasca", a spus el.



"Am observat ca nivelul de trai se imbunatateste si cred ca rata vanzarilor se va accelera in acest an. Suntem bine pozitionati pentru sarbatorile din acest an sui ar trebui sa avem un Craciun mai bun decat cel de anul trecut".



Ziua care urmeaza dupa Thanksgiving- este una dintre cele mai aglomerate zile din an, si marcheaza inceputul perioadei in care retailerii obtin cele mai mari profituri. Vanzarile din aceasta perioada vor fi urmarite cu atentie, fiind un indicator important al refacerii economice americane.



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO