Business Internaţional

Peugeot Citroen cauta parteneri pentru a trece de criza: Producatorii francezi se arunca in mijlocul valului de consolidare din industria auto

03.06.2009, 17:44 55

Thierry Peugeot, principalul actionar al grupului Peugeot Citroen, a anuntat ca este dispus sa renunte la o parte din actiunile pe care le detine, fapt care ar permite conducerii producatorului auto francez sa incerce sa incheie noi aliante, intr-o perioada in care industria mondiala de profil incepe sa se consolideze, scrie The Wall Street Journal.

Peugeot se ocupa in prezent de administrarea actiunilor detinute de familia sa in cadrul companiei franceze si care insumeaza aproape 30% din capitalul grupului.
 
Sacrificiu pentru binele companiei
El a declarat ca aliantele ar putea reprezenta un element cheie pe viitor in ceea ce priveste evolutia producatorului auto. Intrebat daca incheierea unei aliante ar insemna scaderea numarului de actiuni detinute de familia sa, el a afirmat ca "vom fi pregatiti sa examinam aceasta idee". Actionarul majoritar al Peugeot a mai declarat ca realizarea unor economii semnificative va reduce cu siguranta costurile suportate in prezent de producatorul francez.
Afirmatiile lui Thierry Peugeot au inclus grupul, al doilea producator de masini la nivel mondial dupa Volkswagen, pe lista brandurilor care incearca sa incheie noi aliante, ceea ce duce la o restructurare vizibila a industriei auto globale.
Analistii din industria de profil sustin ca producatorul italian Fiat si compania germana BMW au cele mai mari sanse de a incheia un parteneriat cu grupul Peugeot Citroen. Conducerea Fiat a incheiat recent o alianta cu cei de la Chrysler, insa a pierdut cursa pentru preluarea brandului Opel, divizia germana a gigantului General Motors recent intrat in faliment.
 
Italienii si germanii, posibili parteneri
Sergio Marchionne, directorul executiv al Fiat, a decis sa renunte la negocierile pentru preluarea Opel, dupa ce a aflat ca producatorul german ar fi avut nevoie de aproape 450 de milioane de euro pentru a reveni pe linia de plutire, desi initial cifra fusese estimata la 100 de milioane de euro. Gaura din finantele Opel ar fi fortat companiile interesate de preluare sa ofere 350 de milioane de euro in plus pentru a acoperi datoriile producatorului auto german, avand in vedere ca guvernul de la Berlin a refuzat sa majoreze imprumutul de 1,5 miliarde de euro aprobat pentru sustinerea financiara a brandului.
Conducerea Fiat a declarat saptamana trecuta ca situatia privind cumpararea Opel a devenit una destul de "complicata" si ca, desi este in continuare interesata de divizia germana, nu doreste sa isi asume "riscuri atat de mari", avand in vedere ca evolutia financiara a companiei nu este clara.
Directorul executiv al producatorului italian a afirmat ulterior ca "nu este corect ca Fiat, avand in vedere interesele companiei, sa ofere fonduri unei entitati ale carei situatie si pozitie financiara nu sunt complet cunoscute". Sergio Marchionne intentiona sa achizitioneze compania Opel pentru a o include intr-un grup transatlantic capabil sa concureze pe piata cu Volkswagen si Toyota, din care sa faca parte si Chrysler.
Dupa retragerea din cursa pentru Opel, analistii sustin ca Fiat cauta in continuare un partener viabil, in special in Europa, iar o posibila alianta cu Peugeot ar putea indeplini planurile lui Marchionne de a crea un nou gigant in industria auto mondiala.
 
Nu cedeaza controlul
Thierry Peugeot, presedintele consiliului de supraveghere al grupului, pare insa destul de prudent in fata incheierii imediate a unui parteneriat, preferand ca familia sa sa ramana in continuare la conducerea producatorului francez.
"Consider ca ideea de a ne mentine drept principalul actionar al companiei reprezinta un atu important pentru Peugeot Citroen", a afirmat el, adaugand ca in trecut familia sa a ajuns sa detina un minim de 21% din actiuni.
"Se pare ca principala lor conditie este sa aiba posibilitatea de a controla in continuare grupul", a afirmat Michael Tyndall, specialist in industria auto al Nomura Securities.
Grupul auto francez a fost creat in 1976, printr-o fuziune a companiilor Peugeot si Citroen. Peugeot s-a lansat pe piata inca din 1810, fiind specializata in productia de otel si, ulterior, in cea de biciclete si automobile.
 
Strang randurile
  • Criza economica mondiala i-a fortat pe producatorii auto sa caute solutii pentru a rezista pe o piata caracterizata de un declin masiv al vanzarilor.
  • Primul pas spre consolidare a fost facut de Fiat, care a incheiat un parteneriat cu Chrysler prin care in schimbul tehnologiei de productie va primi 20% din compania americana dupa iesirea din faliment.
  • Visul sefului Fiat Sergio Marchionne de a crea o companie mondiala s-a naruit in momentul in care compania germana Opel a fost vanduta consortiului canadiano-rus Magna-Gaz.
  • O alta fuziune aflata in derulare este cea dintre divizia auto a grupului Porsche si Volkswagen, cel mai mare producator auto european.
  • Acum si francezii de la Peugeot-Citroen iau in considerare o posibila fuziune, principalii pe lista posibililor parteneri fiind Fiat si BMW.
  • Un alt eveniment care a marcat industria auto a fost falimentul gigantului american General Motors.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24