Business Internaţional

Preluarea AT&T Wireless de catre Cingular, o afacere finalizata in cateva ore

23.02.2004, 00:00 20



Edward Whitacre Jr., director executiv si presedinte al SBC Communications Inc., discuta cu managerii sai in jurul orei 7 pm., luni seara, cand a simtit telefonul mobil marca Cingular Wireless vibrandu-i in buzunar. Whitacre astepta un telefon de la lansarea unei oferte pentru AT&T Wireless Services Inc. Consilierul sau ii confirmase o serie de rapoarte anterioare care indicau ca firma britanica Vodafone Group PLC era pe cale sa castige licitatia. Whitacre si-a petrecut intreaga noapte de marti discutand la telefon cu consilierul sau si cu Duane Ackerman, directorul Bell-South Corp. si partenerul sau din cadrul Cingular Wireless, compania mixta ce lansa oferta pentru AT&T Wireless.



Desi majoritatea exclusesera aceasta posibilitate, echipa Cingular a inceput sa castige teren treptat, iar in cele din urma aceasta a reusit sa incheie un acord in valoare de 41 miliarde de dolari.



Faptul ca Cingular Wireless era dispusa sa plateasca aceasta suma pentru a prelua controlul asupra AT&T Wireless indica foarte clar ca vechile companii de telefonie sunt convinse ca tehnologia wireless va domina viitorul comunicatiilor.



Daca institutiile de reglementare o vor aproba, aceasta tranzactie ar putea duce la crearea celei mai mari companii americane de telefonie mobila, cu peste 46 milioane de clienti. Cingular se va extinde pe aproape 97 din principalele 100 de piete ale Statelor Unite. Prin achizitionarea AR&T Wireless, Cingular va fi capabila sa ofere servicii de telefonie fixa si Internet pe scara larga.



Impactul acestei tranzactii nu se reduce la acest aspect. Acum, ca in cazul majoritatii pietelor din intreaga lume, si pe aceasta piata vor exista doi jucatori in directa confruntare. Astfel, Cingular va rivaliza cu Verizon Wireless, pe departe principala forta de pe piata americana a telefoniei mobile, cu 37,5 milioane de clienti.



Pe masura ce vor aparea noi companii pe aceasta piata, competitia din ce in ce mai acerba va contribui la utilizarea pe scara larga a tehnologiei wireless in Statele Unite, Statele Unite afladnu-se pana acum in urma altor tari din acest punct de vedere. Odata ce Cingular si AT&T Wireless vor deveni o singura companie, vor exista probabil o presiune mai mare in sensul dezvoltarii unor conexiuni wireless de mare viteza, conexiuni ce ar putea lua in cele din urma locul conexiunilor traditionale, cum ar fi liniile de cablu sau cele digitale.



Iar, odata incheiata aceasta prima tranzactie majora, ce era anticipata de ceba vreme, industria comunicatiilor va suferi o serie de alte modificari. Urmatoarele tranzactii vor depasi probabil sectorul de wireless, iar acest lucru se va intampla pentru ca celelalte segmente ale industrie telecomunicatiilor se afla intr-o stare de continuu declin, avand o nevoie disperata de crestere pentru a-si imbunatati situatia.



AT&T Wireless este deja inclusa in aceasta categorie, iar Qwest Communications International Inc. ar putea fi si ea luata in vizor pentru achizitie. Nextel Communications Inc. a fost interesata de AT&T Wireless desi nu a lansat niciodata o oferta oficiala si de aceea aceasta companie ar putea cauta in continuare o alta potentiala achizitie. Iar Vodafone, dupa ce si-a dezvaluit intentiile prin exprimarea dorintei de a scapa de verizon Wireless, s-ar putea lansa si ea in cautare de achizitii.



Lupta pentru AT&T arata in primul rand cum granitele nationale ce separau candva companiile de telecomunicatii din intreaga lume dispar treptat. Orice tranzactie majora incheiata in acest sector are capacitatea de a starni interesul celor mai mari companii de comunicatii din intreaga lume.



Pe de alta parte, se pare ca tranzactia dintre Cingular si AT&T Wireless a neutralizat in acelasi timp doi jucatori straini de pe piata americana ce aveau la un moment dat ambitii foarte mari legate de aceasta piata: Vodafone si compania japoneza NTT DoCoMo Inc. Prima se reduce in prezent la calitatea de simplu investitor financiar in cadrul Verizon Wireless dupa esecul ofertei sale pentru AT&T Wireless, in timp ce NTT DoCoMo a asistat la esecul planurilor sale de a lansa servicii wireless pentru consumatori pe piata americana.



Batalia de patru zile pentru AT&T Wireless a fost una dintre cele mai incinse licitatii ce au avut loc in sectorul corporatist in ultimii ani. Desi sectorul fuziunilor si achizitiilor este pe cale sa se redreseze, multe dintre cele mai importante tranzactii incheiate in cadrul acestuia au reprezentat tranzactii negociate intre doua parti. Intr-adevar, firmele private de investitii, ce au fost cei mai activi cumparatori de active corporatiste in ultimul timp, evita licitatiile.



In ciuda freneziei ce a caracterizat procesul de selectare a ofertelor, vanzarea AT&T Wireless a inclus toate elementele unei licitatii clasice din sectorul corporatist, fapt ce a declansat un adevarat razboi de oferte intre Vodafone si Cingular.



Unii spun ca Cingular va plati prea mult pentru aceasta achizitie, achizitie ce nu include asumarea datoriilor de 6 miliarde de dolari. Cingular doreste cu disperare sa se extinda, insa ar fi putut face acest lucru la fel de bine, la un pret sub 10 miliarde de dolari prin achizitionarea activelor unor companii aflate in dificultate. Totusi, nevoia companiilor ce detin Cingular, SBC si BellSouth, de a-i impresiona pe investitori prin afisarea unei cresteri imediate a pus in umbra orice alt fel de consideratie.



"Analizand situatia industriei de telecomunicatii, ne-am dat seama ca pentru a obtine o crestere reala trebuie sa fim prezenti in special pe segmentele de date si al tehnologiei wireless," a declarat Duane Ackerman, director executiv al BellSouth.



Dupa intrunirea avuta cu managerii companiei, Whitacre a inceput sa primeasca din ce in ce mai multe mesaje legate de situatia ofertei Cingular pentru AT&T Wireless, dar, pe masura ce batalia devenea din ce in ce mai frenetica, mesajele venite de la consilierii BellSouth si SBC erau din ce in ce mai sumbre.



Saptamani la rand, Cingular fusese favorita in lupta pentru AT&T Wireless. Compania lansase o oferta de 30 miliarde de dolari chiar inainte de inceperea licitatiei. Iar, de la lansarea licitatiei pe 13 februarie, compania si-a majorat oferta de doua ori, prima data pana la 35 miliarde, a doua oara pana la 38 miliarde de dolari.



La un moment dat, Vodafone parea sa fie in avantaj. Operatorul britanic de telefonie mobila isi majorase oferta pentru ca aceasta sa fie pe masura celei inaintate de Cingular. Managerii Cingular erau convinsi ca Vodafone isi va majora oferta din nou.



Nedorind sa plateasca prea mult si prea repede, Cingular nu si-a mai modificat oferta, iar neavand nici o veste de la consilierii AT&T Wireless timp de mai multe ore, a presupus ca jocul de incheiase si ca totul era pierdut. Totusi, cateva ore mai tarziu, Vodafone si AT&T Wireless nu anuntasera inca nici un acord de fuzionare. In jurul orei 9:30 marti noaptea, nerabdator, unul din directorii Cingular, Jim Kahan, i-a sunat pe bancherii firmei intrebandu-i daca firma poate face o noua oferta pentru AT&T. Acestia i-au intrebat la randul lor pe bancherii AT&T Wireless, asteptandu-se la un raspuns negativ. Spre surprinderea tuturor, care erau convinsi de succesul Vodafone, bancherii AT&T Wireless au acceptat o noua oferta din partea Cingular. Oficialii Cingular au realizat ca directorul executiv al Vodafone, Arun Sarin, era nevoit sa ceara permisiunea consiliului de administratie al companiei sa majoreze oferta pentru AT&T Wireless. Unii spun ca Vodafone a fost socata cand a fost informata in legatura performantele financiare ale AT&T Wireless pe luna ianuarie.



Cingular a profitat de ezitarile directorilor Vodafone, si de faptul ca intrunirea consiliului de conducere al acesteia urma sa aiba loc mai tarziu, iar directorii executivi ai SBC si BellSouth si-au dat seama ca daca vor putea convinge consiliile de administratie ale celor doua companii sa permita lansarea unei oferte mai mari, de pana la 41 de miliarde de dolari, Cingular ar putea castiga un avantaj in fata Vodafone. La ora 11:30, reprezentantii AT&T au transmis companiei Cingular ca vor lua oferta acesteia in serios si ca nu vor mai astepta o noua oferta din partea Vodafone.



BellSouth si SBC au stabilit o linie telefonica deschisa cu bancherii si avocatii din New York , iar Whitacre si Ackerman au discutat timp de o ora daca sa incheie aceasta tranzactie care avea acum o valoare cu 11 miliarde de dolari mai mare decat avusese cu trei saptamani in urma.



In cele din urma, in jurul orei 12:30 in noaptea de luni, cei doi directori au cazut de acord sa incheie tranzactia. Consiliile de conducere ale ambelor companii s-au intrunit si au aprobat oferta. Intrunirea consiliului de conducere al SBC a durat numai 10 minute, iar cea a consiliului BellSouth a inceput la 1:30 si s-a incheiat la 1:40. "Le-am spus ca Cingular si SBC vor avea foarte mult de profitat de pe urma acestei tranzactii," a declarat Whitacre.



Avand acordul consiliilor de conducere, avocatii ambelor companii au elaborat rapid un contract care sa cimenteze tranzactia. In jurul orei 2:00 am, documentele au fost gata, iar o echipa de cel putin sase bancheri si avocati reprezentand SBC, Cingular si BellSouth s-a indreptat catre centrul Manhatttan-ului, catre birourile Wachtel, firma de avocatura a AT&T Wireless. Acestia au ajuns in zece minute, iar dupa numai o jumatate de ora , la 2:30, toate partile implicate ajunsesera deja la un acord, Cingular fiind pe cale sa devina cea mai mare companie din sectorul wireless de pe piata Statelor Unite, dand o adevarata lovitura rivalei sale Vodafone.



In centrul situatiei s-a aflat directorul executiv al AT&T Wireless, John Zeglis, un avocat ce a jucat rolul de consilier extern al AT&T Corp timp de un deceniu pana la splitarea acesteia in anul 1984, devenind director executiv dupa aceea si in cele din urma ajungand sa conduca operatiunile din sectorul tehnologiei wireless.



Pretul de 15 dolari pe actiune obtinut de companie i-a socat pe multi investitori, ce considera aceasta tranzactie o adevarata binecuvantare pentru o companie ale carei actiuni au fost tranzactionate constant la un pret mai mic de 8 dolari in ultimul an.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO