Business Internaţional

Mitsubishi Motors obtine fonduri de urgenta de 4 miliarde de dolari

24.05.2004, 00:00 16



Producatorul japonez de automobile Mitsubishi Motors Corp. (MMC) a anuntat la finele saptamanii trecute ca a atras o asistenta de urgenta in valoare de 4 miliarde de dolari, destinata reechilibrarii bilantului contabil si revitalizarii operatiunilor.



Dezvaluind un plan de salvare indelung asteptat, amanat trei saptamani dupa ce actionarul DaimlerChrysler a refuzat sa mai participe, cel de-al patrulea constructor auto nipon s-a angajat sa revina la profit in exercitiul financiar care va incepe in aprilie 2005.



Mitsubishi Motors a afisat o pierdere de 1,92 miliarde dolari in anul fiscal terminat in martie, de aproape trei ori mai mare decat estimarile din februarie. Rezultatul final este cea de-a doua mare pierdere financiara, dupa cea raportata in martie 2001, de 2,48 mld. $.



MMC este a fost fortat sa caute un nou actionar majoritar, dupa ce DaimlerChrysler AG, al cincilea producator mondial din domeniu, si-a retras suportul financiar pentru compania nipona. Compania va inchide o uzina din Japonia si va reduce forta de munca din afara fabricilor cu 30%.



"Cele 450 miliarde de yeni (4 miliarde de dolari) vor fi suficiente pentru a executa acest plan de revitalizare", a afirmat directorul financiar al MMC, Keiichiro Hashimoto.



O mare parte din asistenta de urgenta va fi furnizata de principalii actionari ai MMC din grupul Mitsubishi - Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corp. si Bank of Tokyo-Mitsubishi (BTM) - care vor cumpara actiuni preferentiale de 120 miliarde de yeni.



Alte firme din concern vor achizitiona actiuni preferentiale de 20 miliarde de yeni.



De asemenea, BTM si Mitsubishi Trust & Banking Corp, ambele din Mitsubishi Tokyo Financial Group (MTFG), vor converti in actiuni imprumuturi totale de 130 miliarde de yeni contractate de MMC.



In plus, fondul de investitii Phoenix Capital va cumpara actiuni ordinare de 70 miliarde de yeni, iar J.P. Morgan Chase - actiuni preferentiale de 100 miliarde de yeni.



Pe Bursa din Tokyo, actiunile Mitsubishi au crescut cu 2,6 %, atingand nivelul de 240 yeni. Producatorul se afla luna trecuta pe pozitia secunda in topul celor mai slabi performeri din indicele bursier Nikkei 225 Stock Average, scazand cu 25,6 %,.



In urmatorii doi ani, Mitsubishi Motors isi va muta sediul in Kyoto, reducand numarul angajatilor din Tokyo de la 1.400 la 100. Dupa restructurarile angajatilor din administratie vor mai ramane doar doi directori de la DaimlerChrysler.



Producatorul de automobile, care contracteaza aproape un sfert din mana de lucru de specialitate din Australia, a anuntat ca planuieste inchiderea fabricii din Lonsdale, de langa Adelaide, ca o masura de restructurare. Mitsubishi Motors are aproape 700 de angajati in Lonsdale, producand motoare V6, si alti 1.800 in Tonsley Park, producand automobile Magna si Verada. Alti 850 lucreaza in proiectare, administratie si alte servicii suport, conform raportului anual al producatorului auto. Totodata, compania va ajusta si capacitatile de productie din SUA.



MMC, detinut in proportie de 37% de DaimlerChrysler, a indicat ca va inchide si uzina Okazaki din centrul Japoniei, ceea ce va micsora la doua numarul uzinelor de asamblare auto de pe plan intern.



Programul de redresare mai prevede ca numarul platformelor auto va fi diminuat de la 15 la sase, pana in 2010.



"Inca nu ne dam seama daca schimbarile pe care compania le face sunt de ajuns pentru regenerarea situatiei producatorului de automobile", a spus Yasuhiro Matsumoto, analist de credit la BNP Paribas Securities (Japonia), dupa ce Mitsubishi Motors a dezvaluit rezultatele financiare si planul sau de restructurare. "Noua echipa de conducere a companiei va trebui sa se asigure ca MMC se va schimba intr-adevar."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO