Business Internaţional

Problemele din transportul naval transformă flotila maritimă într-un maldăr de fier vechi

Autor: Ioana Niţu

10.04.2012, 20:05 317

Criza din transportul naval a lovit atât de puternic industria încât cele mai mari nave din lume valorează acum cu puţin peste valoarea lor ca fier vechi, scrie publicaţia britanică The Telegraph.

Şantierele navale au construit nave noi în anticiparea unei cereri globală care nu s-a mai materializat, ceea ce a dus la un excedent de ofertă în industria de profil. Tarifele practicate pentru transportul de marfă se reduc, iar cererea pentru acest tip de transport s-a prăbuşit atât de mult încât mulţi armatori au fost obligaţi să vândă vasele la preţ de fier vechi înainte ca acestea să ajungă la sfârşitul duratei de viaţă.

În cele mai afectate sectoare, reducerea valorii navelor şi creşterea preţului la oţel - determinată de apetitul vorace al Chinei pentru materii prime - face ca diferenţa dintre preţul navelor în stare de navigare şi cele ale vaselor care sunt bune doar pentru fier vechi să fie minimă.

În mod normal, navele de transport sunt construite pentru a naviga 25 de ani, însă în sectorul volatil al tancurilor petroliere foarte mari. preţurile de revânzare şi cele pentru fier vechi au ajuns lunile trecute la paritate pentru vapoarele cu o vechime medie de 15 ani, conform datelor analizate de către furnizorul de informaţii din industrie VesselsValue.com.

"A fost o perioadă moartă la mijlocul lui 2010 când s-a simţit o revenire uşoară, însă în general trend-ul a fost descrescător. De la mijlocul lui 2010 până astăzi a semănat cu o pârtie de schi", a afirmat Adrian Economakis, analist cercetare la VesselsValue.com.

Între timp, valoarea de fier vechi a aceloraşi nave a crescut brusc în ultimii ani. De la un preţ minim de 12 milioane de dolari în iunie 2009, atunci când piaţa era la cel mai scăzut nivel, s-a ajuns în prezent la un preţ de aproximativ 20 de milioane de dolari pentru aceeaşi navă, dacă ar fi vândută pentru casare. Valoarea nu se compară cu preţul de 31 de milioane de dolari care s-ar fi putut obţine în 2008, însă diferenţa este un indicator al faptului că decalajul dintre preţurile de fier vechi şi cele de revânzare s-a micşorat semnificativ.

Mulţi proprietari de nave refuză să-şi vândă ambarcaţiunile la preţ de fier vechi în speranţa că un şoc ar putea readuce piaţa la viaţă.

Indiscutabil, există diferenţe de performanţe în industria navală, piaţa pentru tancuri petroliere de mărime medie care transportă produse rafinate rezistând mai bine decât cea pentru transportatori mari de materii prime.

O situaţie similară de excedent de ofertă pentru navele care transportă containere cu operaţiuni între Asia şi Europa a dus tarifele transporturilor de marfă la un nivel foarte scăzut şi nesustenabil, a avertizat anul acesta operatorul Maersk Line când a anunţat că nu mai utilizează. 9% din capacitatea de pe rutele maritime.

Va fi nevoie de mai multe reduceri şi de reechilibrare pentru a pune din nou industria pe un drum sustenabil, avertizează analiştii, din moment ce un număr mare de comenzi de nave făcute în 2008 este aşteptat să mărească flotele lumii anul acesta şi anul următor.

Criza este, de asemenea, cauzată de probleme de finanţare doarece băncile, sub presiunea de a-şi proteja capitalul, acordă mai greu împrumuturi, atrage atenţia agenţia de evaluare financiară Fitch.

Analiştii şi jucătorii din industria de profil se aşteaptă ca împrumuturile şi costurilor legate de finanţarea navelor să rămână la niveluri ridicate sau să crească şi mai mult. Banca britanică Lloyds şi-a redus deja expunerea la sectorul naval de la aproximativ 1,5 ori mai mult decât capitalul propriu în 2008 la doar 50-70% în prezent, potrivit datelor Fitch.

Sunt puţine motive de încurajare, notează agenţia, care se aşteaptă ca excedentul de ofertă din industria navală să se menţină până în 2014, când preţurile ridicate pentru fier vechi vor echilibra piaţa.

"Credem că situaţia ar trebui să înceapă să se îmbunătăţească în 2014 din două motive. Pe de o parte, ne aşteptăm ca numărul de nave noi care intră pe piaţă să scadă, astfel încât oferta să fie mai slabă. Este de asemenea important ca, la nivel global, cererea şi comerţul internaţional să înceapă să crească ", a afirmat Jens Hallen, analist al Fitch.

Între timp, singurele persoane care ar putea beneficia de această situaţie sunt cei dispuşi să îşi asume riscuri pe o piaţă instabilă.

"Sunt multe persoane care pierd mulţi bani şi altele care falimentează, aşa că vulturii dau târcoale", a spus Economakis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO